Waarop dingen jullie allemaal af? Niet in de supermarkt mag ik aannemen en wel bij het kopen van een nieuwe keuken. Maar hoe zit het dan als je gordijnen op maat laat maken bij een tapijtwinkel?
Ik ding ook nooit af, ik zoek uit en stuur er vervolgens mijn man op af die is daar een kei in! Ding natuurlijk niet af op de prei en wc-papier, maar wel als het gaat om grote aankopen zoals tv, auto op kleding wil ie ook nog wel eens afdingen. Schaam me dan overigens wel, maar als het lukt ben ik altijd weer blij
Ik ben niet zo goed in afdingen.... Maar mijn moeder en vriend daar in tegen...!!! Hahaha. Dus die laat ik dat doen en het liefst sta ik op afstand...
Ik kan het ook niet goed. Ik schaam me altijd. Denk dan dat ze me een sloeber vinden, als ik probeer er een paar tientjes vanaf te krijgen.. Lukt meestal ook niet. Ik denk omdat ze mijn angstzweet ruiken Die nemen mijn poging dan niet serieus.
Marktplaats probeer ik vaak af te dingen. Op de markt (beverwijk), voor kleding en parfum/make-up. In het buitenland ding ik ook veel af. En als ik in een normale winkel ben er is een verpakking open/zwaar beschadigd, maar nog wel bruikbaar dan vraag ik ook korting een keuken hebben we niet hoeven kopen (huurhuis) en laminaat/gordijnen hebben we niet in een speciaalzaak weg, dan is afdingen vaak wat lastiger bij een Ikea bijvoorbeeld
Oh heb wel geprobeerd af te dingen bij de seats and sofa's want die man probeerde ons duidelijk te naaien. Uiteindelijk de bank niet gekocht. Was zwanger, de bank heet happy, de man maakte domme grapjes over "happy zijn als je de bank kocht" en ik zei uiteindelijk dat ik van zijn praatjes en de bankstel/prijs niet happy werd en dat we weer gingen. Mijn vriend heeft me nog nooit zo verbaasd aangekeken
Ik ook niet ... daar heb ik mijn man voor "aangenomen" Ik heb doorgaans mijn bekkie mee hoor, maar met dit soort dingen ben ik echt een zacht ei ... mijn stiefvader kan er ook wat van, en als die begint dan loop ik ook gewoon weg. Ik kan daar niet bij staan ...
op bijna alles, behalve boodschappen en normale kleding. zonder schaamte, ik werk hard voor mn centen, en als er niks af kan, dan doen ze t niet.
Maar wat voor openingszin gebruik je dan? Ik vind dat beginnen altijd zo moeilijk.. "Ik vind het toch erg veel geld" " " Ik vind dat wel leuk, maar dan wil ik dat andere er gratis bij" " Kunnen we wat aan de prijs doen" die standaard dingen werken niet heb ik het idee?
Mijn man zegt dan gewoon (quasi verbaasd) "Hoeveel????" of "krijg ik daar ook gouden kranen bij voor die prijs" (was voor onze keuken) ...
Op grote dingen: badkamer, fietsen, bank. Ik durfde het nooit en heb op een gegeven moment de knop om gezet. Ik vraag dan bijvoorbeeld of ze nog iets met de prijs kunnen doen, mooi kunnen afronden, etc, mijn ervaring is dat het makkelijker is om er iets bij te krijgen (fietstassen bij de fiets, kussens, armeuningtafeltje bij de bank) dan echt korting te krijgen. Maar als je sowieso al van plan was om die dingen erbij te kopen is het alsnog korting natuurlijk . Mijn ervaring is dat je wel zelf een klein beetje een idee moet hebben van een bedrag of een gratis ding, dat je de verkoper een beetje kunt helpen. Soms lukt het ook niet, ik blijf altijd vriendelijk en ga nooit zeuren, maar probeer het wel. Inmiddels vind ik het zelfs een beetje leuk, had ik nooit verwacht.
JA! Walgelijke winkel! Irritante verkopers, onduidelijke prijzenboekjes, super vervelende zaak gewoon... helemaal als je 8 maanden zwanger bent en achter zo'n snel rennende verkoper probeert aan te waggelen Oh en mijn openingszin? Als het om bijvoorbeeld make-up gaat (3 voor 18,-) dan zeg ik altijd gewoon iets van 15,- doen? Bij de bankstel van seats and sofa's zei ik gewoon dat we een budget hadden en die prijs erboven lag. Toen kon hij opeens met zijn manager praten en als we de bankstel dezelfde dag meenamen kon die mee voor 200,- minder. Mijn vriend zegt gewoon dat die dat teveel geld vindt en het elders goedkoper kan, dus dan kan dat bij hun vast ook. En dan zegt die altijd "of niet?" erachteraan (hij koopt vaak scooter/brommer-onderdelen)
Grote aankopen laat ik mijn man regelen. Hij heet in een electronicazaak gewerkt dus weet wel hoe het zit qua marge enzo. Verder koop ik momenteel niet echt veel wat 'afdingbaar' is. Laatst op vakantie in Turkije was wel leuk. Zo goed mogelijk Turks praten, als ze zien dat je een toerist bent naaien ze je alsnog, ook met afdingen. Heb echt ontzettend veel afgedingt, tot grote verbijsering van mijn moeder. ( En ik maar zeggen, Mama, praat even geen Nederlands tegen me als we daarheen lopen, anders vallen we op). Het hielp wel hahaha.
Mijn man is daar ook erg goed in ikzelf durf het niet Gisteren deed hij het nog. Hij wilde de nieuwste Giant Futuro fiets, ze waren overal in de buurt niet meer leverbaar en worden pas in 2013 gemaakt. Hij had een fietsenwinkel in nijmegen gevonden en vroeg mag er dan wat van de prijs af want ik moet ver rijden, nou ze hebben er toch maar mooi 100 euro van afgehaald
Zeker weten!!! Dat is best een groot bedrag, juist bij grote bedragen heb je eerder kans dat er iets met de prijs wordt gedaan. Ik probeer het eigenlijk bij alle luxe producten (tv, meubels etc). Werkt vaak goed. Doe ook je onderzoek, dus weet hoeveel het bij andere bedrijven kost enzo. Dat helpt bijvoorbeeld enorm bij media markt. Als je daar aangeeft dat het ergens anders goedkoper is, dan krijg je vaak die goedkopere prijs. Ik zie het eigenlijk zo: als de winkel mij schaamteloos een hoge prijs voor een product durft te vragen, dan durf ik schaamteloos af te dingen...
Absoluut! Juist met dit soort producten en zulke bedragen valt er altijd te onderhandelen. Gewoon vragen of ze een mooie prijs voor je willen maken. En daar dan zelf weer iets onder gaan zitten. Zou zonde zijn om de volle pond te betalen. Dat zeg ik nu wel heel makkelijk maar ik durf het zelf ook niet zo goed hoor . Mijn man is er ook veel beter in en echt een volhouder.