schildklier checken

Discussion in 'De lounge' started by lennylenn, Feb 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Enige tijd geleden opende ik hier eent topic om te klagen dat er eingelijks niks bestaat dat dunnen mensen dikker kan maken terwijl er voor de dikkere mensen wel 10.000 pillen darnkjes kuurtjes e.d bestaan.

Nu was ik het echt zat dat skelettenlijf van me en ben maar naar de huisarts gegaan. mn verhaal gedaan..zoveel afgevallen in een korte tijd terwijl er daar geen verklaarbare reden voor is bla bla bla. Dus bloedprikken. mischien dat het aan mn schildklieren ligt. woensdag moet ik terug voor de uitslag.

mijn vraag; heeft iemand hier dat ooit eens gedaan? de schilklierwaarden laten checken? wat is normaal zeg maar?

alvast bedankt en ik laat woensdag weten wat de uitslag was.

2. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    volgen mij hoort deze vraag bij zwanger worden of vruchtbaarheids behandeling.
    en niet hier.

ik heb het nooit laten tecken

3. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Waarom? ze laat t toch niet doen omdat ze zwanger wil worden???
    Tenminste, dat staat er los van begrijp ik

Ik laat t trouwens morgen prikken en ben dus ook in afwachting

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn schildklier wordt jaarlijks gecheckt (vanwege medicatie in het verleden) maar wat de juiste waarden zijn weet ik eigenlijk niet ;) .

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

???? zwanger worden of vruchtbaarheidsbehandelingen? weet je wel waarvoor je schildklier dient?:D

dit heeft helemaal niks met zwanger worden te maken joh hahahahaa. eerder met een waarschijnlijk slecht werkende schildklier waardoor aankomen een probleem bij mij is.

6. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    mijn schildklier was de laatste keer 3.2 en dat was goed volgens mij he weet het ook niet precies :D slik wel medicijnen omdat mijn schildklier te langzaam is en wou de dosis verlagen om ook dikker te worden maar dat mocht niet want ik zat wel tegen het randje over n maand of 2 moet ik misschien zelfs weer omhoog met de thyrax!

7. Happy

Happy Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,553
    0
    0
    Midden van het land
    als je schildklier niet goed werkt mag je absoluut niet zwanger worden,pas als de waardes weer goed zijn..
    Misschien haalde diegene hierboven het daarom aan?

8. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

Jun 7, 2008
    1,037
    0
    0
    friesland
    mijn schildklier waardes waren ook niet helemaal goed, heb het ook al een paar keer laten checken wat precies de waardes waren weet ik niet meer..

9. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

Jun 19, 2007
    6,527
    489
    83
    hier ook een te trage schildklier, maar weet ook de juiste waarden niet, met pilletjes is het bij mij op te lossen en elke 3 maanden opnieuw bloedprikken

10. Loe

Loe Niet meer actief

gewenste waarden (zonder zwangerschap): 0,4-4 tsh.
    ft4: 10-24.
    Als je hypo bent (traag werkende schildklier) moet de ft4 minimaal 14 zijn het eerste trimester.
    TS, als ik jouw verhaal zo lees, kun je best een snel werkende schildklier hebben.

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Ik ben er in januari achter gekomen dat m'n schildklier niet in orde is. Werkt te traag.. Maar als je dus heel veel afvalt in korte tijd kan het heel goed zijn dat ie bij jou veel te snel werkt!

Standaardwaarden die ze hier in het ZH aanhouden: TSH 0,3-4,2 en FT4 12-24. Laatste keer prikken was het hier TSH 8,71 (na 2 weken medicatie dus nog veel te hoog) en FT4 14 (die is wel omhoog gegaan, wat door de meds komt).

Als je schildklier niet goed werkt, te snel of te traag, heeft invloed op heel veel verschillende dingen in je lichaam, en je kunt hier ook allerlei klachten van krijgen! Het is dus heel goed dat je het gewoon even laat onderzoeken, want als er dus wel iets mis is, kan er wat aan gedaan worden.

Succes!

12. Trees

Trees Niet meer actief

Wat ik wel begrepen heb dat de gewenste waardes (referentiewaardes) licht kunnen verschillen afhankelijk in welk lab het geprikt is. Bij mij is er in twee verschillende labs geprikt en in het ene lab waren de referentiewaardes bijv. 0,4-4,2 en in het andere lab weer 0,5-4,9 tsh. Je moet dus zowel jouw waardes als de refentiewaardes even opvragen bij de uitslag. Anders weet je nog niet goed waar je aan toe bent.

13. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Toen ik zwanger werd van mijn dochtertje kwam ik 40 kilo aan , toen ze geboren was zijn ze bloed gaan prikken omdat ik vreselijk moe bleef en toen werkte mijn schildklier ook veel te traag ... Nu 3 jaar later zit ik net pas op de goede waardes , ik slik iedere dag thyrax en ik moet om de 3 maanden bloed prikken en langs bij de internist precies mijn waardes weet ik helemaal niet , daar heb ik het eigenlijk helemaal niet over met mijn internist :( Toch eens vragen maar ik ben toen op internet gaan zoeken bij klachten langzaamwerkende schildklier en ze kwamen goed overeen met mijn klachten dus misschien ook een tipje voor jou ?

14. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Ik ben er zo'n 8 jaar geleden achter gekomen dat mijn schildklier te traag werkt. Hierdoor was ik snel moe en kwam ik makkelijk aan. Ik slik nu al jaren thyrax. Ts, het kan best zijn dat jouw schildklier idd te snel werkt.

15. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Toen ik 16 jaar was viel ik binnen 2 maanden 30 kilo af en zat maar te vreten en had enorme honger en dorst. Dus naar de dokter om mijn suiker te laten testen maar moest naar het ziekenhuis om bloed te prikken en 17 uur 's avonds zat ik al bij de internist mijn schildklier werkte veel te snel... achteraf gezien een familiekwaal mijn oma en haar zussen hebben het ook nl heeft een geslacht overgeslagen en nu ben ik aan de beurt dus. Ik kreeg zo'n radioactieve pil een week later om mijn schildklier een optetter te geven zodat die weel normaal werd. Dit is verkeerd gegaan mijn schildklier is helemaal opgehouden met werken toen Ik werd in ene heel dik en had totaal geen Fut meer de omgekeerde wereld dan bij een te snel werkende schildklier. Nu zit ik dus mijn leven lang vast aan de thyrax maar dit is niet erg kan er prima op leven en alles gaat goed ;) Met de zwangerschap is het allemaal goed id gaten gehouden en bij mijn zoon is navelstrengbloed afgenomen en onderzocht in Rotterdam zoals het nu staat heeft hij de schildklierafwijking niet en heeft er tijdens de zwangerschap ook geen last van gehad aangezien ik de thyrax moest doorslikken.

16. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik wilde zwanger worden maar het wilde maar niet lukken, na 1,5 jaar bij de gynaecoloog terecht gekomen.
    Na controle bleek mijn schildklier niet goed, te laag/hypo.
    Vervolgens medicatie gekregen en 3-4 maanden laten was ik zwanger!! Je weet natuurlijk nooit of het er aan gelegen heeft, maar mijn gevoel zegt van wel.
    Een hypo zorgt dat je geen ovulatie hebt en dat de innesteling moeilijk gaat.
    Nu wordt mijn schildklier iedere 6 maanden gecontroleerd (bij een tweede zwangerschap iedere 6 weken) en slik ik elke dag medicijnen!

17. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    ho wacht even mijn schildklier lag bijna stil! maar ik bleef dus ook afvallen dus het klopt NIET dat je alleen maar dikker wordt van een te traag werkende schildklier!!! ik slik nu 0.1 mg thyrax dus was nog n behoorlijk traagwerkende schildklier ook!

18. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

klopt, ik slik ook 150 MCG thyrax, mijn schildklier werkt te traag maar ik ben altijd NET op gewicht of er iets onder, dus ben het met female eens.

19. Meranou

Meranou Bekend lid

Dec 23, 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je ook andere klachten? Zoals: hartkloppingen (snelle hartslag rond 130 pm), haaruitval, zenuwachtig gevoel, trillende handen als je ze recht naar voren houdt, ontregelde menstruatie (of ben je zwanger??), het gevoel dat je achtervolgt wordt, veel ontlasting die wat dunner is?

Ik heb het 10 jaar geleden gehad. Viel 20 kilo af in 6 weken en had ook alle andere klachten. De arts zag het meteen toen ik binnen kwam aan mijn "uitpuilende ogen", ook een symptoom. Een waarde weet ik nog en die was 40....veel te hoog. 1 Jaar medicijnen gehad en toen was het over.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    #20 lovewinnie, Feb 16, 2010
    Last edited: Feb 16, 2010
    ik ben onderzocht vorig jaar omdat ik erg vee klachten had zoals niet aankomen ondanks veel eten en zelfs afvallen, flauwvallen, duizelig, opvliegerig, heel erg moe, hartkloppingen soms zelfs pijn op de borst, diaree, erg opgejaagd en zonder pil erg onregelmatige cycles (28/61dg) etc. huisarts kon elke keer maar niks vinden en schoof het opzij. zal wel aan de 2 kindjes liggen dat is nu eenmaal zwaar. nu kreeg ik een andere huisarts omdat ik weer voor de zoveelste keer was flauwgevallen. uitslag bloedtest was helemaal niet goed en schildklier was erg verhoogd. normaal is hij tussen de 11 en 19 en de mijne was 58. meteen aan de medicijnen en slik nu 2x daags 30mg stumazol. na een paar dagen voelde ik me al stukken beter. dit is om de schildklier af te remmen. bij de laatste bloedtest was de uitslag 7. nu was hij dus te traag maar dat is niet zo erg want is makkelijk aan te vullen met hormonen. sinds vorige week heb ik er dus ook Thyrax bij. erg heftig de 1e dagen en alle klachten die ik voorheen had kwamen terug. vooral die pijn op de borst en hoofdpijn door zuurstofgebrek waren erg heftig. nu mag ik nog 1 halve om de dag en bouw dit langzaam op. nu moet ik elke maand bloedprikken en krijg 1x per maand een telefonisch consult. als het goed is ben ik over een jaar van de medicijnen af en hopelijk pakt hij het zelf allemaal weer op. op een halsecho was te zien dat de schildklier erg vergroot is. dat is waarschijnlijk te danken aan het velle aanmaken van hormonen omdat ik te lang heb doorgelopen zo. ik eet trouwens 3900 kcal per dag om op gewicht te blijven. dat betekend eten van af dat je opstaat tot ik naar bed ga. dit omdat ik 65 kilo bij 1,80 meter netjes vind en niet meer wil afvallen. woog op den duur nog 59 en heb me best gedaan aan te komen. nu blijf ik wat makkelijker op gewicht gelukkig

heb toen ook al gereageerd op jou topic. op zich is een versnelde of vertraagde schildklier niet zo erg en goed te behandelen. lastig is het zeker wel.

Share This Page