NIPT test of Vlokkentest ..

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Silly909, Jul 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Silly909

Silly909 Lid

Nov 22, 2013
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Allemaal,

Ik ga nu naar de 9 weken zwangerschap.
    Vorig jaar heb ik mijn dochtertje verloren na een zwangerschap van slechts 20 weken. Dit omdat ze een hartafwijking had die te groot was. Nu ben ik aan het denken om de vlokkentest te doen, dit kan heel vroeg al met 11 weken. Maar wel eng de risico's zijn verhoogd..

Nu heb ik gelezen over NIPT test. Wie heeft deze test gedaan? Moet je dan wachten tot na de combi-test of je een verhoogd risico hebt?
    Dan zit ik nog op 14 weken als ik een slechte uitslag blijk te hebben..
    Ik ben 39 jaar waarschijnlijk ben ik dan toch al een verhoogd risico?
    Ben heel bang om nog eens te bevallen zo vroeg .. Dat wil ik absoluut niet meer als het mis is...

wie heeft ook een vlokkentest gedaan?
    Ervaringen?

Groetjesss

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Geen ervaring met beide.
    Zou wel vd NIPT gaan ivm risico´s..

3. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

Jan 14, 2008
    6,766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    Hallo Silly, Ik heb met 21 wk een nipt test laten doen. Mijn mannetje had verkorte bovenbenen. Alles is was goed. Als de nipt test niet goed is doen ze vaak erna nog een vruchtwaterpunctie. Je moet wel een medische reden hebben voor een nipt test anders krijg je hem nog niet vergoed.

Veelgestelde vragen | Meer over NIPT

4. Tiara

Tiara Actief lid

Feb 1, 2014
    126
    0
    0
  5. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als NIPT in jullie geval een optie is, zou ik dat zeker verkiezen boven een vw-punctie. Maar praat hier ook zeker met je gyn over, die kan goed uitleggen wat de risico's zijn en welke mogelijkheden je hebt.

6. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Hoi
    Ik heb de nipt gedaan. Gewoon omdat ik zekerheid wilde.
    Had je dochters hartafwijking iets met een trisomie te maken? Bij de nipt testen ze namelijk enkel op 3 trisomien. Ik heb niet eerst de combinatietest gedaan. Omdat dat slechts een kansberekening is.
    Succes met je keuze. Als je vragen hebt, stel ze gerust.

7. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Wij hebben eerst de combinatietest gedaan en ondanks dat die uitslag prima was toch besloten een nipt te doen. Wij hebben dit in België gedaan. Dit moesten we dan wel zelf betalen. Een vwp zou vergoed worden gezien mijn leeftijd maar de risico's die daar aan kleven vond ik onacceptabel en dus hebben wij besloten dan zelf de kosten te dragen.

8. Silly909

Silly909 Lid

Nov 22, 2013
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik zou ook graag de NIPT test willen dit kan al vanaf de 10 weken.
    De vorige zwangerschap had niets met trisomie te maken.
    Ik wil het dan zo vroeg mogelijk willen doen.
    Wat ik er van lees over nipt dat die test alleen kan als je een verhoogd risico hebt na de combi-test.
    Als ik die eerst moet laten doen dan zit ik na de uitslag al op 14 weken! Ik ben 39 ik zit dan volgens mij al in een verhoogd risico .
    De vorige zwangerschap had ik ook een verhoogd risico 1:200
    Dan denk ik moet ik eerst dan wachten tot na de combi-test voordat ik de Nipt evt vergoed krijg?
    Vind dit een beetje krom. Zeker na wat ik vorig jaar meegemaakt heb..

9. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    NIPT wordt alleen gedaan als je in de risicogroep valt (boven de 35 etc.) en een verhoogd risico hebt dat blijkt uit de combinatietest. Dat is voor Nederland.

Je kan ook naar Belgie en dan op eigen kosten de NIPT doen. Veilig en duidelijk; kan het aanraden.

10. Silly909

Silly909 Lid

Nov 22, 2013
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja maar wel 1000 euro neertellen...

11. Tulpblaadje

Tulpblaadje Actief lid

Mar 17, 2014
    199
    0
    0
    Wij hebben ook de NIPT laten doen. Betaald uit eigen zak, omdat het niet vergoed zou worden. We zijn naar Antwerpen gegaan. Kostte zo'n €600. Wel duur, maar het wel waard.
    Combitest hebben we ook laten doen, maar meer om gewoon nog even uitgebreid naar het kindje te laten kijken. Die kansberekening was voor ons dan bijzaak. Beide laten doen in week 12 overigens.

Zoals hierboven ook gezegd wordt bij de NIPT alleen de trisomien getest. Andere afwijkingen, zoals aanleg van organen komen waarschijnlijk pas naar boven bij 20 weken echo. Doen ze die niet eerder vanwege jouw verleden?

12. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Ik heb de nipt ook in antwerpen laten doen. Heb je ook niets te maken met de regelgeving van NL. Het kost idd €600, en als je dat niet tot je beschikking hebt is dat balen :(
    Ik kan je de nipt in antwerpen in ieder geval ontzettend aanraden. Je mailt ze voor een afspraak, rijdt "even" op en neer (hele bezoek duurt slechts een half uur), en binnen 10 dagen heb je zekerheid.
    Nogmaals, ik kan niet in je portomonnee kijken maar ik vond het elke cent waard.
    Snap nog steeds niet waarom ze in NL uberhaupt de combitest nog uitvoeren. Als die stess en spanning en uiteindelijk weet je nog niets!

13. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Volgens mij is het € 500,00 voor alleen de NIPT en € 600,00 als je ook het geslacht wilt weten. Ze doen dan nog 2 onderzoekjes meer die geslachtsafhankelijk zijn. Maar sowieso kost het geen € 1.000

14. Karin76

Karin76 Actief lid

Aug 9, 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de NIPT test ook in Belgie gedaan, en wel in Brussel bij Dokter Jani. Superfijen ervaring. Wij hadden grote kans op een kindje met Down en kregen zo 100% uitsluitsel.

Het is idd niet goedkoop, wij hebben €600 betaald (100 extra voor wat extra tests op +/- 5 andere afwijkingen waarbij ze ook meteen geslachtsbepaling kunnen doen, hoeft niet)

€600,- is idd een hoop geld als je het niet hebt liggen. Wij hebben ook even moeten slikken.

Moet erbij zeggen dat wij de echo apparatuur daar beter vonden als hier. Na de test hebben wij meteen gevraagd of we nog een echo mochten (de nekplooi meting was naar ons gevoel wat afgeraffeld in NL) Dat was geen probleem en er werd meteen iemand geroepen. Zij ging meteen vanalles en nog wat bekijken en meten en vertellen wat ze zag. De standaard Down syndroom checklist ( nekplooi, aanwezigheid neusbotje, doorbloeding van het hartje) liep ze na en ze ging alle lichaamsdelen meten.
    Ze nam echt de tijd en heb er 45 minuten gelegen! De kleine meid lag er eerst niet goed voor, dus ik zei al, dat dat dan jammer was. Maar nee hoor..."dan ga je gewoon even koffie drinken en wat lopen en dan kome je over een half uur terug, misschien ligt ze dan beter"...
    Uiteindelijk ging ik met een heel goed gevoel weer naar huis. Tuurlijk was het nog spannend de 10 dagen daarna (wij waren er donderdag voor 13:00, daardoor gin mijn bloed nog mee met de samples van die week naar de USA, en hoefden wij "maar" 1,5 week te wachten.) maar alles wat ze me had laten zien had me toch wel gerust gesteld.

Je maakt trouwens in principe online een afspraak maar je mag dokter Jani ook mailen als de tijden jou niet uitkomen. Ik kreeg meteen die dag antwoord terug van de dokter zelf. Wellicht kun je hem mailen en in het kort uitleggen waarom je de NIPT wilt doen en dan kijken wat hij zelf zegt.

Succes met je beslissing!

15. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Waarom nipt bij een hartafwijking?
    Ze testen alleen op de drie meest bekende trisomieen (en geslachtsgebonden afwijkingen als je daarvoor kiest, maar dese zijn minder betrouwbaar).

Ik heb nipt in Brussel laten doen. 500 euro zonder geslacht en als je binnen het juiste termijn zit gratis nekplooi. Ivm hartafwijking zeker aan te raden!

16. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    O ja, en dokter Jani is idd top!!!

17. Eline83

Eline83 Actief lid

Feb 14, 2014
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb begin dit jaar de nipt in Antwerpen gedaan. Geloof 550,-. Helaas hadden wij een slechte uitslag. Daarna hebben we hier in Nederland de vlokkentest moeten doen. Deze viel mij ontzettend mee, want ik was super zenuwachtig daarvoor. Je voelt een hele rare druk op je buik, maar het deed echt geen pijn. Ze kijken met de echo mee, om te zien waar je kindje ligt. Vanwege een slechte uitslag hebben wij deze zwangerschap afgebroken met 14 weken.

Ik ben nu 11 weken en heb vorige week de nipt in het Radboud gedaan. Ik moet nog 2 weken wachten voor de uitslag! De nipt in Nederland is nog puur onderzoek en alleen voor vrouwen met verhoogd risico. Gezien je leeftijd en geschiedenis denk ik wel dat je er in aanmerking voor komt. Dit moet je gewoon overleggen met je verloskundige.

Bij een slechte uitslag moet je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie doen, want deze geven 100% uitsluitsel. Dat doet een nipt niet, zoals hierboven een x gezegd is. Ik weet niet de precieze cijfers, maar bij een slechte uitslag nipt, bestaat er 1% kans dat je toch een gezond kind hebt. Bij een goede uitslag nipt, is de kans nog kleiner dan 1% dat je toch een kindje met afwijkingen hebt. Nipt kan ook geen mozaïek op sporen.

Dus overleg met je eigen verloskundige, dat is het belangrijkste denk ik.

18. Silly909

Silly909 Lid

Nov 22, 2013
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ja ik krijg ook eerder een uitgebreid onderzoek vanwege mijn verleden, dit doen ze met 12 weken in Maastricht. Ze kunnen dan zien of de organen en idd het hartje aan de goede kant zit.. Geeft natuurlijk voor andere afwijkingen nog geen uitsluitsel sommige dingen zie je nu eenmaal pas later,maar als het hartje goed is is dat voor mij al een hele geruststelling...

19. Silly909

Silly909 Lid

Nov 22, 2013
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik wil nipt laten doen omdat ik heel bang ben voor die evt trisomieen..
    Dit vooral omdat ik bij de vorige zwangerschap heb moeten bevallen ik was toen al 19 weken, dat wil ik gewoon niet weer meemaken dat kan ik geen tweede keer meer aan.
    Ik wil ruim op tijd er alles aan gedaan hebben om evt afwijkingen op te sporen zodat ik dan nog kan kiezen voor een curettage..
    Dat is de reden.Nipt is gewoon het veiligst ..

20. Silly909

Silly909 Lid

Nov 22, 2013
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Dank je wel voor je reactie ( trouwens van ieder hier) heb er echt wat aan !
    Wat erg van jullie kindje dat het niet gehaald heeft..
    Ik heb bij Anne* ook een vruchtwaterpunctie laten doen, vond dit ook niet pijnlijk .. Had overigens toen een goede uitslag..Raar he en dan een week later is het mis...Ik heb donderdag een afspraak met de verloskundige zal al deze mogelijkheden is voorleggen..

Share This Page