Baby's die bij ouders slapen tot 5 keer meer kans op wiegendood

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door sydneys, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik ben wel benieuwd naar de preciese reden, dat staat er niet bij

hier het artikel:
    10:03 WETENSCHAP Onderzoek van het British Medical Journal heeft aangetoond dat baby's die regelmatig bij hun ouders in bed slapen tot vijf keer meer kans lopen op wiegendood.
    In de studie werden 1.472 gevallen van wiegendood en 4.679 gezonde baby’s van dezelfde leeftijd vergeleken. Het is het grootste onderzoek ooit naar de oorzaken van wiegendood. Professor Robert Carpenter, hoofd van het onderzoek, waarschuwt vooral voor de risisco’s bij baby’s onder de drie maanden. Hoe ouder de baby, hoe kleiner het risico.

Vaker slapen met baby
    In 88% van de gevallen had een sterfgeval vermeden kunnen worden als de babies op hun rug in hun eigen bedje sliepen. Opvallend is ook dat het aantal ouders dat hun kindjes mee in bed neemt de laatste 10 jaar sterk gestegen is. 30 tot 50 procent van de ouders doet het regelmatig.
    Baby's die bij ouders slapen tot 5 keer meer kans op wiegendood - Hbvl.be

2. Tamale

Tamale Niet meer actief

Het verbaast mij niets.

Ik vind het ook onverantwoord om een baby tussen je in te laten slapen. Hoeveel kussens je er ook omheen legt, stel de deken valt op het gezichtje, een kussen valt op het kindje, je rolt bovenop het kindje etc...( en ja dat is vaak genoeg gebeurt )
    Dat allemaal buiten dit artikel om dus.

Laat het kindje toch lekker in zn eigen bedje slapen.

3. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #3 Chebu, 22 mei 2013
    Laatst bewerkt: 22 mei 2013
    Met alcohol op de baby gaan liggen bijv.? De baby raakt verstrikt in het dekbed? Er zijn een heleboel gezonde 'samen slapen' regels die niet gevaarlijk zijn voor de baby. Je kunt die regels wel vinden op internet.
    Ik heb alle 2 mijn kinderen op onze kamer genomen en heerlijke nachten gehad. Ik heb alle regels in acht genomen en er is nooit wat gebeurd.
    Je kunt ook een co-sleeper aanschaffen. Dan ligt de baby in het eigen bedje en dat bedje staat pal naast het bed van de ouders met 1 kant open.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een hele jonge baby van enkele weken oud op z'n eigen kamer te leggen. Dat voelt zo tegennatuurlijk en bovendien ken ik in mijn omgeving twee gevallen waarbij kinderen overleden aan wiegedood in hun eigen bed op hun eigen slaapkamer. Dat heeft me bang gemaakt.

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Daarom maakten wij dankbaar gebruik van de cosleeper.
    Ideaal.

5. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Maar komt dat dan doordat de ouders het kindje verstikken door er bv op te gaan liggen of dat de deken over het kindje ligt? Of heeft het een heel andere oorzaak=

Hier ligt ze nooit bij ons, alleen op zondagochtend als we allemaal wakker zijn. Niet omdat ik bang ben voor wiegendood maar omdat ik het belangrijk vind dat ze in haar eigen bed ligt.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Het staat er of dat al het samen slapen.slecht is terwijl bewezen is dat veilig samen slapen.juist de kans op wiegendood verkleint

7. Koon

Koon Niet meer actief

Maar wat nog steeds veel mensen niet lijken te begrijpen is dat op je kind gaan liggen geen wiegendood heet.
    Wiegendood is sterfte zonder verklaarbare reden. Dus verstikking is dat niet!

8. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Welke regels?
    Dat er bij jou nooit wat gebeurd is wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is ;)

Heb dit zelfs nooit gedaan met mijn jongens, levensgevaarlijk. Ja op zondagochtend even met zijn allen gezellig in bed een kwariertje maar verder niet.

9. sepherine

sepherine Niet meer actief

de reden zou zijn omdat de zuurstof verminderd word door meer mensen op kleinere oppervlakte , en dit dan omdat sommige babys onregelmatig ademen en zo te weinig zuustof opnemen en daardoor geleidelijkaan zouden stoppen met ademen, dit is wat ze mij gezegd hebben .
    hier sliepen ze soms bij ons maar eigenlijk van in begin in het ledikantje

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
  11. kvinna

kvinna Niet meer actief

Precies!

12. Tamale

Tamale Niet meer actief

13. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mwah, ik heb geen borstvoeding gegeven trouwens. Maar dan kun je nog wel co-sleepen.

14. sydneys

sydneys Niet meer actief

hier heeft hij ook nooit bij ons in bed geslapen en wil hem dat ook niet aanleren

hier slapen echt veel ouders samen met de baby daarmee vond ik di artikel toch belangrijk om te plaatsen

ik ben wel benieuwd naar de doodsoorzaak, waarom deze baby's dus meer kans hebben

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Zoontje heeft hier nog nooit bij ons in bed gelegen.
    Wel op de kamer tot een maand of 3/4 maar in een eigen bedje.

Ik vond het zelf dood eng om hem bij me in bed te nemen was bang dat ik op hem zou gaan liggen of per ongeluk de dekens over hem heen trok haha.

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Aangezien mijn vriend van zeer nabij familie verloren heeft aan wiegendood, zijn wij er ook (te) alert op (geweest).

Maar als ik het dus goed begrijp is samen slapen gevaarlijk omdat kinderen dan minder verse lucht krijgen? (nog afgezien van verstikkingsgevaar, wat geen wiegendood is). Domme vraag misschien, maar waarom wordt het goed ventileren van slaapkamers dan niet aangeraden ter preventie van wiegendood?

Alle risico's kun je nooit uitbannen: jongens, meerlingen en 'niet-oudste-kinderen' hebben bijvoorbeeld ook een verhoogd risico.

17. Within

Within Niet meer actief

Hier slaapt hij sowieso op onze kamer, maar soms ook in bed. Alleen slaap ik zelf dan niet, ik haal het nog wel een keer in.

18. sepherine

dit werd hier dus wel steeds aangeraden en gezegd

19. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb dat advies dus nooit gehad :(, nu ventileren wij sowieso veel omdat ik anders hoofdpijn krijg.

Van de stichting wiegedood preventie:
    Te beïnvloeden risicofactoren:
    Tot de risicofactoren, waarop ouders en verzorgers invloed hebben, behoren:
    O Slapen op de buik.
    O Oververhitting of warmtestuwing, door te warm kleden of
    te warm beddengoed.
    O Uitwendige adembelemmering.
    O Onveilig bedmateriaal.
    O Gebrek aan toezicht.
    O Roken, zowel voor de geboorte door de moeder, als na de geboorte in aanwezigheid van de baby.
    O Gebruik van drugs als heroïne, methadon en cocaïne.
    O Gebruik van medicijnen met een slaapverwekkende (bij)werking.
    O Keuze voor kunstvoeding.
    O Veranderingen in de dagelijkse routine.
    O Stofwisselingsziekten (mits door arts onderkend).

Niet of nauwelijks te beïnvloeden risicofactoren:
    Geen of geringe invloed hebben ouders op de onderstaande factoren:
    O Het mannelijk geslacht.
    O Vroeggeboorte en/of te laag geboortegewicht.
    O Meerling zijn.
    O Jeugdig moederschap en gevorderde rangorde in het gezin.
    O Infecties.
    O Tot etnische minderheid behoren.
    O Ongunstige sociale omstandigheden.
    O Postpartum depressie.

Wiegedood

20. sepherine

ik heb bij de bevalling van beide een brochure meegekregen end aar stond het dus ook in maar dus ook ter preventie wat te doen , geen te grote kleding bij het slapen , geen donsdeken , kamer dagelijks goed ventileren , rust en regelmaat , niet buikslapen , geen knuffels in bed , ...........

Deel Deze Pagina