ik ben het niet met je eens, ze is nog heel jong en is afhankelijk van wat haar ouders. Als ouder heb je de taak om je kind normen en waarden te leren, te leren wat je mag eten. Je collega is vast geen 14 meer.
Nou dat weet ik niet hoor, het is denk ik nooit te laat. Laten die ouders dan als eerst de stap nemen om aan te geven dat het hun wel wat doet, dat hun dochter tig kilo's in zoveel tijd is aangekomen. Dat meisje heeft ouders die blijkbaar maling hebben aan haar gewicht, ja sorry zo kwam het over. Heel lacherig deed die moeder er over, vond ik absurd en absoluut niet kunnen. En dit moet dan een volwassen voorbeeld zijn voor de dochter? Dat meisje is nog maar 14, nog alle tijd om snel in te grijpen en hieraan te werken. Het is hiervoor ook gelukt, dus waarom zou dat nu niet weer kunnen. Ps : sneu voor je zusje, hoe gaat het nu met haar?
inderdaad.. ik vond haar ook psychisch niet echt een normaal 12 jarig meisje en denk dat ze qua emotionele en geestelijke ontwikkeling ook achter loopt.. mmm dus toen ze 90 woog op haar 12 was het al ''te laat'' en moeten de ouders maar zakken snoep en hamburgers en friet als avondeten halen?? daarom is ze nu vast 120/130 2 jaar later nu ze 14 is... ze is zeker een kilo of 30 of meer aangekomen in die 2 jaar tijd.. dat had zeker een halt toegezegd kunnen worden met discipline van de ouders en laura zelf. Ik mocht overigens ook altijd snoep pakken wanneer ik wou, ook chips, naar de mac wanneer ik wou, na het avondeten rond GTST nog pizza. bapoa, worstelbroodjes etc... maar later heb ik dit zelf omgedraait en wou ik het niet meer omdat ik gezonder wou leven en het niet zover wou laten komen, maar blijkbaar is Laura er nog te jong/niet sterk genoeg voor om te denken '' liever een komkommer en afvallen dan een zak snoep en weer een kilo erbij ''. Ze zegt zelf '' tsja, mensen moeten ook maar accepteren dat ik dik ben''. Ze legt zich er in feite al bij neer en verkiest het eten boven haar gezondheid en uiterlijk. Ook zeggen de ouders dat het hen eigen schuld is omdat ze idd erg ongezond eten en '' haar overgewicht niet is gekomen omdat wij lekker komkommers eten'' aldus moeder Hier is de aflevering met laura trouwens terug te kijken; Home | Nederland 3
trouwens benieuwd naar de aflevering van morgen.. die jongen woog geloof ik 200 kilo.. ben benieuwd of hij is afgevallen..
ik zie dat die van Laura aflevering 2 was.. Aflevering 1 was met Yvette en is hier terug te kijken ( ga ik straks ff kijken ) Home | Nederland 3
Lees mijn bericht nog eens goed. Ik had het over een eetstoornis. Heb het nergens over snoep of hamburgers gehad... Van een stoornis is duidelijk sprake bij Laura, 2 jaar geleden al. 'Dan neem je een snoepje en is de boosheid weg', zei ze. Dan kunnen de ouders nog zo gezond eten (2 jaar geleden deed het gezin dat in ieder geval wel, of heb je de eerste serie niet gekeken?), toch zal het kind proberen om aan 'slecht' eten (eetbuienvoedsel) te komen. Was bij mijn zus ook zo. In het ergste geval gaan ze dan zelfs stelen en komen ze dus in aanmerking met justitie. En dat bedoel ik dus met dat het te laat is, wanneer er al sprake is van een eetstoornis dan is Laura zélf de enige die dat kan oplossen, niet de ouders. Daarbij heb ik gezegd dat je als ouder niet veel kan doen als het al te laat is; heb het ook niet over de specifieke situatie van Laura's ouders. Honeybeeb, ze is er nu helemaal overheen. Is zelfs erg slank nu. Het heeft denk ik wel 10 jaar geduurd om het uiteindelijk onder controle te krijgen... Al is ze altijd nog wel onzeker en kan ze kritiek slecht verdragen, maar dat zal waarschijnlijk altijd wel zo blijven.
Vond Yvette er trouwens echt goed uitzien, en wow, 72 kilo afgevallen! Vraag me wel af waarom ze niet 'gewoon' op dieet is gegaan, ze had haar eetbuien immers onder controle zei ze.
Ik schrok me echt rot toen ze als 14-jarige de deur opendeed. Haar ogen waren gewoon spleetjes geworden van al het vet erom heen. Ik vind het echt erg om te zien. En dan die ouders die het allemaal maar goed praten. Over "lekker in je vel" zitten en dat dat veel belangrijker is. Dat kind heeft gewoon morbide obesitas. Als ze zo doorgaat wordt ze niet oud. Willen ze dat dan op hun geweten hebben? Ze heeft echt veel en veel en veel te veel (slecht) gegeten. Je wordt niet zo van een snoepje na het eten. En ook niet van een weekendje snacken. En die ouders laten het toe, omdat ze het zelf ook niet kunnen laten. En nee, ik ben geen dunnetje. En ja ik weet hoe moeilijk het is om op gewicht te blijven. Maar never nooit laat ik het zover komen. En zeker niet bij mijn kinderen.
Erg om te zien dat een jonge meid van 14 jaar zoveel overgewicht heeft. Twee jaar later is ze alleen maar meer aangekomen inplaats van afgevallen. Het is heel moeilijk en zeker voor een kind wat volgens mij niet aangespoord wordt om af te vallen, om al die kilo`s kwijt te raken. Schijnbaar is er thuis nog veel te veel ongezond eten en wordt er totaal niet gelet op wat ze eet, want hoe kan zo`n meisje anders zoveel aankomen? En als je als moeder toch ziet dat de gezondheid van je kind in gevaar komt, dan haal je toch bijna niks lekkers meer in huis en verplicht je iemand van 14 toch om gezond te gaan eten en doe je er als moeder toch alles voor dat dit gewoon gebeurd. Er bestaat ook nog zoiets op die leeftijd, van gewoon luisteren wat je moeder zegt en anders zwaait er wat of heb ik dat verkeerd? Maar als de moeder het allemaal wel best vind, houd dat ook op. Ik heb ook het idee dat dit meisje helemaal niet zo lekker in haar vel zit en dat er meer speelt waardoor het niet lukt om af te vallen. Je kan in een cirkel terrecht komen van je eigen niet lekker voelen en dan gaan eten. Daar moet ze uitgehaald worden en dan met behulp van mensen die er verstand van hebben.
Ik heb het vorige deel niet gezien, maar in de samenvatting zag ik vette braadworsten (je hoorde het vet knepperen) in pan liggen en spinazie a la creme. Lijkt me niet een hele gezonde maaltijd.
Ze was 12, zat nog op de basisschool, geen werk.. hoe kan je dan aan ongezond eten komen? ook al zou je stelen, neem niet aal dat je 4000 calorieen per dag kan jatten in de winkel?? En de eerste serie zag je ook dat de ouders van Laura zeer vet en ongezond aten en zichzelf ook terecht de schuld gaven van haar overgewicht.. En ze heeft idd een eetstoornis, maar die werken mama en papa aaaaaaardig in de hand.. ze kunnen ook gewoon hulp inschakelen en gezond voedsel in huis halen hoor... maar ze proberen het nogineens, want ze vinden haar goed zoals ze is en ze moeten haar accepteren zoals ze is over 10 jaar leeft ze misschien niet meer... 14 jaar en al 120/130 kilo pfff Ook al heeft ze een eetstoornis, laura moet het idd zelf doen.. maar omday de hamburgers, mcdonalds, frietzaakspul etc in huis te halen, dan werk je je eigen kind gewoon de dood in
Islah, ja dat hebben de meeste vrouwen sowieso, het blijft voor velen een gevoelig onderwerp wat het gewicht betreft, zelfs voor slanke vrouwen. Het is makkelijk om aan te komen, maar het eraf krijgen is een ander verhaal, zeker als het heel erg veel gewicht is dat kwijt moet. Fijn dat je zusje erover heen is.
ja idd.. en moeder zei zelf met eigen woorden '' ze is niet dik geworden van de komkommers, wij eten idd slecht en ongezond '' Als je dat al weet, waarom dan dat spul nog in huis halen? vooral omdat moeder ook obesitas heeft en nu een maagband heeft..
Ik vind het bij zo'n jonge meid dan ook onder 'verwaarlozing' vallen dat ze zo opgroeit. Ze is m.i. echt ziek en heeft professionele hulp nodig die ouders moeten inschakelen...en ouders kunnen haar iig steunen door gezonde dingen in huis te halen, mee te gaan sporten, etc. Kijk bv naar Help! Mijn Kind Is Te Dik. Daarin wordt ook het héél gezin aan de slag gezet, door diëtistes, sportcoaches én pedagogen/psychologen. Ik denk dat je enkel zo dit patroon doorbreekt, en als ouders dat niet inzien (willen/kunnen) vind ik dat zij ernstig tekort schieten.
Bewust kiezen om (veel) ongezond eten voor je kind in huis te halen die al ziek is. Daar valt ook wel wat van te zeggen.. Dat meiske heeft gewoon echt hulp nodig en ouders die haar daarin steunen.
Vraag me trouwens wel af wanneer Laura dan suikerziekte krijgt, want die was ze al wel aan het ontwikkelen zeiden ze 2 jaar terug.
Net aflevering 1 gezien met Yvette. Gelukkig is ze afgevallen ook al was dat met een maagbandje..Ze zei na de ontmoeting ook " voor de operatie woog ik 180". Ze was dus toch 10 kilo nog aangekomen voor haar operatie? Want ze woog 170 zei ze.. Vond het wel raar dat ze de maagband toch nog kreeg terwijl ze duidelijk haar eetverslaving niet echt onder controle had, anders kom je ook niet van 170 aan naar 180 en de snoep in de auto die ze stiekem bij het tankstation haalde enzo. Hopelijk houd ze het vol!
Ik vind de eerste afleveringen dan ook weinig resultaat geven...hoop dat het met de anderen een stuk beter gaat!