Dat vraag ik me ook af, weet iemand dit? Ik hoor wel om me heen dat de maag na verloop van tijd weer kan uitrekken, maar is dat echt zo na een GBP? Ik zie om me heen ook veel mensen na een GBP weer zwaarder worden na verloop van tijd en weer best redelijk eten terwijl ze in het begin een kwart broodje per keer wegkregen. Ook Peter Beense (BN'er) heeft 3 maagverkleiningen gehad en het werkte niet
ja volgens mij gaat dat zo.. Ik denk dat het wel zaak blijft om gezond te blijven eten en te blijven bewegen.
Na een operatie stagneert iemand vaak op een vrij hoog gewicht alsnog (metabolisme raakt aan de kleinere hoeveelheden gewend) én daarbij komt dat mensen toch vaak weer wat meer gaan eten/drinken waardoor de maag oprekt. Ik ben dan ook geen voorstander van bariatrische chirurgie, maar pro aanpak 'verslaving' en leefstijlverandering. Duurt wat langer, maar uit huidige onderzoeken blijkt dat heel grote percentages mensen na hun operatie toch weer in oud gedrag vervallen omdat ze hun gewoontes niet hebben veranderd en niet aan de slag gegaan zijn met de oorzaak...
Paradoxaal is overigens wel dat verzekeraars de ingrijpende operatie wel vergoeden en therapie/leefstijltraining deels tot niet...terwijl dat laatste goedkoper en bewezen effectiever is.
Je maagje rekt op (want het heeft de grote van een ei na de operatie) als je voortdurend teveel meer eet dan goed voor je is. En ja je kan na verloop van tijd ook wel weer meer eten. Het is de bedoeling om de eerste 18 maanden na de operatie te gebruiken om je eetpatroon aan te passen. Doe je dit niet dan wordt je onherroepelijk zwaarder. Daarom mogen mensen met een eetstoornis deze operatie ook niet krijgen.
Ja en vaak zie je het volgende: In het begin eten ze zeeeeer kleine porties en erg gezond. Daarna worden de porties iets groter en gaan ze alsnog maccen en Chinezen (in m'n omgeving) ook dat ene meisje uit xxl dat weer was aangekomen had het over hamburgers bewaren voor de volgende dag
Helder! Alleen jammer dat sommige MET eetstoornis er toch in slagen deze operatie te krijgen. Om me heen zie ik die mensen vanaf verwijzing huisarts tot operatie maar 3 maanden duren en vanaf goedkeuring tot operatiedatum nemen ze het er ook nog lekker van en schranzen zich helemaal vol onder het mom " nu het nog kan". Dan ben je al fout bezig vind ik. En in het Catherina ziekenhuis waar ik vlakbij woon schrijven ze die operatie volgens mij elk uur voor. 1 op de 10 mensen die ik ken zijn onder het mes geweest terwijl hun BMI niet eens schrikbarend hoog was (33) en het puur aan de eetstoornis ligt waardoor ze zwaarder worden (trots vertellen over 3x per week Mac, inde werkpauze ingevroren Chinees opwarmen en kippenboutjes, etc. Jammer dat ze zulke mensen er niet uitpikken
Ik vraag me serieus af wat voor maagverkleining hij heeft dan want in pricipe wordt je maag bij verkleining nr. 1 al dichtgeniet, afgesneden en wordt van een piepklein stukje restmaagje wat aan de slokdarm zit gekoppeld aan je darm. Of de heer Beense propt zich nog steeds teveel vol of de arts heeft iets niet goed gedaan Trouwens als ik een hap teveel eet dan voel ik me beroerd niet te zuinig. (Tot kotsen aan toe) dus ik snap serieus niet hoe die man het voor elkaar krijgt. Ik heb eens gelezen dat hij het namelijk niet kan laten om afstand te doen van zijn bourgondische leven. Terwijl als ik een hap teveel neem ik boven de pot hang. Echt heel apart...
Ja laat ik het zo zeggen.... alle mensen met morbide obesitas (extreem dik) hebben issues met eten.... anders waren ze/we niet zo dik geworden natuurlijk Belangrijk is dat je emotionele problemen opgelost zijn als je de operatie aangaat en dat je eerlijk bent tegen de psych. Maar ik weet dat niet iedereen dit is omdat ze anders bang zijn de operatie niet te krijgen.... Beetje jammer aangezien je daar alleen jezelf mee hebt.
Mensen zien het helaas als 'makkelijke oplossing'...hoeft er relatief weinig voor te doen. Overigens wil ik niet iedereen met een maagverkleining over één kam scheren, er zijn zeker ook mensen die er veel profijt van hebben en het aangrijpen als kans om hun leven te veranderen!
Eens, maar bij Lieke van XXL werkte dit blijkbaar niet, omdat ze naar eigen zeggen al heel vaak een dieet had geprobeerd en zelfs de diëtiste het raar vond dat ze er amper van afviel. Dus in zo'n geval is het wel een goede optie.
Dat heb je toch zelf in de hand? Als je je eetpatroon aanpast en gezond blijft eten zal dat niet gebeuren.
Als dat écht zo is dan is dit indd een optie. Maar ik moet bekennen dat ik gaar niet direct geloof; wat zij zegt zeggen best wel wat mensen met overgewicht. Uit onderzoek blijkt nl dat mensen vaak niet 'eerlijk' rapporteren wat ze daadwerkelijk eten. Omdat het onbewust gebeurt, of bv uit schaamte...