Xylometasoline/verstopte neus

Discussie in 'De lounge' gestart door EnBee, 16 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miniman

Miniman Niet meer actief

Ik heb dat gevraagd aan de gyn. en ze zei geen enkel probleem. Maar het is natuurlijk sowieso niet de bedoeling dat je eraan verslaafd bent, dat is gewoon nooit goed.

2. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Hey,

Hier nog een verslaafde:D
    Ik gebruik otrivin met dit bestanddeel.
    Het begon bij mij ook met een verkoudheid, en gebruikte het 2 a 3 keer dgs... En zit er nu nog aanvast iedere avond gaat mijn neus weer dicht zitten erg irritant.

Volgens mijn ha is het geen probleem het 2 weken te gebruiken, maar je moet dan wel afkicken vanwege de sijmvliezen die kunnen beschadigd raken hierdoor.

Typje

3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Als ik jou was zou ik even contact opnemen met je huisarts, vragen of hij een andere neusspray kan voorschrijven. Of die nog zal helpen is dan wel de vraag want je gebruikt "normale" neusspray al te lang (volgende keer misschien even wat eerder aan de bel trekken ;) )

4. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik ben ook verslaafd aan die neusspray.
    Ben er 3 weken afgeweest door met eigengemaakte(zeer sterke)zoutoplossing te gaan spuiten.
    Maar toen werd ik ziek en ik kon er niet meer doorkomen!
    Alleen met die spray.
    Huisarts schijnt erbij te kunnen helpen

5. Miniman

Miniman Niet meer actief

Dat is een fabeltje, ik heb er zeer veel info hierover ingewonnen. Zelfs als je het 25 jaar gebruikt en je weet er 2 weken mee te stoppen dan ben je overal vanaf. Er is zelfs ergens een Ortrivin verslaafdenforum :)

6. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Thnx voor jullie adviezen. Ik zal morgen contact opnemen met de HA.

7. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik wilde ook nog even reageren. Ik ben jarenlang "verslaafd" geweest aan de neusspray, Otrivin en eigen merk. Ook ik gebruikte het vooral 's avonds, maar daarna ook overdag. zo'n 2 flesjes in de week.

Het irriteerde me dat ik er niet van af kwam en zag het in begin ook niet als een verslaving. Mijn neus zat echt dicht. Maar toen ik zwanger wilde worden vond ik van mezelf dat ik moest stoppen. Neusspray is niet goed voor de kleine in je buik en het liefst gebruik je het dus ook niet tijdens je zwangerschap.

Zoutoplossingen geprobeerd andere spray's, maar niets hielp. Toen rigoureus besluit genomen. Gewoon niets gebruiken, heb welgeteld 3 nachten een dichte neus gehad en daarna was ik "clean". En dat ben ik nu al anderhalf jaar!

En inmiddels ook lekker zwanger! Ik bijna geen last meer van verkoudheden en als mijn neus wat dichter zit, dan helpt een zoutoplossing (bij de apotheek hebben ze een iets sterkere die je ook mag hebben) of de vickstick heel goed.

Ben zo blij dat ik er vanaf ben en geloof me, je voelt je echt veel beter zonder. Je moet er even door, maar het kan. Ik dacht dat ik het nooit zou kunnen, maar het is me toch redelijk makkelijk gelukt!

xxx Denise

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    het is op zich logisch dat die normale neusspray niet werkt omdat je neus gewent is aan die sterke.
    je zal dus echt ff door moeten bijten ben ik bang.

de ha bellen zou ik iig zeker doen.

succes met je neus.

liefs doris

9. Female

Female Niet meer actief

Oja je bent verslaafd.
    Ik heb het ook heeel lang gehad, jaren. En zoutoplossing, plantenspul, niks werkt hoor. Zeker niet als je gewend bent aan de 'echte'.
    Ik ben er nu al maandenlang vanaf en dat lukt me maar op 1 manier: Zorgen dat ik het absoluut niet in huis heb.
    In het begin was dat heel moeilijk en slapeloze uurtjes, kreeg het er ook benauwd van e.d. maar nu gaat het prima.
    Als ik eens echt verkouden ben nu is het even lastig, maar dan nog koop ik het niet, want ik weet dat ik het dan na de verkoudheid nog blijf gebruiken.
    Hoop dat je er snel vanaf komt want het is echt slecht voor je, op een gegeven moment ging mijn neus vanbinnen zelfs ' kapot' door al dat hardnekkige spul ;)
    Sterkte

10. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Hier.....Grunnen
    @ Miniman
    Een fabeltje..dat je het maar 2 weken mag gebruiken, of dat je slijmvliezen kapot gaan?

ik gebruikte het ook al een poosje en mijn neus wordt er droog van en gaat kapot de spray werk afarechts.
    Krijg er ook een bloedneus van. ( Bijsluiter )

Wat de ha dus zegt is wel waar, ik heb een antibioticaspray gehad naam ervan weet ik niet meer, maar dat werkt wel maar dan voor een aantal dagen, alsof je er imuum voor wordt echt heel raar.

Ik heb al een ui geprobeert, maar dit mocht ook niet baten.
    Het beste is idd het niet in huis te nemen, zodat je het niet kunt gebruiken.

11. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    wat misschien ook een tip is voor TS, heb ik wel veel gedaan in de zwangerschap. de kinderneusspray gebruiken, daar zit maar 0.5 mg van die xymi nog wat in en in de normale 1.0 mg. dus hij werkt even goed maar met minder van die zooi

12. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    @miniman, ben wel benieuwd naar die otrivin verslaafden site.:D

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Bij de apotheek hebben ze ook 0,25mg xylometazoline spray ;)

14. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Hier.....Grunnen
    Dit zag ik staan op google

Het zijn wat tips

Zelfmedicatie

Achterhaal de oorzaak van je verstopte neus. Heeft het te maken met verkoudheid of allergie?
    Kies een toepasselijke remedie. Overleg met je drogist of apotheker over welk product het beste op jouw situatie van toepassing is. Laat ook je ervaringen in het verleden meetellen bij je keuze.
    Neem het middel zoals voorgeschreven in de bijsluiter.

Diepvriesremedie

Steek je hoofd in de diepvries en adem in via je neus en uit door je mond. Houd dit maximaal een minuut vol en herhaal het af en toe.

Fohn

Adem de hete lucht van een fohn door je neus in. Richt een fohn op je gezicht en adem zo warm mogelijke lucht in. Het idee is gebaseerd op het effect van een sauna: op deze manier verhoog je de locale lichaamstemperatuur genoeg om de verantwoordelijke bacteriën te doden. Een goed maar duurder alternatief is een saunabezoek.

Adem inhouden

Adem uit door je neus.
    Houd je adem 5 seconden in (of zo lang mogelijk als je dat niet haalt).
    Adem in door je neus. Hij zou nu ontstopt moeten voelen.
    Snuit je neus in een zakdoek.
    Herhaal dit wanneer je verlichting nodig hebt.

Snuiten met tegendruk

Houd een zakdoek onder je neus. Je neusgat moet volledig bedekt zijn.
    Duw je handpalm stevig tegen je neus en snuit 5 tot 6 seconden. Niet te hard snuiten!
    Haal de zakdoek weg.
    Adem langzaam in door je neus.

Water Inhaleren

Controleer welk neusgat het ergste dichtzit. Eerst leg je een vinger op de neusvleugel aan de linkerkant en blaas je voorzichtig door je neus. Daarna herhaal je dit met je andere neusvleugel. Degene die de meeste weerstand oplevert zit het meest verstopt.
    Zet de kraan van de wasbak open. Zorg voor een gemiddelde straal: niet hard maar ook niet zacht.
    Houd je neus zijwaarts, met het verstopte neusgat naar boven.
    Houd je neus onder de kraan en snuif het water op. Probeer het water langs het slijm in je neus te krijgen.
    Blaas door je neus, en probeer op die manier het slijm naar buiten te duwen. Het water zorgt ervoor dat het slijm direct wegspoelt.

Stoom

Neem een kom kokend water en een theedoek.
    Breng je gezicht boven de kom, zo dicht boven het water als je kunt verdragen en trek de handdoek over je hoofd.
    Inhaleer de stoom langzaam door je neus.
    [​IMG] [​IMG]

Voeg dampo, eucalyptus, menthol, tijgerbalsem of tea tree olie toe aan het water voor een beter resultaat.

Handstand

[​IMG] [​IMG]

Doe een handstand. Blijf zo lang als je kunt op je handen staan om je sinussen vrij te maken. Kun je geen handstand? Ga dan met je buik op bed liggen en hang je hoofd omlaag over de rand.

Neusbrug, gehemelte

Druk zachtjes op je neusbrug op de plek tussen je ogen.
    Laat los en duw je tong tegen je gehemelte.
    Herhaal dit enkele keren.

Geurtherapie

Zoek een aronskelk, versnijd hem en adem de geur in.
    Open een pot zure bommen en inhaleer de geur die vrijkomt..
    Probeer mierikswortelsaus of pittige mosterd. Ruik eraan of doe er een theelepeltje van in je mond.
    Breng azijn aan de kook en ruik aan de damp. Wees voorzichtig want de geur is scherp en intens, maar erg effectief.

Koud washandje

Bevochtig een washandje met KOUD water.
    Ga liggen en leg het washandje op je neus. Het slijm zal nu snel vrijkomen.

Kauwgom

[​IMG] [​IMG]

Neem kauwgom, bij voorkeur met mentholsmaak, en kauw hier een tijdje op.

Beweging

Ga een stukje hardlopen. Je lichaam maakt je sinussen (ten minste tijdelijk) vrij zodat er meer zuurstof in je bloed kan komen.

Neusspray

Probeer de verschillende soorten neusspray. Deze zijn te koop bij drogist en apotheek. Houd wel in gedachten dat ze bedoeld zijn voor gebruik op zeer korte termijn en dat je snel afhankelijk van ze wordt.

15. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik dacht dat die op recept te verkrijgen waren, ik kreeg ze van de HA voor mijn zoon altijd op recept

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    voor kinderen op recept maar voor jezelf ook los te verkrijgen.

17. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Heb ik op gegeven moment ook gedaan om af te bouwen. Eerst de gewone, dan de 0,5 dan bij de apotheek de 0,025 en als laatste de 0,012 Dat ging idd ook wel goed ja

18. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    0,012??????????

Deel Deze Pagina