Beste verloskundigen , Ik ben nu 36 weken zwanger en slaap al een tijd super slecht van een verstopte neus. Ik ben de xylometazoline neusspray gaan gebruiken maar alleen voor het slapen gaan een klein spraytje en verder niet . Na 7 dagen hen ik geprobeerd zonde te doen dat je hem niet langer mag gebruiken , maar helaas is het echt geen doen zo ik slaap zonder de neusspray momenteel echt niet Nu heb ik van de huisarts een spray die je wel gewoon mag gebruiken , maar helaas deze werkt niet , ook niet een klein beetje en stomen , halfe ui naast bed enz heeft allemaal geen zin. Zou het echt kwaad kunnen / gevolgen hebben , als ik hem gewoon blijf gebruiken en dan maar een kleine Spray alleen voor het slapen ? En waarom mag het niet langer dan een week ? Wat zijn de risico's ? Natuurlijk wil ik niks ernstigs veroorzaken bij de kleine in mijn buik dus als het echt ernstige gevolgen heeft moet ik maar stoppen en slecht slapen helaas ! Hopelijk heeft u de juiste informatie voor me ! Bedankt alvast .
Goedenavond, het wordt echt afgeraden. De stof xylometazoline wordt in kleine hoeveelheden opgenomen in het bloed en kan dan de doorbloeding van de placenta verminderen. Het ongeboren kindje zou daardoor minder voedingsstoffen kunnen krijgen. Kortdurend gebruik van zo'n spray is geen probleem. Gebruik het in ieder geval niet langer dan een week. Succes! Groetjes Monique
En wat gebeurd er als de doorbloeding minder word ? Krijgt de bsby dan minder voedingsstoffen of zijn er ook andere risico's ? Zoals bijvoorbeeld trombose in de navelstreng .. Daar maak ik mij wel zorgen over.. Bedankt al vast !!
Er kan geen trombose ontstaan, maar het kindje krijgt minder voedingsstoffen, waardoor op den duur (bij langdurig gebruik) het kindje niet goed kan groeien. Groetjes Monique