gerookte zalm

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bibu, 3 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bibu

Bibu Fanatiek lid

18 nov 2006
    1.496
    0
    0
    gezondheidszorg
    Zuid-Holland
    Hoi hoi,

Jullie begrijpen het vast al, mijn vraag is of je tijdens je zwangerschap gerookte zalm mag eten.
    Weet wel dat je bepaalde (rauwe) vleessoorten niet mag en rauwe kazen en dergelijke maar mag gerookte vis wel ?

Liefs, Bibu !

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

volgens mij mag je die wel... Zo lang het maar niet vacuum verpakt is want die mag je dan weer niet ondanks dat het gerookte zalm is...

3. Niet meer actief

als het voorverpakte gerookte zalm is van de supermarkt, mag het niet.
    Dit is koud gerookte zalm...

Warm gerookte zalm mag wel en dat koop je bij de visboer. Wel moet je daar speciaal naar vragen.

4. Bibu

Bibu Fanatiek lid

18 nov 2006
    1.496
    0
    0
    gezondheidszorg
    Zuid-Holland
    Bedankt meiden !
    Zekerheid voor alles natuurlijk.

Liefs, Bibu !

5. Maar als je die gerookte zalm nou weer warm maakt in een sausje voor bij de pasta?
    Of mag het dan nog steeds niet :( ?

6. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Ja hoor als je het warm maakt is er niets aan de hand..

7. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

8 okt 2006
    551
    0
    0
    Meiden, verse gerookte (koude) zalm mag dus ook! Alleen niet de vacuum verpakte uit de supermarkt omdat hier langer de tijd is geweest voor bacterien.
    Zalm bij de visboer mag dus wel gewoon!

Groetjes Cindy

8. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Zalm ook al niet? Pfffft. Ik mag ook echt niks hihi..

Heb vanavond nog gerookte zalm van de supermarkt op, in een warm spinaziesausje bij de pasta. Erg lekker. Maar voorlopig dus maar even niet meer begrijp ik..

9. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Als het verwarmt wordt niets aan de hand!

10. Tamara24

Tamara24 Actief lid

15 sep 2006
    172
    0
    0
    Administratie
    Den Haag
    ik heb ook een vraagje,

mag je wel vissoorten eten die je in olie bakt? of mag dat ook niet?

xx Tamara

11. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Alles wat goed heet is geworden, mag je eten. Dus ook de schimmelkaasjes/vis ed die lekker op de pizza (bijv) in de oven is geweest.

Bacteriën en virussen

Listeria

Jaarlijks veroorzaakt de darmbacterie Listeria ongeveer tachtig gevallen van voedselinfectie. De gevolgen kunnen zeer ernstig zijn, zoals bloedvergiftiging, hersenvliesontsteking en spontane abortus. Het risico van een besmetting is te beperken door bederfelijke levensmiddelen koud te houden en hygiënisch en zorgvuldig te behandelen en te bereiden. Daarnaast brengt het langdurig gekoeld bewaren van levensmiddelen een zeker risico met zich mee. Zeker zwangere vrouwen, kinderen, zieken en ouderen kunnen levensmiddelen die gekoeld bewaard moeten worden, daarom het beste snel na aankoop bereiden en eten.

In de praktijk is de kans op besmetting met listeria vrij klein. Toch is het raadzaam dat zwangere vrouwen levensmiddelen vermijden die mogelijk besmet zijn met listeria. Dit om het ongeboren kind te beschermen. Risicoproducten zijn vooral rauwmelkse zachte kaas (zoals rauwmelkse varianten van camembert en brie) en vacuümverpakte gerookte zalmfilet. Rauwmelkse kaas krijgt namelijk geen bacteriedodende behandeling. Ook wordt de kaas langdurig gerijpt en bewaard. Eventuele listeriabacteriën krijgen hierdoor de kans zich tot schadelijke hoeveelheden te vermenigvuldigen.

Ook bij vacuümverpakte gerookte zalm bestaat de kans dat een besmetting met de listeriabacterie schade aanricht als de gerookte zalm lang bewaard wordt. Omdat het lang bewaren van lang houdbare gekoelde producten (zoals kant-en-klaarmaaltijden en salades) altijd een zeker risico met zich meebrengt, is het voor risicogroepen beter deze producten snel na aankoop te eten.

Koelen belangrijk

Listeria kan van nature voorkomen in rauwe producten. In tegenstelling tot andere bacteriën blijft listeria zich in de koelkast vermenigvuldigen. De bacterie groeit op koele producten echter wel langzamer dan op ongekoelde levensmiddelen. Daarom blijft het belangrijk producten die gekoeld bewaard moeten worden, ook werkelijk koud te houden en zo kort mogelijk te bewaren.

12. esther79

esther79 Actief lid

4 mrt 2007
    146
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hellevoetsluis
    Nu ben ik gisteren uit eten geweest en heb gerookte zalm gegeten in de veronderstelling dat dat wel mocht..Maak me nu meteen wel zorgen..Zou het veel kwaad kunnen uit een Italiaans restaurant? Liefs esther

13. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    @Esther79: ze zeggen dat de kans erg klein is op besmetting, dus ik zou me er nu geen zorgen meer om maken. En grote kans dat zij het niet bij Albert Hein uit de koeling hadden(...), maar gewoon van een verse vishandel!

14. esther79

esther79 Actief lid

4 mrt 2007
    146
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hellevoetsluis
    Dank je..misschien tijdens de zwangerschap niet zo vaak meer naar""De Smaakpolitie" kijken... :( ;)

15. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Ik eet gewoon gerookte zalm hoor. En ook de voorverpakte van de albertheijn. Beetje paranoia gedoe lijkt het wel!

16. Nel Markie

Nel Markie Nieuw lid

20 apr 2007
    1
    0
    0
    Marketing Manager
    Valkenburg
    Eén van de eerste dingen die ik ging eten die ik zwanger was was...een lekker stokbroodje met gerookte zalm, wan vette vis was zo goed had ik ergens gelezen. Toen ik het op had las ik op een andere site: géén gerookte zalm eten. Man, toen baalde ik, ik was echt bang dat ik gelijk mijn zwangerschap verpest had. Eigenlijk pas bij de echo met 12 weken toen het kindje groot genoeg bleek te zijn, kon ik het mezelf een beetje vergeten.

Maar het lijkt echt af en toe of je niets meer mag eten...maar ik heb het er natuurlijk wel voor over! :)

17. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Dames ook de vishandels, trekken de zalm gewoon uit de vacuumverpakking hoor....

hooguit een exclusieve zaak zou dit niet doen..

kortom je ben nergens meer veilig voor...
    Ik lust graag toastje zalm, en mag dit van mezelf ook ook 1x per 2 maand eten

18. natalie

natalie Lid

6 apr 2007
    82
    0
    0
    Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik vaak gerookte zalm gegeten. Ik wist niet dat het niet mocht en ik vond het zo lekker! Gelukkig heb ik geen listeriabesmetting opgelopen.

Nu durf ik dus geen gerookte zalm meer te eten. Wel erg jammer, want vis is zo gezond voor de baby. En als ik zwanger ben, heb ik verder juist helemaal geen zin in andere vis. Als ik er aan denk, ga ik al bijna over m'n nek. Behalve dus van gerookte zalm... Gek he?

Maar geen enkele gerookte vis mag je dus (koud) eten? Ook geen makreel?

19. esther79

esther79 Actief lid

4 mrt 2007
    146
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hellevoetsluis
    Ik denk inderdaad dat je helemaal geen rauwe/gerookte vis mag eten..alleen als het echt gekookt, gebakken of gegrilld is...

20. frumpje

frumpje Actief lid

22 mrt 2007
    175
    0
    0
    Gerookte zalmfilet is supergezond en bevat veel vitamine en gezond vet, wat een aanrader voor jouw gezondheid en die van je beeb is.
    Af en toe zalm eten is dus geen probleem. Als je de listeriabacterie binnen krijgt krijg je echt niet gelijk een miskraam oid.
    Hoevaak heb je zelf al een voedselvergiftiging gehad, dat je kompleet uitgeput over het randje van de wc hangt en iedere druppel water die je binnen krijgt er 4 keer weer uit kotst? Ik denk weinige hier in NL... Dan heb je dus een listeria vergiftiging. En dan zou het kunnen dat dit effect heeft op de baby maar hoeft niet! Kans is dus heel minimaal. Kans dat je in NL dood gereden wordt door een auto is groter.

Dit geld dus voor alle vissen die vacuumverpakt zijn omdat deze langer bewaart kunnen worden maar de bacterie zijn gang kan gaan.
    Goed alternatief is ook ingevroren gerookte zalm. Dan is het probleem opgelost.

We moeten in NL altijd zo enorm paranoia doen over zoiets!

Deel Deze Pagina