Dwangmatige dingen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Hejahe, 26 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hejahe

Hejahe Lid

22 aug 2015
    91
    8
    8
    Hebben jullie ook dwangmatige dingen die je altijd doet maar eigenlijk compleet zinloos zijn? :)

Ik ben momenteel in therapie heel erg bezig om alles in mijn hoofd te ordenen en voor mezelf leren opkomen.
    Nu heb in sinds een paar weken dat ik continu van alles aan 't recht leggen ben.
    Het irriteert me mateloos.
    Dit kan dus bij' controle willen hebben' horen ofzo, volgens de therapeut.

Herkenbaar?

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Heb je even?! :oops::roflmao:
    - dingen moeten recht liggen
    - producten moeten netjes recht in de kast met label naar boven en naar voren
    - in de koelkast moet het op een bepaalde manier staan. Zet iemand iets op een andere plank terug ga ik herindelen.
    - ik neem zo een 30x per dag de aanrecht af (zwart blad bij elk stofje)
    - volume van radio / tv mag niet op een oneven getal staan
    En zo kan ik nog verder gaan en een boek schrijven.

Lamode, citroenrasp en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  3. Hejahe

Hejahe Lid

22 aug 2015
    91
    8
    8
    Maar je hebt er geen last van?
    Je kunt daarna gewoon rustig op de bank gaan zitten?

4. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Nee totaal geen last van gelukkig.

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ja. Als ik 's ochtends mijn vitamine tablet neem schud ik een aantal op mijn hand waarna ik diegene kies die mij "aanspreekt".
    Dit klinkt echt heel raar als ik het zo type :roflmao:

Dress, spruitje80, Lamode en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Nee ik heb nergens last van. Tenminste niet bewust. Ik doe alles zo routine matig. Ik weet niet of ik rustig kan zitten als ik het niet doe want ga nooit zitten voor ik het gedaan heb. Zou dat eens moeten testen om erachter te komen of ik er echt last van heb!

7. Hejahe

Hejahe Lid

22 aug 2015
    91
    8
    8
    Hahaha, als 't daar maar bij blijft.

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Onbegonnen werk dit. Ik heb heel veel dwangmatige trekjes.

- Ik haat oneven getallen. Zo moet de radio hier altijd op 4 staan.
    - sowieso heb ik iets met het getal 4 of het dubbele daarvan. Ik eet bijv liever 4 halve crackers dan 2 hele. Ja, stom he.
    - Dubbel checken of mijn wekker staat.
    - Dingen moeten hier recht staan in de kastjes. Ook altijd op een logische plek. Ik verplaats het gerust.
    - 's ochtends haal ik altijd een plumeau over de oppervlakken hier. Als ik dat oversla, heb ik echt mijn dag niet. IK HAAT STOF.
    - ik doe onze kookplaat (Bora) meerdere malen per dag af met een droge doek. Want ja, stof.
    - De douche moet altijd na gebruik afgedroogd worden, ivm druppelvorming. Ik haat dat, niet nadrogen is gewoon geen optie. Idem voor de wasbak.
    - Dingen hier in huis hebben een vaste plek. IK ZIE ALLES. Elk ding wat anders staat haha.
    - Op vrije dagen 'moet' ik mezelf toch even nuttig maken. Al is het een was aanzetten ofzo. Een hele dag bankhangen zonder in beweging te komen, komt bij mij niet voor..

Ik kan nog wel even zo doorgaan. Alles is gewoon routine hier. Heb het zelf niet eens door. Oke, als ik op de bank zit en ik weet dat mijn man de kasten heeft ingeruimd met boodschappen, nee dan ga ik niet checken en controleren. Maar als ik het toevallig zie, dan wel. Idem voor de volumestand tv/radio. Als een ander 'm op 13 zet prima, maar ikzelf zou dat niet doen.

spruitje80, Vitamientjuh en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Oh er zijn wel meer dingen. Maar dit vind ik wel het raarste wat ik doe.

10. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ik ga wel controleren :oops:

Nina Sanders vindt dit leuk.
  11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier ook echt veel: Ik ruim 4 keer per dag alles op zodat de vloer leeg en opgeruimd is(gaat dan vooral om kinderspeelgoed of een verdwaald blaadje of hondenbrok). Als ik een stofje of kruimel zie moet ik het weghalen.
    Alles moet op dezelfde plek worden opgeruimd, speelgoed van de jongste mag niet in de algemene speelgoedkist, want ze heeft een eigen mandje. Jongste speelt met een vormenstoof, we zijn elke dag een paar keer die vormen kwijt maar ik heb geen rust voordat het weer compleet is (dat heb ik met al het speelgoed wat na gebruik niet meer compleet is) ik orden ook mijn dochters poppenhuis :roflmao:
    De was heeft ook een eigen plekje en moet op een bepaalde manier worden opgehangen, als dit anders hangt dan verhang ik het.
    Ik ga altijd plassen wanneer ik naar bed ga, maar als ik een kwartiertje of halfuur lig moet ik nog een keer anders kan ik niet slapen (terwijl ik eigenlijk niet echt hoef te plassen ).
    Ik zet mijn wekker niet op een standaard tijd zoals 7 uur of 5 voor 7, als ik er rond 7 uur uit wil zet ik hem op 06.52 of 06.53.. Voor morgenochtend staat hij op 06.43.

Nina Sanders en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  12. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.417
    8.943
    113
    Vrouw
    Ik heb ocd dus kan een hele waslijst neerzetten hier. En ja ik weet dat dwang onlogisch is maar das dus het klote van ocd; ookal weet je het, je doet het toch.

Lamode, citroenrasp en Bellybell vinden dit leuk.
  13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    oei. Ik vind dit best wel heftig hoor. Heb je er verder geen last van? Wordt t niet steeds erger?

YaelStone en Paardenbloem vinden dit leuk.
  14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    O wauw heb je ff? :roflmao:
    Ik heb heel veel dingen die ik doe. Velen worden hierboven al benoemd.
    Ik kan vooral het koken niet uit handen geven maar verlang ernaar dat hubby een keer zegt 'schat blijf maar zitten, ik ga keer koken':rolleyes: maar helaas lukt dat dus gewoon niet. Dit is denk ik wel het enige ding waar ik zelf last van heb. Het moet gaan zoals ik het doe. Alle andere dingen doe ik zonder dat ik het echt door heb, is een gewoonte geworden. Dingen recht, etiketten naar voren, potten hetzelfde naast elkaar, volume van tv/radio op een even aantal. Krijg de kriebels als hubby gaat tanken en het geen rond getal is:roflmao: dus vaak ga ik niet mee want wegkijken is net zo erg:rolleyes:

15. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.811
    4.586
    113
    Hahahaha, goeie vraag.
    Heb best heftige OCD/smetvrees, dus mijn leven bestaat helaas uit dwang dwang dwang.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.359
    113
    - radio op de even getallen of op 5/10/15 etc. 6 is niet goed, dat is te dicht bij 5 en dan moet hij daar op.
    - tig keer controleren of gas/licht etc uit is
    - alleen op de witte strepen lopen op een zebrapad
    -ritueel als ik mijn bed in ga

17. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.712
    4.032
    113
    Overijssel
    Hmmm, het enige wat ik kan bedenken is dat als ik ga slapen de deuren dicht moeten zijn van de inbouwkasten ( heb echt mijn hele leven gewoond in huizen met inbouwkasten, heb dus ook nog nooit een kledingkast gekocht)
    Volgens mij is het een combinatie van kinderangst en gewoon teveel horrorfilms...:|

18. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik had het eerder wel met getallen en nog wel eens met checken van deuren of ze op slot zijn maar ik heb er niet heel veel last van.

Ik vind het echt best wel heftig om te lezen hoe extreem sommigen dit qua schoonmaken in huis hebben. Ik bedoel het niet veroordelend ofzo, maar dat is toch ontzettend zonde van je tijd die het opslokt als je elk stofje weg moet halen etc.?
    Maar als je er dan helemaal gelukkig van wordt, maakt het niet uit natuurlijk. Maar dat kan ik me dus helemaal niet voorstellen (dat kan overigens ook mijn gebrek aan interesse voor het huishouden zijn):roflmao:

Emsy, Theezeefje, JupitR en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.707
    3.161
    113
    Vrouw
    Brabant
    Check! De grap is dat ik ook echt nachtmerries krijg als de deuren niet dicht zijn. Dat is dus geen optie!

En nog veel maar maar het is leefbaar en dus laat ik het los. :)

Theezeefje vindt dit leuk.
  20. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Haha was het maar zo simpel inderdaad. Kwa huishouden heb ik het ook niet super erg. Wel moet alles recht staan, op zn plek en symmetrisch zijn. Helaas is het niet echt een keuze, maar een dwang. Het móet gewoon:rolleyes: maar je heb er zelf weinig last van als je dit al jaren, zo niet je hele leven heb. Ik heb het vaak niet eens door en dan roept hubby 'ah daar gaat ze weer hoor' :roflmao:

Paardenbloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina