yasmin gebruik en plots rare bijwerkingen

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door meXXX, 14 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meXXX

meXXX Lid

22 jan 2009
    10
    0
    0
    Hallo allemaal

Ik gebruik de pil "Yasmin" reeds verschillende jaren. Nooit last gehad. Sinds een goede maand heb ik een aantal rare bijwerkingen :

1) ik ben verdikt (vooral thv de buik zowel thv maagstreek als onderbuik) mijn eetpatroon is ongeveer hetzelfde gebleven ook mijn levensstijl is dezelfde gebleven.
    2) Soms heb ik ook darmklachten (maagpijn) maar niet hevig. Meestal nadat ik iets vet gegeten heb (frietjes/veel kaas/...)
    3) mijn ongesteldheid is met een paar dagen ingekort, maar ik word wel degelijk ongesteld.

Eerst dacht ik dat het kwam door de naderende stopweek (heb ze 2 maand doorgeslikt) maar nu een goede 2 weken na de stopweek heb ik het "opgeblazen" gevoel nog steeds.

Kan iemand mij helpen ? Heeft dit te maken met het pilgebruik ? of moet ik gewoon starten met vermageren ?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of mijn verhaal herkent
    Groetjes

2. Rozijntje

Rozijntje Actief lid

16 mrt 2009
    125
    0
    0
    Zwolle
    Beste meXXX,

ik herken je verhaal echt heel goed.
    Ook ik gebruikte Jasmine ik heb die 3,5 jaar gebruikt ongeveer.
    Tegen die tijd aan kreeg ik zo ongeveer hetzelfde als jij, ik leek wel zwanger soms. Op een gegeven moment ging ik mij zelfs duizelig voelen en heel ellendig. Ik ben toen gaan beseffen dat het door die pil kwam en ben vrij snel daarna er mee gestopt. Ik heb zeker anderhalf jaar moeten ontpillen maar ik voelde me wel gelijk stukken beter.
    Ik zou of een andere pil proberen of gewoon helemaal geen pil.
    Naar mijn idee is de pil toch zoizo nietzo heel goed voor je.

Groetjes

3. meXXX

meXXX Lid

22 jan 2009
    10
    0
    0
    Bedankt voor je reactie !

Ik denk ook inderdaad dat de pil de oorzaak is. Ik voel er mij helemaal niet goed bij. Stoppen met de pil is niet zo een optie door o.a. een actief seksleven en het krijgen van cysten thv de baarmoeder als ik stop. Een andere pil zou een optie kunnen zijn, maar de arts wou mij vorige maand niets anders voorschrijven omdat hij nog steeds beweerd "dat dit het beste is". En zoals je zegt soms voelt het echt aan alsof ik zwanger ben, het gevoel van een opgeblazen walvis te zijn.
    Ik denk dat het beste is dat ik nog even afwacht wat de volgende maanden brengen.

4. Rozijntje

Rozijntje Actief lid

16 mrt 2009
    125
    0
    0
    Zwolle
    Hoi meXXX,

ik zou in ieder geval netjes elke maand stoppen, want ik slikte ook vaak door en volgensmij als je daar gevoelig voor bent is dat toch niet echt goed. Als jeje er volgende maand toch nogsteeds niet goed bij voelt zou ik toch van pil veranderen.

Hoop dat jeje snel wat beter mag voelen.

Groetjes

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hey meXXX

Ik slik al jaren Yasmin. Had ervoor een andere pil, maar kreeg er steevast elke maand serieuze migraine aanvallen door. Daardoor omgeschakeld. Met deze is het iets minder. Maar er bestaat ook een lichtere versie van Yasmin, misschien kan je die eens vragen bij de dokter?

Om op je vragen terug te komen:
    1. Ik ben ook verdikt, maar bij mij heeft het niets met de pil te maken (slik ondertussen 9 jaar de pil, dus dan had ik daar veel vroeger iets van moeten merken). Nu, ik wil er in het najaar mee stoppen, dus dan zullen we zien wat het geeft. Wie weet hoef ik dan niet meer te sporten! ;)

2. Maag- en darmklachten kunnen ook totaal losstaan van het pilgebruik. Ik heb er in december heel veel last van gehad en sinds niet meer. Het kan dus echt wel aan het eten liggen. Als ik wat veel vet durf eten, heb ik ook pijn aan mijn darmen. Bij mij is een stukje darm chronisch ontstoken. Je kunt dit best eens bij je ha aankaarten.

3. Mijn ongesteldheid is soms ook korter... Meestal heb ik het 5 dagen, maar het valt al eens voor dat het er maar 4 zijn. En de ene keer heb ik ook meer bloedverlies dan de andere keer. Denk dat dit voornamelijk pil gebonden is... Ben in mijn vorige strip 1 pil vergeten en gelijk mijn regels 1 dag vroeger gekregen...

6. meXXX

meXXX Lid

22 jan 2009
    10
    0
    0
    bedankt voor je reactie !

Ik slik Yasmin nu ook al zo'n 7 jaar. Vandaar dat het mij echt heel hard verwonderd dat ik deze bijwerkingen nu pas ondervind. Ervoor heb ik nooit of nooit last van gehad alleen maar voordelen.

Tot nu ineens plots mijn darmen na vet eten, het opgeblazen gevoel, ook soms vaginale uitscheiding hoewel ik nog 1,5 week moet slikken alvorens mijn stopweek, ... Wat het inkorten van mijn ongesteldheid betreft is het eigenlijk heel bizar. In die 7 jaar heb ik ze altijd van donderdag op donderdag dus echt een volle week en plots van zaterdag tot dinsdag. Op zich wel leuk zo kort ongesteld.

Het kan idd ook allemaal los staan van elkaar. Vandaar ben ik begonnen met sporten, een gezond dieet, ... Dus hopelijk wordt het daardoor beter en wordt mijn lichaam gezonder.

Volgens de ha is alles perfect normaal. Dit heeft hij geconstateerd zonder enige vorm van onderzoek. Volgens de huisarts zijn het kwaaltjes door de pil waar ik mij maar moet overzetten en waar elke vrouw wel eens last van heeft. Nouja op mijn huisarts hoef ik niet zo te rekenen.

Nouja we zien wel zeker hoe het verder verloopt en hoe het evolueert...

7. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Van vaginale uitscheiding heb ik ook soms last. En dan vind ik dat heel vervelend want dat is dan zoveel ineens... :oops: :D

Maar voor je darmen: het kan zijn dat je darmen ineens gevoeliger zijn voor vet. Ik had vroeger nooit last van mijn darmen, maar heb in 2002 een zware darminfectie gehad en sindsdien heb ik er last van.

8. 82mama

82mama Lid

16 mrt 2009
    11
    0
    0
    Voor mij (helaas) ook hele bekende klachten.
    Alleen bij nr 1 is het bij mij echt mijn onderbuik en niet mijn maagstreek erbij.
    Bij nr 2 ligt het bij niet aan vet eten oid. Soms zit ik gewoon een paar dagen verstopt, om meteen daarna een abbo te hebben op de wc.
    En ook mijn ongi is veel korter. Van een dag of 5/6 naar max 3.

Komen nog wel andere klachten bij.
    - Uitslag over heel mijn lichaam. En dit jeukt toch wel zo erg!
    - Misselijk 's ochtends
    - Psoriasis speelt op, in mijn haar (huidaandoening)
    - Vet haar
    - Puisten in gezicht
    - Bal gevoel in mijn onderbuik
    - Trekkend gevoel bij mijn liezen en steken op mijn heupen

Dokter heeft mij 2 tips gegeven:
    - ontpillen voor minstens een half jaar, liefst een jaar
    - verder met de pil en je er niks van aantrekken

Ik loop er ondertussen al bijna 9 maanden mee.
    (is begonnen na een miskraam, tijdens pilgebruik).

9. meXXX

meXXX Lid

22 jan 2009
    10
    0
    0
    Ook de andere klachten komen mij bekend voor.
    - vet haar. Ik dacht eigenlijk dat dat door het sporten kwam. Nooit echt de link gelegd met de pil.
    - en ontzettende haarschilfers. Ik dacht eerst dat ik last had van luizen.
    - en op ongeveer 2 weken tijd staat mijn hele voorhoofd vol puisten. Nouja af en toe heb ik daar wel eens last van maar die puist is dan weg na een paar dagen en nu komen er alleen maar bij. Best vervelend.

Mijn lichaam maakt mij echt zot. Want dit zijn ook zwangerschapssymtomen en zeker met het verdikken. Ik voel er mij helemaal niet meer goed bij. Ik voel mij zo onzeker.

10. 82mama

82mama Lid

16 mrt 2009
    11
    0
    0
    Heb jij er al een testje tegenaan gegooid?
    Dan heb je dat iig uit de wereld geholpen. Mocht je dan naar de dokter gaan, kunnen jullie iig uitsluiten dat het een zwangerschap is.

(of zie je ent zo op tegen naar de dokter gaan als ik?)

11. meXXX

meXXX Lid

22 jan 2009
    10
    0
    0
    Nee ik heb nog geen testje gedaan. Ik woon nog thuis en mijn moeder is freak in alles en elke beweging die ik maak te controleren. Dus een testje halen en een testje doen zou ontzettende stress geven die hoogstwaarschijnlijk voor niets nodig is.

Ik zie ontzettend op tegen een bezoek aan de arts te gaan, want ik voel mij ontzettend onbegrepen en daardoor ook heel onzeker.

Ontpillen kan voorlopig niet (medische reden : cysten op eileiders dan) en een andere pil wil de arts mij niet voorschrijven... Het is niet leuk om zo ja met een "zwanger"gevoel rond te lopen want het maakt mij echt allemaal onzeker. Ik kan er ook met niemand over babbelen (moeder is lief maar echte tiran/vriendje zou helemaal panikeren en vriendinnen zijn niet seksueel actief en die zouden mij niet begrijpen). Het zou leuk zijn van iemand te horen "meisje je kan helemaal niet zwanger zijn geniet gewoon verder van je leven en neem de kwaaltjes er gewoon bij tot de tijd klaar is" .

Deel Deze Pagina