Na 2 zwangerschappen/ bevallingen ben ik sinds een 3 kwart jaar weer aan de pil. Maar wat me opvalt is dat het bloedverlies in de stopweek stukken minder is geworden en vaak ook later begint en na 3/4 dagen is het echt wel weer over tegenover 5 dagen in het verleden. 1 dag hevig, tegenover 3 dagen hevig. Ook heb ik nu af en toe wat gevoelige borsten, dit ken ik helemaal niet van voor mn bevallingen. Dit heb ik niet alleen in de stopweek. Meer mensen bij wie de pil na de bevalling andere symptomen geeft? Wordt er een beetje onzeker van, zou haast een zwangerschapstest er tegenaan gooien. Anderzijds ben ik hem nooit vergeten. Tenminste: nooit langer dan 36 uur tussen 2 pillen gelaten. Dan zou ie toch gewoon moeten werken?!
Volgens mij kun je bij ieder hormonaal 'event' (zwangerschap, miskraam, stop/start hormonen) een 'nieuwe' balans krijgen. Hoewel ik me voor kan stellen dat het je onzeker maakt, lijkt het me gewoon normaal dat het nu anders is. Jij bent inwendig niet meer dezelfde als voor de bevallingen en dat zul je ook nooit meer worden. Net zoals je aan de buitenkant vaak nog 'resten' ziet van zwangerschap/bevalling (striae, blubberbuik, etc ), geloof ik dat je ook van binnen op celniveau blijvende veranderingen hebt. Hoe dan ook, ik herken het, in extreme vorm. Toen ik na de geboorte van mijn zoon weer begon met de vertrouwde pil die ik al jaren daarvoor had geslikt zonder bijwerkingen, kreeg ik opeens een zeer ernstige bijwerking ervan, waar ik maanden ernstig ziek van ben geweest en waardoor ik nu nooit meer een pil mag gebruiken... Na mijn miskraam werd mijn menstruatie opeens 1-2 dagen korter en een stuk minder hevig, dus ook daar een verandering .
Bedankt voor je reactie! Toch een beetje herkenbaar dus. Fijn! Pijnlijke borsten zijn ook al weer een paar dagen weg, dus ik denk dat het gewoon af en toe erbij hoort als bijwerking van de pikl, las in de bijsluiter dat het nog wel eens voorkomt. Ik ben weer wat gerustgesteld Menstruatie is ook stukken korter en minder heftig, maar dat is alleen leuk meegenomen.