Gezondheidscontrole bij de huisarts voor het zwanger worden

Discussion in 'Zwanger worden' started by Maulona, Jul 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maulona

Maulona Actief lid

Jun 22, 2010
    195
    0
    0
    Ik heb even een vraagje ik heb laatst ergens gelezen dat het verstandig is om een gezondheidscontrole te doen bij de huisarts voordat je gaat beginnen met zwanger worden. Hebben jullie dit ook gedaan? En zo ja wat houdt die controle in?

Ik vind zelf namelijk wel erg prettig om te gaan doen, vooral omdat mijn gewicht en vetpercentage echt net goed is (net het minimum, bmi van net 19) en dat ik af en toe de symptomen heb van vitamine b12 tekort heb..
    En ik wil natuurlijk wel dat dat allemaal goed is voordat ik begin om zwanger te worden..
    Want ik dacht ook dat je bmi minimaal 20 om goed vruchtbaar te zijn?

2. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik werk zelf bij een huisarts maar heb er nog nooit van gehoord. Hier wordt het iig niet gedaan.
    En het is wel zo dat vrouwen die erg dun zijn een kans hebben op onvruchtbaarheid, maar volgens mij is dat echt in het extreme geval. Bij anorexia bedoel ik dan, die meisjes worden ook niet meer ongesteld.
    Volgens mij is een BMI van 19 hartstikke goed hoor.

Anders bel je je huisarts even. Die kan je er vast meer over vertellen als zij het doen.

3. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

May 29, 2010
    5,398
    56
    48
    Where the heart is
    Hi Maulona,
    Ik heb geen check gedaan, maar ik heb wel ook last van B12 tekort af en toe. Ik slik nu vitamine B-complex. Daar zit voldoende foliumzuur in en dus ook vitamine B12. Succes ermee

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb het wél gedaan, omdat ik veel te zwaar ben en zeker wilde weten of ik gezond was voor ik aan een zwangerschap begon.

het is niet gebruikelijk maar de ha reageerde er heel positief op. ik kreeg alle onderzoeken die ik nodig had en bleek kerngezond te zijn. ik was binnen no time zwanger. ook de vk vond het goed dat ik dit had gedaan. je kunt zo toch onnodige risico's uitsluiten of wegnemen.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    ff inhaken op het B12 gebeuren..

Houd er rekening mee dat huisartsen van alles een zeer zeer zeer klein beetje weten.

Vraag voor de zekerheid na de eventuele onderzoeken een overzicht van je bloedwaarden op.

Een waarde van onder de 350 is verdacht. Dat wordt 'laag normaal' genoemd. Indien je waarde onder de 350 is, is bij spuiten zeer zeker verstandig. Veel HA's echter menen dat zolang je waarde boven de 100 of 150 is, het prima in orde is, terwijl er dan al wel levenslange beschadigingen kunnen ontstaan. Iedereen hamert altijd op foliumzuur gebruik, terwijl B12 net zo, misschien ook wel belangrijker, is dan foliumzuur.

@t diegene die B12 en foliumzuur SLIKT:
    Vraag je waarden eens op.
    Als je B12 laag normaal is/normaal is, maar je foliumzuur torenhoog, dan loop je de kans dat je een vertekend beeld hebt gekregen doordat een te laag B12 door een hoog B11, de foliumzuur, gemaskeerd kan worden en daardoor normaal lijkt, terwijl hij in principe toch te laag kan zijn.

Bij een waarde onder de 350 dient volgens de B12 richtlijn altijd aangepakt te worden.
    Tabletten hiervoor slikken heeft vaak niet voldoende effect en daarom is kiezen voor injecties in geval van een laag(normale) B12 waarde zeer zeker verstandig!!

Succes allemaal!!

6. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #6 luckybird, Jul 4, 2010
    Last edited: Jul 4, 2010
    Ik wilde het doen (bloedcheck), maar huisarts (die ik niet ken want ik was er in geen 6 jaar in mijn nieuwe woonplaats geweest) keek me aan alsof ik gek geworden was.
    Ik wilde het gerust zelf betalen maar heb echt de blaren op m'n tong moeten lullen en bij grote gratie "mocht" het dan...

Echt beblachelijk, om te gaan sporten kan het wel evenals voor duikkeuringen en zelfs voor hypotheken (!!) doen ze het graag voor je en dus niet om op een gezonde wijze een kind op de wereld te zetten. Onbegrijpelijk als je het mij vraagt... zeker als je weet hoeveel mensen er ongemerkt veel te lang met suikerziekte oid rondlopen en dat zijn vaak juist de mensen die nooit bij een huisarts komen.

Je kunt trouwens wel voor meer algemene info; niet roken, niet drinken, bmi naar een preconceptioneel spreekuur bij sommige verloskundigenpraktijken, (maar dat is alleen wat meer algemenë info, geen bloedonderzoek)
    Ik zou zeggen gewoon navragen bij huisarts als het voor jou belangrijk is.

7. Maulona

Maulona Actief lid

Jun 22, 2010
    195
    0
    0
    Oke hartstikke bedankt voor alle reacties!
    Ik zat inderdaad ook te denken aan een bloedtest, daar komt al heel wat duidelijkheid uit. En voor mezelf een bmi test en vetpercentage omdat ik eigenlijk al een groot deel van mijn leven zit met een laag gewicht en te weinig eten bij te veel beweging. Dus dat wil ik sowieso eerst aanpakken!

Wel raar inderdaad dat de huisarts zo raar reageert, een controle voor een baby lijkt me zelfs nog iets belangrijker dan voor sport..
    Misschien is het helemaal niet nodig maar het is lijkt mij niet verkeerd om het gewoon voor de zekerheid te doen..

Share This Page