Help, hoe het beste afbouwen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by cupcakes, Jun 11, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik wil gaan stoppen met voeden. Voor mij is het gewoon klaar en wil graag wat meer tijd voor m'n andere zoontjes.
    Maar ik weet niet zo goed op welke volgorde ik het beste kan afbouwen. En hoeveel flesvoeding ik dan zou moeten geven. (misschien niet de juiste plek hier voor die laatste vraag)

Jos drinkt nu ong zo:

3.00 bv
    7.00 bv
    9.00 fruit
    11.00 bv
    15.00 bv
    19.00 bv

Ik zou wel kunnen beginnen bij 11.00 uur of 15.00 uur, maar wat daarna? 19.00 uur laten vervallen, maar als hij dan ineens door gaat slapen dan is het wel een hele lange ruk. (hij heeft sporadisch weleens tot 5 of 6 uur geslapen en fv schijnt wat zwaarder te verteren zijn).

Hij is morgen 5 maanden en weegt rond de 9 kilo (dikzakje :D)
    Wie kan me helpen?

2. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou eerst die van 11u afbouwen, daarna die van 3u, dan 15u, en vervolgens kiezen tussen 19u en 7u. Telkens zeker een week of twee per voeding rekenen, als je stuwing krijgt zeker niet beginnen met het afbouwen van een extra voeding; eerst dus die stuwing echt weg.

Qua fv zou ik gewoon aanbieden wat hij volgens z'n gewicht mag; dus bereken wat hij per dag mag, deel dat door 5 voedingen per dag en geef hem dat dus wanneer je een voeding vervangt.

3. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    @purk, dankjewel! Zo klinkt het inderdaad wel logisch. Ik ga het zo maar proberen!

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,948
    113
    Female
    Hou het ritme van je borsten aan, die bepalen het tempo. Als het
    te snel gaat, rustig aan.
    Je kan kiezen om een voeding over te slaan, of om een voeding kolvend af te bouwen. De laatste geeft minder kans op gezelligheden als een borstonsteking. Dus een aantal keer alleen de spanning er af halen,totdat je het gevoel hebt dat je de kolfbeurt kan overslaan.

Qua schema staat het hierboven mooi beschreven.
    En kijk gewoon wat er op gaat uit de fles. Zorg er wel voor dat
    er niet naar binnen geklokt wordt; de overgang naar kv kan al
    wat gerommel in het maagje opleveren, dus rustig drinken is
    belangrijk.

Tegen de tijd dat je afgebouwd hebt, rond de 6 maanden borstvoeding, super toch!:)

5. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Bedankt voor je reactie :)

Ik ga inderdaad rustig afbouwen, zal pas weer een voeding laten vervallen als de stuwing helemaal weg is. Met kolven zie ik niet zo zitten, dan laat ik liever Jos kort drinken.

Volgens mij ben ik bij de middelste vrij abrupt gestopt en heb ik steeds alleen de spanning weg laten drinken. Ging goed, maar achteraf besefte ik dat ik mazzel heb gehad. Nu dus maar voorzichtig afbouwen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Trek minimaal 10-14 dagen uit voor een voeding die je afbouwt.
    Als je even geduld hebt tot 6 maanden dan hoef je niet meteen een voeding te vervangen door kunstvoeding, maar kan je ook gewoon meer en vaker fruit en groente geven. Yoghurt kan dan ook.

Als je kind ouder is dan 6 maanden en groente en fruit eet dan krijgt je kind in principe met iets van 4 borstvoedingen al voldoende zuivel binnen.

Late avond- en nachtvoedingen en vroege ochtendvoedingen zijn vaak voor jezelf makkelijker om gewoon aan de borst te geven, dus die zou ik er zo lang mogelijk in houden.

7. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Bedankt voor de tips.

De avondvoeding vind ik juist niet zo fijn omdat ik daardoor mijn zoontjes niet naar bed kan brengen. (Jos drinkt vrij lang)
    Late avondvoeding krijgt hij niet, dus alleen om 3.00 uur is het wel makkelijk om zelf te voeden.

Ik heb nu sinds een week de voeding van 15.00 uur afgebouwd en ga daarna de voeding van 11.00 uur laten vervallen denk ik. Lactatiedeskundige adviseerde dat.

Gelukkig drinkt hij de fles heel goed.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wordt zo het gat tussen de voedingen niet erg groot? Bij late avondvoeding denk ik aan de voeding die je rond 22-23 uur geeft...dan liggen de andere kinderen toch zeker al op bed?

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    ik geef geen voeding rond 22 a 23 uur

alleen 7-11-15(nu fles)-7-3, andere optie zou die van 3 uur s nachts laten vervallen, maar dan drinkt hij niet altijd veel en ben bang dat hij dan 's ochtends niet meer genoeg drinkt en daardoor in een raar ritme komt.

Share This Page