nieuwe baan en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Cleo, 12 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cleo

Cleo Actief lid

1 nov 2005
    471
    0
    0
    Graag zou ik jullie mening en/of ervaringen horen. Afgelopen maandag heb ik een aanbod voor een nieuwe baan geaccepteerd en dezelfde avond kwam ik erachter dat ik zwanger ben. Vorig jaar hebben wij twee miskramen meegemaakt, dus ik moet eerst maar eens afwachten hoe deze zwangerschap verloopt. Het kan heel goed zijn dat ik mij nu druk maak om helemaal niets! :( Toch ben ik er wel dubbel in: als het allemaal goed gaat ben ik 12 weken zwanger als ik bij de nieuwe werkgever begin. Bovendien krijg ik maar een jaarcontract. Ik voel mij enerzijds een beetje schuldig naar de nieuwe werkgever en anderszijds ben ik bang over een jaar werkloos te zijn. Wat zouden jullie doen? Hebben jullie ook een dergelijke ervaring? Ik hoor het graag!

liefs,
    Cleo

2. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    ik had een jaarcontract bij mijn werkgever en zou 8 juni verlengt moeten worden naar onbepaalde tijd....

maar ik zou 12 juli met verlof gaan...

en rara... me contract is niet verlengt...

3. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik zou het eerlijk aan je nieuwe werkgever aangeven en kijken hoe hij daarop reageert. Meer kun je volgens mij niet doen.

Pim

4. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    ik zou er juist even mee wachten...

zolang als het kan....

toon eerst je goede wil.... en kijk dan verder..

je werkgever is namelijk niet verplicht om jou door te betalen tijdens je verlof hij kan dit ook door uwv laten doen...

alleen jammer is dat hij tijdelijk iemand kwijt is....

maar laat duidelijk merken dat je je best doet...
    en daarna alles opbiechten heb je meer kans

5. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    als je zeker wilt zijn dat ze je contract straks niet verlengen omdat je zwanger bent, zou ik het nu al aangeven. Anders loop je dus wel het risico dat ze je straks daarom niet meer willen.
    Maar ik snap sowieso niet dat werkgevers dit doen. Als je toch goed functioneert dan wil je die persoon toch terug na het zwangerschapsverlof? Het zijn maar 4 maanden en het kost hen niks.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het kost hen natuurlijk wel weer een arbeidskracht minder die 4 maanden. Plus dat vrouwen daarna vaak minder willen werken etc.

Maar goed, ik zit een beetje met hetzelfde euvel. Ik ben nog niet zwanger maar wel druk bezig en sinds vorige week ook weer werkzoekende.
    Ach ja... we zullen wel zien!

Ik had het niet gelijk verteld, sowieso niet nu al. Als je die 12 weken voorbij bent en een goede echo hebt gehad denk ik niet dat ik het nog zou stilhouden. Je moet het toch een keer vertellen, en te lang wachten kan juist ook onbetrouwbaar overkomen (lijkt me)

7. Cleo

Cleo Actief lid

1 nov 2005
    471
    0
    0
    Van het hele jaar dat ik daar zou werken ben ik 16 weken uit de roulatie van half feb tot ergens in juni. Het contract eindigt niet in mijn verlofperiode. Als alles goed gaat. Bovendien als ik een vastcontract heb dan zou het geen probleem zijn als ik een kindje zou krijgen. Dat is toch raar???

Vorig jaar 2 miskramen meegemaakt, dus ik vind het zo voorbarig om het nu aan te geven dat ik net zwanger ben. Als het dan misgaat is het dubbel pech.

Fijn dat jullie je mening geven!
    Liefs,
    Cleo

8. Angel80

Angel80 Lid

21 mrt 2006
    44
    0
    0
    Rotterdam
    Als ik jouw was zou ik idd nog even wachten met het vertellen dat je zwanger bent, misschien zet hij dan wel gelijk een stempel op je hoofd.. terwijl je je zelf nog moet bewijzen... misschien is de samenwerking wel helemaal perfect over een paar maanden en wil hij je terug na je verlof....
    spannend hoor.

SUC6!!

9. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik zou wss ook nog eventjes afwachten om het te vertellen.

10. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Persoonlijk zou ik het gelijk maar zeggen. Wanneer je lang wacht lijkt het zo onbetrouwbaar ofzo. Dan is het net alsof je eerst hebt gewacht tot je proeftijd (als je die hebt maar moet ovlgens mij wel) voorbij is en het dan pas gaat vertellen.
    Wel lastig hoor zo'n situatie.

11. Selin

Selin Fanatiek lid

15 aug 2005
    1.396
    0
    0
    Maastricht
    Zelf ben ik ook met een jaarcontract begonnen bij een nieuwe werkgever...na 5 maanden waren we zwanger en zat ik ook in mijn maag met het te vertellen...ik heb toen besloten eerlijk tegen ze te zijn en heb met 12 weekjes het tegen mijn baas verteld. De reactie was enorm leuk en ik heb nu zelfs mijn vast contract gekregen!

Ik denk dat je even moet aanvoelen hoe jouw nieuwe werkgever is....en mss toch eerlijk zijn!

12. michelle81

4 jul 2006
    19
    0
    0
    apothekersassistente
    Stein (lb)
    hoi hoi,

ik werkte een maand bij mijn nieuwe werkgever toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Omdat ik in een apotheek werk, en dus moet opletten met bepaalde stoffen, heb ik het al vrij snel moeten aangeven. Gelukkig reageerde hij heel relaxed. Mijn contract loopt af op 31 januari, zo ongeveer aan het begin van mijn verlof. Gelukkig kwam mijn baas me deze week vragen voor een zwangerschaps verklaring om mijn verlof te kunnen aanvragen. Dus ondanks dat het nog zo ver weg lijkt, kan ik er eigenlijk al van opaan dat ik kan blijven na mijn verlof.

Ik hoop dat het voor jou ook goed afloopt. Veel succes ermee
    Groetjes Michelle81

13. Najet

Najet Actief lid

21 dec 2005
    363
    1
    0
    Den Haag
    Hai,

Ik heb ander halve week geleden ook ja gezegd op een nieuwe baan, en zou dan per september kunnen beginnen.

Ik wist toen nog niet dat ik zwanger was. Aangezien ik nog een vaste baan heb, en er achter ben gekomen dat ik zwanger ben, heb ik gisteren gezegd dat afzie omdat ik er eens goed over na heb gedacht.

Nu kan ik misschien makkelijk praten omdat ik een leuke vaste baan heb, maar denk toch dat je je werkgever in vertrouwen moet nemen en eerlijk moet zijn, en vertellen dat je zorgen maakt. Misschien wordt je daarvoor beloond?!

Succes en geniet vooral van je zwangerschap!

Najet

14. Mootje1985

Mootje1985 Actief lid

24 mei 2006
    360
    0
    0
    Geen
    Nijverdal
    Ik ben van 2 weken terug begonnen aan een nieuwe baan, en heb pas vorige week verteld dat ik zwanger ben! En mijn baas zei: Nou ik hoop dat alles goed is en alles goed gaat! Dus hoefde mij ook nergens zorgen om te maken!
    Hij ging mij zelfs dingen vertellen over hormonen verandering!! :rolleyes:
    ahaha Je snapt het niet ja het is afwachten hoe iemand reageert maar de meesten zeggen na mijn ervaring in de 13de week dat ze zwanger zijn!!
    S6!! ;)

15. Ja, lastig hoor zulke dingen. Het hangt er een beetje vanaf hoe graag je deze baan wilt denk ik. En hoe snel je eventueel weer wat nieuws denkt te hebben. En of je na de bevalling minder wilt gaan werken. (wat een vragen!) Op zich eindigt je contract na je verlof, maar als je op fulltime basis bent aangenomen, wordt je baas niet blij denk ik als je dan minder wil gaan werken. Hoe vervelend ook, is de kans dan groot dat je contract niet verlengd gaat worden.
    Ik kan me voorstellen dat je het nog even stilhoudt, maar je weet zelf het beste hoe de situatie daar is. Misschien is het ook juist prettiger er open over te zijn en meteen te weten waar je aan toe bent.

Veel succes met het maken van deze beslissing!

16. Kay

Kay Lid

1 dec 2005
    95
    0
    0
    Cleo als eerste van harte gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap! Jouw eerste miskraam viel samen met mijn tweede, en je ziet, ik ben nu voor de derde keer alweer bijna 16 weken zwanger!! (Even een hart onder de riem, want ik weet hoe onzeker je kan zijn na 2 miskramen...)

Dan over jouw situatie. Ik zat nu in precies dezelfde situatie. Ik was 6 weken bij het oriënterend gesprek en 8 weken bij het sollicitatiegesprek. Ik heb ervoor gekozen niets te vertellen. Twee miskramen achter de rug, ik vond het helemaal niet zeker dat deze zwangerschap wél goed zou komen. Toen ik het kon vertellen was ik 12 weken, en toen ik begon (1 juli) was ik ruim 14 weken en kon je het al heel aardig zien.

Tja, misschien niet de handigste manier om aan een nieuwe baan te beginnen, maar aan mijn bazen heb ik verteld van de miskramen en zij hadden er alle begrip voor. Tegen mijn nieuwe directe collega's heb ik alleen gezegd dat het niet handig was, maar dat een zwangerschap zich soms niet helemaal laat plannen. Ondanks dat zij zaten te springen om stabiliteit in het team reageren ze toch allemaal positief.

Mijn advies kortom: niet zeggen. Je weet nooit of ze je erom afwijzen en als je dan weer een miskraam hebt (klopt heel hard af) heb je spijt als haren op je hoofd.

Ik wens je een heel fijne, gezonde zwangerschap toe en een heel leuke nieuwe baan!! ;)

17. Cleo

Cleo Actief lid

1 nov 2005
    471
    0
    0
    @Kay, Dank je wel voor jouw reactie! Wat vergelijkbaar allemaal! Ik hoop dat het bij ons net zo zou lopen als bij jou! Ik ben nu zo pril zwanger dat ik qua zwangerschap eigenlijk helemaal niet vooruit durf te denken. Ik begin pas op 1 september aan mijn nieuwe baan, ik zou dan 12 weken zwanger zijn als het goed blijft gaan. Iets korter zwanger dan jij was toen je met je nieuwe baan begon. Ik ga gewoon het contract tekenen en vertel het pas als ik door mijn proeftijd (1 maand) ben. Hopelijk is er dan nog niet veel te zien en zit er nog een kleintje in mijn buik. Door onze ervaring met de miskramen zijn we een kindje belangrijker gaan vinden dan mijn baan. Een kindje laat zich niet plannen. Nu komt het eigenlijk niet zo gunstig uit qua tijd, maar het is zo welkom!!! Gelukkig hebben we de luxe dat we het redden met alleen het salaris van mijn man.

Wat fijn dat het bij jou nu allemaal goed gaat! Dat geeft mij weer moed! Geniet van je zwangerschap!

Liefs,
    Cleo

18. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zit in soortgelijke situatie.. heb jaarcontract en dus net zwanger.
    Ik ga 4,5 maanden voor einde jaarcontract met verlof, en ik kom dus terug en dan is het jaarcontract bijna voorbij...
    Wat er gebeurd weet ik niet, maar ik ga er voor mijn gemoedsrust vanuit dat het daarna over is, zo niet dan is het mooi meegenomen.... Ik ga er nu gewoon lekker voor!

En ik heb het ook al moeten vertellen omdat ik zo beroerd ben, en veel duizelig ben waardoor er grote kans is dat ik ziek naar huis moet.

Je weet nooit hoe het loopt, misschien willen ze je wel gewoon... Het is een risico, en ik zou het eerlijk gezegd ook niet vertellen, maar aan de andere kant, misschien waarderen ze je eerlijkheid wel heel erg, omdat je het verteld voor je begint, dus dan weten ze waar ze aan toe zijn.

Succes
    Daphne

19. bar

bar Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    Ik begin 1 augustus bij mijn nieuwe baan. ik krijg de 24ste mijn intake gesprek, maar nog geen echo. Ik ben verplicht om het te vertellen bij mijn nieuwe werk he? Het is via uitzendburo dus ze kunnen me zo ontslaan en ik denk dat ze dat dan ook doen...
    Als ik nou de vk op bel en vragen of ze een echo maken de 24ste zodat ik in ieder geval weet of er wat zit en of alles goed is enzo?
    zullen ze dat doen als ik het uitleg??

20. Kay

Kay Lid

1 dec 2005
    95
    0
    0
    Néé!! Dat ben je dus echt níet verplicht!! De werkgever mag er zelfs nog niet naar vragen! Je mag het vertellen wanneer jij zelf wil, en dat kan geloof ik zelfs tot 3 maanden voor de bevalling.

Wanneer je er wél voor kiest om te vertellen dat je zwanger bent mogen ze je niet meer ontslaan (bij een vaste baan), maar bij een jaarcontract mogen ze je contract wel laten aflopen en wanneer je nog in een proeftijd zit kunnen ze dat zonder opgaaf van reden stoppen.

Hoe het zit met werken voor een uitzendbureau weet ik eerlijk gezegd niet. Je bent in ieder geval niet verplicht het te zeggen, en over je rechten zou je even met de uwv of zo kunnen bellen.

Deel Deze Pagina