Laten jullie je kind sparen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by lennylenn, Jul 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Mijn zoontje heeft voor zijn verjaardag 10 euro gekregen en een chuggington ding. Met die 10 euro eilde hij nog een deel van de chuggingon. Ok prima die zien we gaan kopen. Hij zag nog meer treintjes a 7 euro en wilde die ook hebben maar ik wilde dat niet voor hem kopen omdat hij al zoveel kadootjes heeft gekregen en morgen nog meer.

Ik heb dus gezegd; elke keer als je centjes krijgt moet je ze sparen en bij 7 euro mag je zelf het treintje kopen.

Is dat erg krenterig van mij of is het wel ok?

2. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Vind ik ok hoor. Ze kunnen toch niet alles maar krijgen. Mijn dochter stond laatst ook te zeuren in de wibra voor een doosje stickers. Ik heb al 100x uitgelegt dat dat centjes kost en papa en mama daar hard voor moeten werken en we niet alles voor haar kunnen kopen. Dus mocht ze ze van me, als ze ze echt wou, van haar eigen centjes kopen. Dat heeft ze gedaan en thuis haalde ze direct een euro uit haar spaarpot om terug te betalen (die ik er overigens stiekem weer heb ingegooit)

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Lijkt mij OK. Kindjes moeten ook leren dat dingen geld kosten en dat sparen dus belangrijk is.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind hem nog te jong. Wij gaan vanaf groep 3 (6 jaar) zakgeld geven en dat is om te sparen. Er zijn nog zoveel andere dingen die je moet leren als je 4 bent omgaan met geld komt wel iets later.

Ik vind trouwens ook dat kinderen niet alles moeten kopen wat ze mooi vinden, ook al zit het geld in hun spaarpot. IN mijn optiek spaar je voor iets wat je graag wilt hebben van een groter bedrag. Die stickers bij Sidmick was bij mij gewoon pech geweest.. Nee is ook een antwoord.

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als ze geld krijgen dan gaat dat in de spaarpot. Als die vol is dan mogen ze er iets moois voor kopen maar zeker niet alles.

Zakgeld zal M in de loop van groep 3 krijgen dwz jan 2014 oid. Dan leert ze ook rekenen met geld ed.

In jouw situatie zou ik beamen dat het mooi is maar dat hij niet alles kan hebben. Nee zeggen dus... ;). Zeker na een verjaardag. Dan is het gewoon even klaar met dingen hebben of zr nu gekregen of zelf gekocht zijn.

6. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Ik zou, zeker zo kort na de verjaardag, ook niet nog treintje(s) bij gaan kopen Lennylenn. Je kan wel bezig blijven... Zou mijn kind ook meegeven dattie er dan voor kan sparen. Als het kind nog niet oud genoeg is voor zakgeld, zou ik wel zo nu en dan als beloning voor iets een treintje (of andere kleinigheid) willen kopen, maar dus niet "gewoon zomaar".

@Cygnet: Naar mijn idee leren kinderen juist het beste met geld om te gaan (en dus ook te sparen), door ze echt zelf over het zakgeld te laten beschikken. Het is hún geld, dus zíj bepalen ook wat ze ermee doen. Willen ze het uitgeven aan allerhande prullaria? Prima, als het geld op is en ze zien dan nog iets leuks, dan is het heel jammer, maar zij wilden zelf met alle geweld het geld eerst aan rotzooi uitgeven. En zeker als ze nog jong zijn zal ik echt wel proberen daar een beetje in te sturen en zal ik ze voor een aankoop van een prul ook heus even vragen of ze dit écht willen hebben of misschien toch liever willen wachten tot ze genoeg hebben voor een groter iets. Maar als ze dan toch dat prulletje willen kopen, zal ik ze niet tegenhouden. Het is immers hun eigen geld.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#7 Cygnet2, Jul 16, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 16, 2013
    Jvtje... dat vind ik een mooi standpunt... als ze wat ouder zijn. Eerst maar eens leren wat het principe sparen is en wat de waarde van geld is. Een kind van 4 of 6 jaar weet dat nog niet.

8. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

#8 Jvtje, Jul 16, 2013
    Last edited: Jul 16, 2013
    Ik verwacht ook zeker niet van een kind van 4, 5, 6 jaar dat het al weet wat de waarde van geld is. Maar ikzelf denk dat ze dat sneller/beter leren door ze (ook) die prullaria te laten kopen. Daarbij ben ik ook van mening dat ze niet alleen de waarde van geld moeten leren kennen, maar ook de waarde van voorwerpen. Wat wij als een goedkoop prulletje zien, wordt voor hen wellicht hun meest kostbare bezit. Wie weet wel juist omdat ze het van hun éigen geld gekocht hebben. Wie ben ik dan om ze dat te ontzeggen? En als het dan toch een miskoop blijkt te zijn, kan ook een kind van 4/5 jaar er van leren, dat je geld maar 1x uit kan geven en het kind dat geld nu dus aan iets onzinnigs uitgegeven heeft, terwijl het (achteraf gezien) dus beter het geld had kunnen sparen voor iets anders.
    Ja, de eerste keren zal dit dus inderdaad achteraf wijsheid zijn. Maar op enig moment zal dan best het kwartje vallen dat je dus beter éérst kan nadenken of je iets wel echt wilt hebben, of dat je beter nog even door kan sparen. Dat kan zelfs als je nog niet echt veel besef van de waarde van geld hebt :)

Overigens: ik ben er (uiteraard) niet op tegen dat je kinderen (ook) leert sparen. Mijn oudste krijgt sinds haar verjaardag zakgeld. Tot nog toe heeft ze er niets mee gedaan en ook nog niet gevraagd of ze er iets van mag kopen. Ze heeft van haar verjaardagsgeld wel iets mogen kopen (was ook in de vorm van een cadeaukaart, dus zelfs al zou ik willen, viel er nog weinig aan te sparen). Daarbij liet ze zich eigenlijk best goed sturen. Ik heb haar de ruimte gegeven zelf wat uit te zoeken, maar ook argumenten gegeven waarom ik denk dat ze bepaalde artikelen beter niet zou kunnen kopen. En dan dus ook duidelijk erbij gezegd dat dat mijn mening is en als zij toch die artikelen zou willen kopen, ik haar niet zal tegenhouden. Ze heeft mijn mening wel ter harte genomen, goed rondgekeken. Een aantal dingen uitgezocht, steeds gevraagd hoeveel iets kostte en wat ze dan nog overhield en op basis daarvan een paar dingen gekozen die samen precies het bedrag kostten wat op de kaart stond en die ze van alle dingen die ze in eerste instantie uitgezocht had het allerliefste wilde.

Als ze hier wel echt gaat beginnen dat ze van haar zakgeld dingen wil gaan kopen, zal ik dit dus ook niet tegenhouden. Maar zou ze steeds vooral prullaria kiezen, dan kan ik me best voorstellen dat ik een systeem in ga voeren waarbij ze een deel van het geld verplicht moet sparen voor een groter (nader te bepalen) doel en ze de rest dan wel vrij kan besteden. Op dit moment is het dus echter nog niet nodig om het zo te doen.

9. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

Aug 2, 2012
    1,613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Mijn dochter is 4 en ik spaar voor haar. Zij krijgt ook zeker niet alles van me. Ik zit er niet op te wachten dat ze met alles gaat vragen dus krijgt ze wanneer ik het makkelijk heb of vind dat ze het verdient. Zij weet dat ze geld in haar spaarpot heeft maar vraagt er verder niet naar.
    Ze is zowieso niet van het vele vragen hoor :) en als ze wat vraagt is het vaak een euro of minder, ze ziet gelukkig nog niet echt de 'dure' dingen :p

10. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Die dure dingen ziet die van mij dan wel. Tja, de leukste Lego en Playmobildozen zijn nou eenmaal de grotere en dus duurdere dozen ;) Maar kan haar dan wel makkelijk uitleggen dat zo'n doos gewoon een hoop geld kost en dat we dat niet zomaar elke keer kunnen uitgeven. Dat ze dat soort dingen op haar verlanglijst voor haar verjaardag en/of Sinterklaas mag zetten. Daar neemt ze genoegen mee, dus het is hier verder ook geen probleem :)

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#11 Saskia78, Jul 17, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 17, 2013
    Hmm naar aanleiding van de titel dacht ik... Hmm dat leren sparen komt vanzelf wel...
    Vind ik NU nog niet nodig.

Maar zoals hierboven... Had ik exact hetzelfde gereageerd.
    Dus dan toch maar ja :)
    Zeker als het gaat om geld dat ze voor d'r verjaardag krijgt om iets leuks van te kopen.

Overigens kreeg ze vorig jaar zo'n 60€ en heeft ze daar de playmobil kinderboerderij van uitgezocht.
    Beetje sturing van ons... Maar wel zelf gekozen.
    (Denk dat de meneer van Bart Smit zich afvroeg of we oooooooit nog weg zouden gaan... Want mevrouw is een echte weegschaal en wilde eerst alles en daarna toch weer wat anders... )

12. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Haahhhaaa ja wij hebben er ondanks dat we eerst via de website haddn gekeken ook lang gestaan.

Hij heeft zn spaarpotje hier ook staan maar daar kijkt hij niet naar. Vraagt ook niet om centjes. Dus over een poosje haal ik er 7 euro uit en mag hij een trein kopen. ( gooi het later op de avond ofzo wel weer erin)

13. Saskia78

Hier wordt ook niet gekeken naar d'r spaarpot...
    Niet om er iets in te stoppen.. Maar ook niet om het eruit te halen.

Laat d'r soms het wisselgeld van de bakker erin stoppen als ze zelf brood heeft gehaald.
    Maar actief sparen doen we niet echt aan.

Momenteel als je kijkt naar inflatie... Kun je het beter uitgeven :)

14. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Mijn dochter is juist heel actief met de centjes tellen in haar spaarpot en dan op een briefje schrijven hoeveel erin zit. Ze spaart voor een reis naar zuid afrika haha

15. Saskia78

Hmm ik hoop dat ze een flinke spaarpot heeft dan :)

16. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Ze heeft er inmiddels 3 vol want ze spaart voornamelijk stuivers ;):D

17. yeps

yeps Bekend lid

Aug 27, 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen krijgen eigenlijk nooit geld, ook niet voor verjaardagen oid. Dus ze kunnen t ook nog niet sparen.
    Pas waren we naar n rommelmarkt en kregen ze ieder 3,- van me en mochten ze zelf dingetjes kopen. Mn de oudste vond dit erg leuk en ging heel zorgvuldig alles uitzoeken. Zo leert ze ook n beetje.

18. Saskia78

Wat ook zou meespelen trouwens bij geld gekregen voor een verjaardag is dat ze meestal omkomt in de kadootjes.
    Waarom zou ik dan bijleggen voor NOG meer speelgoed.
    Het is wel eens mooi geweest :)

19. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn oudste (werd toen 6) wilde heel graag een ds hebben. Ik heb eerlijk gezegd dat dat een te duur kado was maar als hij 70 euro gespaard zou hebben, dat hij er dan 1 mocht kopen. Hij heeft aan vrijwel iedereen geld gevraagd en kwam er boven uit. Dus hij heeft nu een ds gekregen/gekocht (2e hands) en is er erg zuinig op. Hij vond het in eerste instantie toen hij die 70 euro weg moest geven wel even moeilijk. Was ff slikken voor m. En vroeg ook waarom hij zijn geld moest geven terwijl sommige kinderen m 'voor niks' krijgen. Heb t hem ook gewoon uitgelegd.

Zakgeld doen we als hij er om gaat vragen. Of misschien als hij naar groep 3 gaat.

20. adi

adi Niet meer actief

Dit vind ik ook. Ik vind 4 jaar nog te jong om besef te hebben over rekenen met geld en de waarde ervan.
    Ik zeg vaak genoeg gewoon 'nee' als ze weer eens iets willen meenemen, met uitleg dat ze al genoeg speelgoed hebben ( waarmee ook te weinig wordt gespeeld)

Share This Page