medicijnen niet opgehaald, wel eigen bijdrage betalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door dds, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoi!!

Ik kreeg zojuist een brief van de apotheek dat ik nog medicijnen in de medicijnkast heb liggen; wil ik deze volgende week halen of even bellen.
    Ik heb net gebeld en vertelt dat ik de medicijnen niet heb opgehaald omdat ik mijn kinderen meehad en de apotheek ruimte vol was= lange wachttijd. En dat ik het inmiddels (het was een zalfje) niet meer nog heb.
    Zij toonde alle begrip maar vertelde wel dat de kosten gedeclareerd zijn en dat ik binnenkort een brief van mijn zorgverzekering zal ontvangen met eigen bijdrage. (zalfje wordt overigens gewoon aan een ander verkocht dus naar mijn idee geen kosten....)

Hier ben ik het niet mee eens. Kan ik straks de verkering bellen en dit verhaal voorleggen en zeggen dat ik niet betaal?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Dat mogen ze niet doen, want dan hebben ze de boel dus gedeclareerd, het geen alleen mag als ze het over de toonbank aan jou verkopen.
    Nogmaals de apothee bellen dat ze het in moeten trekken, zo niet dat je melding maakt bij je zorgverzekeraar dat ze ontrecht declareren. Dan kunnen ze opeens heel snel de boel intrekken hoor! ;)

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hmm, lastig. Er zijn strenge regels omtrent medicatie die voor jou bestemd was, aan een ander te verkopen. Ik weet niet of ze dat dus zomaar mogen doen.

Was het op recept, moest het speciaal gemaakt worden voor jou door de apotheker? Want in dat geval zou je wel eens gewoon moeten betalen. En wordt dat dus niet zomaar doorverkocht aan de volgende patiënt ...

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Als het op recept was mag ik hopen dat het niet zomaar wordt doorverkocht aan de volgende, toch?

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben ook benieuwd of het iets standaards was of iets wat voor je gemaakt is.

6. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik denk dat je het wel moet betalen... Want hun kunnen dit niet meer verkopen (wordt weggedaan)

7. Linana

Linana Niet meer actief

Heb ik ook een keer gehad. Medicijnen niet opgehaald, wel netjes aangegeven bij de apotheek, maar zij hebben het ook gewoon gedeclareerd.
    Ik heb toen gewoon even contact gehad met de verzekering nav de factuur, zij hebben het onderling met de apotheek geregeld.
    Uiteindelijk heb ik het dus niet hoeven betalen.

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Ook al is het op recept, zolang de apotheek het niet aan jou persoonlijk meegegeven heeft mogen ze niets declareren. Ze geven die medicijnen erna dan ook mee aan een andere patient. Op deze manier kunnen ze het 2x declareren, hetgeen niet mag.

Heb het zelf ooit gehad dat de nieuwe apotheek hier om de hoek mij verkeerde medicijnen wilde meegeven, heb dit geweigerd maar ze hebben het wel gedeclareerd. Na 1 telefoontje door mij waarin ze op het bovenstande het gewezen, was dit opgelost. Maar helaas gebeurd dit heel vaak als ik dat zo hoor van patienten, erg jammer want op deze manier wordt de zorg er niet goedkoper op!

9. Jel

Jel Niet meer actief

Waarom word het weggedaan? Het is dan toch ongeopend?

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    De apotheek kan er toch niets aan doen dat je het niet hebt opgehaald. Dus ik vind het niet gek dat je er voor moet betalen. En ik weet zeker dat ze het niet aan anderen doorverkopen. Dat mag gewoonweg niet volgens de wet, omdat er ook binnen De apotheek een dubbele controle wordt uitgevoerd in het maken van een zalf. Dat kan niet meer als ze het doorverkopen.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb het ook al eens gehad met mijn pijnstilling. die had ik niet op gehaald omdat ik op vakantie was. idd ook een brief dat het gedeclareerd was. terwijl ik ze nooit heb gehad maar mijn medicatie was ook niet meer in de apotheek. vertelde een medewerkster dat ze de medicatie weer om gepakt hadden en terug gelegd voor de uitgifte. dus in mij optiek vingen ze dus 2 keer geld voor dezelfde 48 tabletten.
    is een heel gedoe geweest want dat hadden ze nooit moeten doen. ze mogen het zelfs niet weg gooien als ze het klaarmaken voor uitgifte dan moet het blijven liggen tot het op gehaald word anders mogen ze het niet declareren. (vertelde ze mij toen van de cvz uit)

12. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik ben het met je eens als het gaat om zalf die specifiek voor jou als persoon wordt gemaakt. Maar een standaard tubetje zalf, een doosje pijnstillers, een puffer voor de astma, als je dat niet ophaalt gaat het bij hun gewoon terug in hun voorraad en wordt het zeker wel aan een ander meegegeven.
    Dus wanneer het gewoon 'standaard' is (maar wel op recept van de huisarts) mogen ze het gewoon nog aan andere verkopen/uitgeven, en niets declareren.
    Als het echt om zalf gaat die voor jou speciaal gemengd is en klaar gemaakt is dan mogen ze die niet zomaar weer verkopen/uitgeven aan een ander.

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik weet niet wat voor een zalfje het was, ik had een irritatie op mijn rug. Ik denk een standaard zalfje! Jammer :)D)dat we vannacht op vakantie gaan anders had ik morgen nog eens gebeld.

14. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Ik kan niet voor jou apotheker spreken.
    Maar bij ons is het zo dat als iets al gedeclareerd is dat het niet meer teruggaat de voorraad in.
    Het gebeurt zeer regelmatig dat mensen hun medicijnen niet op komen halen en 1x in de zoveel tijd controleren we de kast op medicijnen (andere bestellingen) die al geruime tijd staan en halen we ze er uit.
    Meestal betekend het dat die medicijnen al gedeclareerd zijn en dus gaat het bij de oude medicijnen.
    De declaratie gaat "automatisch" de deur uit 1x per maand.
    Het kan dus zijn dat daar medicijnen bijzitten die nog niet zijn opgehaald, het is onbegonnen werk om dat allemaal na te gaan lopen.
    Als je nog niet zoveel kosten hebt gemaakt gaat dat bedrag dus idd van je eigen risico af (het is geen eigen bijdrage, dat is weer wat anders), maar vergeet niet dat een apotheek er al wel werk aan heeft gehad om het in te voeren en klaar te maken.

Je had ook even na een paar dagen kunnen bellen dat je het zalfje niet meer nodig was, dan was waarschijnlijk de declaratie nog niet gedaan (die wordt iedere 1ste van de maand gedaan) en was er niets aan de hand geweest. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid....

15. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Als de declaratie de deur uit is, is dat niet zo mee rterug te draaien.

Doorverkopen: Alleen als het iets standaards is, niet als het speciaal gemaakt is.

16. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Precies mijn gedachte

Deel Deze Pagina