hallo dames. ik zal even hier mijn verhaal neerzetten wat er vanaf 28-12-07 speelt tot en met nu! hoop dat jullie me tips kunnen geven mijn broertje is 18 en mijn ouders hebben hem afgelopen december uit huis gezet. hij heeft de bankpas van mijn moeder met pincode weten te bemachtigen en daar 500 euro vanaf gepind. ook heeft hij sierraden getsolen en verkocht.en nog veel meer wat eigenlijk al 4/5 jaar speelt. mijn ouders hebben die zaterdag zijn hele kamer opgeruimd en zijn van alles tegengekomen en ook ergens achter gekomen. hij heeft dit alles gedaan omdat hij verslaafd is aan de cocaïne. hij doet dit uit verveleing zegt hij. hij is in 2 weken 8 kilo afgevallen bijt zich en krabt zich. eet heel weinig en is best agressief. dus voor mijn gevoel al in een verder stadium. ik wil geen partij kiezen voor mijn broertje of ouders dus sta er mooi tussen in.maar wil wel mijn broertje helpen om er vanaf te komen. hij heeft mij toen om hulp gevraagd. en wilde het dus ook zelf. hij heeft 4/5weken bij vrienden geslapen en 1 nacht bij ons i.v.m oud en nieuw. mijn ouders hebben hem niks mee gegeven alleen de kleding die hij aanhad.mijn vriend en ik hebben dus wat oude kleding van mijn vriend aan hem gegeven. ik ben met mijn broertje naar de huisarts gegaan om te kijken wat we kunnen en moeten doen. we hebben toen ook gekeken voor een appartementje en meubels wat alles zou kosten waar hij zou kunnen gaan beginnen en wat we allemaal moeten doen zodat hij ervan af blijft. hij moet discipline krijgen en aanleren, armen uit de mouwen steken, andere vrienden zoeken en vooral afkicken. er komt veel stress met zich mee mijn ouders hebben zoiets jullie hebben altijd ruzie en nu helpen jullie elkaar daar kunnen ze niet inkomen! hij heeft toen beloofd alles anders te gaan doen en er vanaf te komen. dat wil ik eerst zien natuurlijk want verslaafde kunnen wel alles zeggen en het niet menen. hij is wel geteld 2 x naar een bijeenkomst geweest. en even clean geweest en in de tussentijd ook weer thuis gaan wonen. mijn ouders wilde hem toch ind e gaten houden. hij werkte bij mijn vader (klussen bedrijf) dus alles ging een tijdje goed. nu is weer terug bij af en gebruikt weer coke. mijn ma heeft hem deze week betrapt met het snuiven op zijn slaapkamer en meteen een urine test laten doen en deze was positief op coke! mijn ouders zitten er helemaal doorheen en vooral met mijn vader gaat het slecht. wetend dat hij al 1 hartaanval achter de rug heeft (3/4 jaar geleden) maar dan nog! hij moet het zelf doen het afkicken maar wil niet. onkent dat hij verslaafd is! ze hebben hem dit keer niet uit huis gezet maar ze gaan er beide aan onder door. hebbe veel stress, ook heeft mijn briertje weer geld gestolen. hij wil de naam van de dealer niet zeggen/geven. mijn ouders kunnen hem wel op straat gooien maar komen toch op te draaien voor de financiele kosten dus dat heeft ook geen zin. ze zitten er echt helemaal doorheen. en ik ook! doet me pijn om mijn ouders zo te zien dat hebben ze niet verdiend! en wil mijn broertje graag helpen. en diegne die het hem verkoopt helemaal verrot slaan in de hoop dat hij nooit meer wakker word ben echt pissed! zijn dus nu op zoek naar een oplossing. om hem te bespioneren dat we erachter komen wie de dealer is. gsm nakijken en hem als een klein kind overal naar toe nemen enz....hij is nog meer afgevallen en lijkt echt op een anorexia patient! heeft geen baan want mijn pa heeft hem ontslagen! en niemand wil hem hebben door hoe hij uitziet! smal, onverzorgd (vlekken in het gezicht enz) ik wil hem helpen want hij is een tijdje clean geweest maar weet niet hoe of wat. hij moet het zelf doen maar staat er niet volledig achter. wat zouden jullie doen. ik ga er aan onderdoor., het is mijn broertje. wil hem helpen. een kans geven hem clean krijgen enz. bedoel hij is 18 en heeft een heel leven nog voor zich! alvast bedankt voor je reactie
Jeetje meid wat een verschrikkelijk verhaal... logisch dat jij je tussen twee vuren in voelt zitten. Er achterkomen wie zijn dealer is heeft niet zoveel zin, want er zijn er zoveel. iemand die verslaafd is kan sowieso altijd wel weer een nieuwe dealer vinden. Als ik in jouw schoenen stond zou ik alleen of met hem en evt. je ouders naar de huisarts stappen. Die kan je de juiste mogelijkheden bieden, zoals opname in een kliniek, contact met psycholoog etc. Ik wil je (en je ouders) heel veel sterkte wensen, het lijkt me zo moeilijk, maar probeer te beseffen dat jij niet verantwoordelijk voor hem bent. Iemand die niet geholpen wil worden, kun je niet helpen dus voel je alsjeblieft niet schuldig als het anders loopt dan jij had gewild. Hopelijk kun je/jullie snel bij de huisarts terecht. *knuffel*
dat is het probleem. de huisarts doet het aleen als hij het zelf ook wil. en omdat hij 18 is kunnen ze hem niet dwingen om in een kliniek te gaan! en ja dat met die dealer is in ons geval niet helemaal waar. een vriend van mijn vader is ook verslaafd geweest en is naar alle dealers die hij in de buurt kent geweest dat ze hem niks mogen verkopen en anders met hem aan de stok krijgen. en is niet bepaald een lieverdje. dus er is al een groot aantal wat weg vallen maar inderdaad zal hij wel een nieuwe vinden
Hoi dani Dat is me nog een verhaal zeg pffff.. Wat ik zou doen in jou geval,hem met rust laten ik weet dat is heel moeilijk maar als iemand niet wil stoppen met iets kan je hem ook niet dwingen..en als hij er zelf ook niet achter staat om te stoppen heeft het al helemaal geen nut.. Er bestaan van die klinieken voor jongeren mischien dat je eens moet gaan informeren,maar doe het samen met hem ga samen achter de pc zitten en ga samen even googlen.. Vind het heel erg voor je ouders,wees er voor hun.. Ik ben zelf nooit verslaafd geweest ofzo maar heb wel eens drugs gebruikt,en heb veel vrienden zien lijden er door maar hij moet er zelf achter komen of hij wilt gaan stoppen en hulp wil zoeken.. Heel veel liefs
wat een heftig verhaal meid. Je hebt het niet makkelijk, net als je ouders. Ik denk alleen dat jij niet zo heel veel kunt doen, hoe graag je ook zou willen. Hopelijk komt je broer zelf gauw bij zinnen en kiest hij de moeilijke weg. Je kunt wel hulp zoeken om zelf bij een onafhankelijk iemand eens je verhaal kwijt te kunnen. Wens je veel succes!
ow en nog iets,ga asjeblieft niet op zoek naar die dealers,je weet soms niet wat je je op je hals haalt..Je kan zoizo niet zegen verkoop hem niks want als je broertje blijf komen naar hun voor hun is het ook geld he.. Ik praat het niet goed ofzo,maar het zijn geen lieverds meestal
hej meid, Ik heb zelf geen idee wat je moet/kan doen, maar wil je wel even heel veel sterkte wensen. Ik begrijp dat het moeilijk is om afstand te nemen, want het is wel je broertje, maar probeer dat wel voordat je erzelf aan onderdoor gaat! Liefs Nikki
Wanneer hij een gevaar vormt voor zichzelf kan hij wel degelijk gedwongen opgenomen worden. Ik heb helaas heel veel ervaring met broertjes en zusjes die aan de drugs zitten. Ook hier pinpassen verdwenen en ladingen geld weg. Zelfs bij de buren! We hebben (hoe hard dan ook) aangifte gedaan en ze hebben ervoor op moeten draaien. Op dat moment is het nog een stoer verhaal (mijn broertje en zusje waren nog een stuk jonger toen) maar tegenwoordig is het zo stoer niet meer om te vertellen. Laat je ouders erover denken om aangifte te doen tegen je broertje. Dan weet hij ook dat ze het echt menen. Stel heel duidelijke grenzen, leg uit wat de gevolgen zijn wanneer deze worden overschreden en blijf bij je standpunten! Zeg niet dit en doe dat. Op die manier weet hij dat hij over je heen kan lopen en zal die dat ook zeer hard doen. Maar .. wanneer hij zelf niet wil stoppen zal hij dit ook echt niet doen. En dan moet je hem idd loslaten. Ik weet door wat voor hel jij en je ouders gaan. Het is echt vreselijk en maakt je echt kapot. Heel veel sterkte met je broertje en ik hoop dat hij snel zichzelf weer wordt.
Pff wat heftig zeg. Ik had laatst nog een interview gelezen van een vrouw die vertelde over haar verslaafde zoon. Dat juist door je kind financieel te onderhouden dat ze zo nog verslaafder worden. Dus laten inwonen en eten/huis betalen. Ze stelen toch geld of verkopen spullen door. Maar kan me echt levendig voorstellen dat juist door je broer op straat te zetten dat je nog banger bent dat hij nog dieper gaat zakken. En heb je ook geinformeerd bij verslavingsklinieken bij jullie in de buurt en je broer hieronver inlichten. Sterkte meid. Maar je kan inderdaad zo weinig met verslaafde, ze moeten het zelf willen.
vrij bekend verhaal mijn ex zwagertje had precies hetzelfde. ik zal je aanraden om aangifte te doen van diefstal. dat brengt wat meer dingen op gang. ze kunnen verder niets doen als hij zzelf inderdaad niet wilt.
Lijkt me zo moeilijk zo'n situatie Voor je ouders en ook voor jou. Ik zou niet weten wat ik zou doen...kan nu wel wijze woorden zeggen...maar of ik dan daadwerkelijk de ruggegraat had om dat ook te doen.. Toch denk ik dat aangifte doen enzo idd de beste weg is. Dan zeg je met hele duidelijke woorden "tot hier en niet verder" Dat zal hem waarschijnlijk toch doen schrikken...laatste beetje thuisbasis word heel erg bedreigt dan. En misschien komt er dan wat schot in. Ik hoop het iig voor jou en je ouders. HEEL veel sterkte iig voor iedereen!
Klinkt heel hard.. maar ik zou hem de keus geven. Of naar een afkickcentrum, of uit huis zetten. Drugsverslaafden kunnen helaas heel goed liegen,en het is niet de bedoeling dat de rest van de familie hier aan onderdoor gaat. Als hij bv. nog een keer geld steelt,kunnen je ouders hem aangeven, zodat hij voor korte tijd wordt vast gezet. Niet leuk en voor hem en zeker niet makkelijk voor jullie,maar als hij niet echt helemaal afkickt ben ik bang dat het alleen maar erger wordt. Succes en sterkte !
Jeetje meid, wat zijn jullie in een verschrikkelijke situatie beland. Heb geen idee wat je er aan kan doen. misschien kan je met de huisarts overleggen om begeleiding te krijgen voor je ouders (en jou), want iemand die niet geholpen wil worden kan je niet dwingen. Heel veel sterkte
dit soort mensen kun je alleen maar helpen door je handen van ze af te trekken, ze het huis uit te sturen, met de mededeling dat je ze met alles wil helpen mits ze zelf willen en voorwaarde daaraan is afkicken... tis heel hard, maar het is de bittere waarheid, zolang hij zelf nog ontkend verslaafd te zijn, zolang hij er zelf nog geen "probleem" in ziet, kun je niet anders.. of hij blijft bij je ouders met het risico dat hij nog erger zal doen, hij zal straks "meer" nodig hebben en dat brengt ook "meer" kosten met zich mee...of je moeder(en vader) zal contact op moeten nemen met instanties voor familieleden voor verslaafden, die kunnen hen (en je broer) beter helpen dan adviezen van ons... op deze manier schiet niemand er iets mee op, en zal het alleen maar erger worden.. dus mijn advies is, zoek contact met een instantie die je (ouders) verder kan helpen, want op deze manier komen jullie allemaal nergens... gr.smoekie http://www.drugsinfo.nl/default16516.html
Mijn beste vriendin haar broertje is ook verslaafd, al vanaf zijn 14de, hij is nu 21. Tot zijn 18de jaar heeft hij in een jeugd inrichting gezeten, omdat hij thuis niet meer te handhaven was. Toen hij daaruit was is hij meteen weer met de drugs begonnen. Ze komen uit een heel goed mileu, hun vader is ingenieur, hebben 2 grote huizen en ze zijn goed opgevoed. Dit zegt dus allemaal niks. Ze hebben jarenlang alles voor hem gedaan, hem weer geld gegeven, onderdak geboden, alles wat hij maar wou om hem te helpen afkicken. Maar nu zijn ze er achter dat niks helpt, dat hij het helemaal zelf moet doen. Hij is al een paar keer naar een kliniek geweest, maar na een paar dagen was hij daar alweer weg. Een tijdje terug hebben ze besloten dat ze hem niet meer helpen, hem niet meer binnenlaten etc, want ze worden toch elke keer bedonderd. Hij zal het nu helemaal zelf moeten doen, en zelf moeten willen. Hij slaapt ergens in groningen bij vage vriendjes, soms in het slaaphuis en soms zelfs op slaap. Het enige advies wat ik je kan geven is.....geef hem geen geld, en laat hem niet thuis slapen (waarschijnlijk al hij weer stelen) Geef hem niks, alles wat je hem geeft, zal hij weer proberen te verkopen om aan drugs te komen. Veel sterkte meid!
Ben het helemaal met smoekie eens.Ik ben zelf werkzaam als begeleidster van zwerfjongeren. De doelgroep waar hoe spijtig dan ook jou broertje ook bij gaat horen. Hij ziet zelf nog geen probleem en schuift alle verantwoordelijkheid van zig af. Zoek idd een instantie in de buurt op. Ik weet dat er bv een opvang in roermond zit ( volgens mij bij jou in de buurt) die deze jongeren begeleiden. succes en wil je meer info pb me maar.
Jullie zitten in een hele vervelende situatie Financieel zijn je ouders nog voor hem verantwoordelijk tot zijn 21ste, maar jullie kunnen hem niet dwingen om hem op te laten nemen om af te kicken want daarvoor is het volgens de wet weer meerderjarig voor. Als hij het afkickkliniek verlaat, kan niemand hem daarin tegenhouden. Het is nu geheel aan hem om af te kicken, en als hij er niet achterstaat of niet genoeg moed heeft om het te doen zal dit een eindeloos verhaal worden. Dealernaam heb je niets tot weinig aan, want je moet het zien als een kartel, dus al zou je weten wie het hem verkoop, daar zit weer iemand boven, en daarboven en daarboven..dus een gebed zonder end. Huisarts zou een uitkomst zijn, maar nogmaals daar moet hij zelf achterstaan.. Wil je in ieder geval heel veel sterkte toewensen!
hartelijk bedankt voor jullie adviezen en meningen! mijn vader en moeder zijn nu bezig met een of andere instantie! hij krijgt geen geld van hun meer. en mijn pa heeft al de telefoonnummers uit zijn gsm genomen en laat deze door 1 vriend die bij d epolitie werkt nakijken! ook is mijn vader en voor 98 % achter wie de dealer is! en weten we datde kleinzoon van de buurvrouw (15jaar) ook eraan is dankzij mijn broertje. mijn ma wil hem graag eruit hebben en hem in een kliniek plaatsen! dus dat is wat ze nu gaan kijken! dus ik ben benieuwd. maar de handen eraf trekken is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. maar misschien komt het uiteindleijk wel zo ver xxx
Wat je kan doen is hem niet proberen te helpen! Klinkt misschien raar, maar hij wilt niet geholpen worden, hij ontkend dat hij verslaafd is dus heeft hij geen hulp nodig! Wanneer er niet van alles en nog wat wordt aangereikt zal hij wel beseffen dat hij een probleem heeft... Dealers zijn er overal en dealers stoppen niet met verkopen aan je broertje, omdat zijn familie dat vraagt. Dealers werken uit hun eigen belang. Hoe goed hetook zou gaan met je broertje, ze willen toch verkopen! (de meeste dan) Ik wens je veel sterkte en veel succes.... Ik heb jarenlang geprobeerd mijn verslaafde broer te helpen!
In een kliniek plaatsen kan niet zomaar. Hier heb je een RM (rechtelijke machtiging) voor nodig. Deze krijg je niet zomaar! Er moeten wel echte gegronde redenen voor zijn voordat deze wordt gegeven. (via de rechter) Ik werk in de (ambulante) verslavingszorg, het gaat niet zo makkelijk allemaal! Maar even goed heel veel succes!