alleen even een nieuwsgierig vraagje over IVF enzo..

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door kiddie, 26 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat.. Maar ik was benieuwd. Als je zo eens leest lijkt het wel of iedereen tegenwoordig zwanger wordt door IVF en al die andere afkortingen die ik gelukkig niet ken :)

Maar hoe zit dat nou, zijn al die meiden onderzocht, konden ze niet zwanger worden of vonden ze het gewoon te lang duren? Als je na een jaar nog niet zwanger bent kun je voor medische indicatie toch? Ik vind dat zo snel. Hier ook ruim twee jaar moeten wachten, en de VK vond het vreemd dat we nooit bij de dokter geweest waren.

Het is toch normaal dat het niet bij iedereen in 1x raak is?? Dat zijn uitzonderingen. Ik vroeg me gewoon af..

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    De meeste vrouwen gaan na een jaar naar de dokter als ze niet zwanger worden en worden meestal doorverwezen naar een gyn.

Aan de hand van allemaal onderzoeken kan een gyn vaak achterhalen waarom het niet lukt. Ik heb geen IVF gehad maar heb hormonen geslikt omdat ik geen eisprong heb. Vaak is dit nog maar het begin als je begint met de MMM. Geloof dat als het niet lukt met hormoon pillen je verder gaat met IUI of IVF.

Een arts stuurt ook wel eens mensen naar huis hoor om het nog een tijd zelf te proberen als ze niks medisch kunnen vinden.

Maar vaak zit er met IUI of IVF toch wel een hele medische geschiedenis achter.

En natuurlijk is het niet raar dat je niet gelijk in 1x zwanger bent. De meeste vrouwen die naar een dokter gaan hebben bijv een hele onregelmatige cyclus of iets anders lichamelijks waardoor ze twijfelen of het zwanger worden wel lukt.

Voordat je aan IVF begint ben je al een hele tijd bezig om zwanger te worden, soms wel jaren. Het is niet dat je even naar een gyn gaat en zomaar aan IVF begint.

3. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

wij zijn nog niet eens een jaar bezig geweest maar omdat het bij mn vriend in de familie zit dat het zaad niet echt is zo het hoort te zijn.. hebben wij eerder bij de ha een zaadtest gedaan

beide keren waren slecht en werd ons verteld dat we niet spontaan zwanger kunnen worden alleen met behulp van ivf/isci

gelukkig is bij mij wel alles goed, dus hebben we goede hoop. Alleen tot januari duurt nog zo lang ;)

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    IVF wordt alleen gedaan als daar een medische reden voor is. Niet omdat het zwanger worden te lang duurt. Daar gaat een heel traject aan vooraf en niet iedereen komt in aanmerking. Daar zijn hele strenge protocollen en voorwaarden voor.

IVF is geen wondermiddel, de slagingskansen zijn best laag. De kans op een zwangerschap is zo'n 30% per behandeling. Dus er zijn ook stellen die na drie IVF-behandelingen nog steeds met lege handen staan. Meer IVF-behandelingen worden er helaas niet vergoed. En het is een erg intensief en zwaar traject, zowel lichamelijk als geestelijk. Je komt pas in aanmerking als er echt geen andere mogelijkheden meer zijn om zwanger te worden.

Wij zijn in totaal vijf jaar bezig geweest voor een kindje. Eerst zelf geprobeerd, daarna IUI gedaan (inseminatie) en daarna overgestapt op IVF en ICSI. Ik heb PCOS, dus eigenlijk nooit een eisprong. Hub heeft een mindere zaadkwaliteit. En als je een eicel en een zaadcel van ons bijelkaar doet, dan treedt er geen bevruchting op. Dus we hebben op de normale manier eigenlijk geen kans op een zwangerschap. Gelukkig mbv IVF/ICSI wel, dat heeft een prachtige dochter opgeleverd.

5. Engeltje1

Jeetje Jippie, Wij zijn nog niet zover, wij moeten nog beginnen, maar jullie hebben dan ook wat moeten doorstaan zeg! Maar uiteindelijk heeft het jullie wel een mooie dochter opgeleverd.

zoals ik de laatste tijd zeg: "je moet je kop niet laten hangen en erin blijven geloven" :)

gaan jullie nog voor een 2e? of willen jullie niet weer een traject in?

6. Nati

Nati Niet meer actief

Hoi kiddie,

Ik weet niet of het zo bedoeld is, maar ik heb de indruk dat je denkt dat vrouwen ivf ondergaan, omdat ze wat ongeduldig zijn. Ik moet zeggen dat ik er vroeger ook soms zo over dacht, maar nu ik er zelf mee te maken heb weet ik dat dat dus echt niet waar is. Voor je aan ivf kan en mag beginnen gaat er echter een heel medisch traject aan vooraf, zoals Jada, Jippie en Engeltje1 al zeiden. In dat traject wordt je geduld pas echt op de proef gesteld kan ik je vertellen!
    Wij zijn na net geen jaar proberen naar de huisarts gestapt, omdat ik een vaag gevoel had dat er iets niet klopte. En ja hoor, het zaad van mijn vriend bleek heel slecht te zijn. Ik zal je niet vervelen met de details, maar na heel veel wachten op afspraken, uitslagen etc. en heel wat onderzoeken (die gedeeltelijk echt niet prettig zijn) bij mijn en mijn vriend, twee mislukte IUI pogingen (kunstmatige inseminatie met minimaal hormoongebruik), waarbij je een week lang bijna dagelijks naar het ziekenhuis moet voor controle (onder werktijd!) zijn we ruim een jaar verder en staan we nog steeds met lege handen. Geloof me, dit traject doorloopt niemand ‘voor de grap’ of omdat je ongeduldig bent (immers ben je ook met dat traject vaak een jaar bezig).
    Wij beginnen in januari met het ivf traject. Mijn gyn zei dat ik de rest van het jaar maar rustig aan moest doen en me er goed op moet voorbereiden. Ik ben boeken aan het lezen over ivf, maar waar ik het meest bang voor ben is wat de hormonen met me doen en of en hoe ik dit kan combineren met mijn werk. Daar heb ik nu al slapeloze nachten van. Nog maar te zwijgen van de angst dat het dan nog niet lukt, want zoals Jippie zegt, de slagingskans is klein en je hebt maar 3 pogingen. Of het sociale isolement, omdat al je vriendinnen wel kinderen krijgen en jij maar steeds niet mee kunt praten. Of het gevoel een loser te zijn, omdat iedereen om je heen wel zwanger raakt. Ga zo nog maar even door, tenminste wat mij betreft.
    Door dat hele gedoe ben ik juist geduldiger geworden, omdat ik nu weet dat een paar maanden wachten (op een uitslag, de volgende behandeling enz.) in dit traject heel normaal is. Daar moet je je als ongeduldig persoon ook maar bij neer leggen en het rustig afwachten.

Dus, ik snap dat het beeld ontstaat dat ivf een wondermiddel is dat niets voorstelt en dat iemand dat ‘wel even’ doet, maar de realiteit is echt anders. Maar nogmaals, ik dacht er vroeger ook veel makkelijker over.

Engeltje 1, ik zag dat jullie ook in januari beginnen met ivf of icsi, spannend! Ons verhaal lijkt best wel op elkaar: heel slecht zaad, bij mij alles zoals het hoort te zijn, geen kans op een zwangerschap zonder ivf of icsi, starten in januari. Ik hoop echt dat wij in 2011 eens een keer wat geluk mogen hebben!!!

7. kiddie

kiddie Niet meer actief

O, maar ik begrijp zeker goed dat het geen pretje is!! Ben erg blij dat het me bespaard gebleven is. Maar je doet zoiets toch alleen (na lang wachten) als je zeker weet dat het niet lukt? Als er een kans is, met traag zaad kan dat toch ook? Je hoort ook wel vaak dat ineens toch, of al na IVF, iemand spontaan zwanger word. Ik ben benieuwd wat er bij ons uitgekomen zou zijn als we naar gyn gegaan waren.

Dit is zeer zeker niet lullig bedoeld hoor, als het zo overkomt sorry.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    IVF wordt inderdaad alleen gedaan als je eigenlijk zeker weet dat het op de gewone manier niet gaat lukken door medische oorzaken.

Natuurlijk gebeuren er altijd wonderen, soms wordt een vrouw alsnog spontaan zwanger, terwijl dit medisch gezien eigenlijk bijna niet kan. Maar vaak is de kans op een zwangerschap op de normale manier zo vreselijk klein, dat het geen zin heeft om maar jaren door te gaan met zelf proberen. Bij ons spelen drie medische problemen, zodat de kans op een spontane zwangerschap eigenlijk 0 % is. Misschien is het ietsjes meer, maar dan houdt het ook wel op. Dus dan beland je in de medische molen.

Als je traag zaad hebt, dan wordt er meestal eerst begonnen met inseminatie. Het zaad wordt rechtstreeks in je baarmoeder gespoten, zodat het zelf een veel kortere weg hoeft af te leggen. De kans op een zwangerschap is dan ongeveer 15-20%. Je komt pas in aanmerking voor IVF als deze IUI-behandelingen ook niet gelukt zijn. IVF is echt een eindstation, waar alleen voor gekozen wordt als er echt geen andere manier is. Helaas kampt 1 op de 6 stellen met vruchtbaarheidsproblemen, dus op zich is het wel logisch dat je daardoor veel mensen tegenkomt die met IUI of IVF bezig zijn.

9. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Ik en mijn man zitten in een IVF-ICSI traject. We hebben hiervoor één keer een mislukte IUI-poging gehad. Tijdens die poging bleek het zaad van mijn man slechter dan eerder was gebleken. Daarom hebben de artsen ons niet verder laten aanmodderen met IUI en zijn we meteen doorgegaan voor ICSI.

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Dat kan inderdaad ook. Als de zaadkwaliteit te slecht is voor IUI, dan begin je meteen met IVF/ICSI. Maar dan heb je dus een duidelijke medische indicatie.

11. Nati

Nati Niet meer actief

Bij ons is het zaad ook zo slecht dat een spontane zwangerschap vrijwel uitgesloten is. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ik grijp in mijn een situatie liever naar reële kansen en middelen dan op een wonder te hopen.
    Ik snap dat het niet lullig bedoeld was, Kiddie, maar er zijn zo veel mensen die er te makkelijk over denken en dat is soms best frustrerend.
    Groetjes!

12. barleeus

barleeus Actief lid

23 feb 2008
    423
    0
    0
    Noord-Holland
    Belangrijk ook nog om te vertellen dat als er tijdens de onderzoeken niets gevonden wordt je 3 jaar moet wachten voor je in aanmerking komt voor iui. De artsen geven je dus echt wel de tijd om nog spontaan zwanger te worden omdat dat inderdaad nog kan. En de wonderen die je hoort over mensen die gestopt zijn en dan alsnog spontaan zwanger worden. Dat zijn mensen die het misschien na 4 of 5 jaar opgeven. Ja en dan kan het zo maar zijn dat er een keer een gelukstreffer tussen zit, na 5 jaar! maar om daar nou op te gaan zitten wachten. Bij ons bleek het zaad slecht te zijn en na 6 mislukte iui's zijn we over gegaan op ivf. Bij de ivf bleek dat er geen aantrekkingskracht was tussen het zaadje en het eitje. En dan wordt je dus echt niet zwanger :( We zijn nu voor de tweede keer met icsi bezig en hopenlijk lukt het want het is de laatste keer dat het vergoed wordt voor ons, hierna moeten we ons spaargeld aanspreken.

13. Engeltje1

Ja bij ons is het indd hetzelfde. en jullie beginnen ook in Januari met de 1e poging.

Ik hoop zo voor ons dat wij een mooie zwangere zomerbuik krijgen :) Wanneer heb je een afspraak ?

Ik word eerst volgende week gebeld door de gyn over de bloeduitslagen en dan hoor ik de datum van de 2e afspraak. aangezien hij zijn agenda nog niet wist van 2011.

Sowieso moet mn man eerst nog in januari een zaadtest doen (dat is dan de 3e) omdat er in de laatste test geen ene beweeglijke zat :(

Dus ik hoop dat dat in januari wel zo is, en dan denk ik bij de 3e afspraak dat we wel gaan beginnen met isci

ik hoop het zo voor ons allemaal!! :) liefss

14. Engeltje1

ahh Barleeus, jeetje meis, ik ga voor jullie duimen dat het nu wel raak is!!!!!

heel veel succes!! liefss

15. barleeus

barleeus Actief lid

23 feb 2008
    423
    0
    0
    Noord-Holland
    Bedankt Engeltje, ik hoop het ook, die laatste dagen zijn echt vreselijk.
    Ik hoop voor jullie dat er bij de volgende test wel zaadjes gevonden worden. Gelukkig heb je er bij ICSI echt maar een paar nodig! Ik ga voor jullie duimen.

16. kiddie

kiddie Niet meer actief

Bedankt allemaal meiden, ik snap het. Succes allemaal!! Groeten kiddie

17. gaby1986

gaby1986 Niet meer actief

ik hoop voor je dat er zaad gevonden word dat nog leeft, bij mijn 2e icsi poging hoorde we na de punctie dat er geen zaad was.. gelukkig bij t 2de potje wel.
    wij zijn met de icsi 's gestopt, omdat de kwaliteit van de embryo's te slecht waren steeds.
    nu de 4e iui donor poging gehad, maar volgens mij gaat die ook mislukken.

heb ook gelezen dat iemand zei dat dit traject zwaar is, en dat is echt zo. ik dacht er in het begin ook makkelijk over.. oh dit gaan we doen en dan worden we wel zwanger. maar inmiddels bijna in ronde 30 alweer.

ik zit nu ook in de ziektewet en loop bij maatschappelijk werk, het is echt heel zwaar allemaal en niet alleen lichamelijk, maar vooral geestelijk.

heb trouwens erg vaak gehoord van mensen die tegen mij zeiden, ach je moet er niet zoveel mee bezig zijn, dan komt het wel. iemand heeft zelfs tegen mij gezegd, je moet gewoon sex hebben en ervan genieten, dan raak je vanzelf een keertje zwanger...nou zo makkelijk is het allemaal niet,

wil de dames heel veel succes wensen!!

18. Nati

Nati Niet meer actief

@Engeltje1: Volgens mij zitten we inderdaad in dezelfde fase. Mijn vriend moest eerder deze week weer wat zaad doneren voor het zoveelste onderzoek. Over twee weken worden we gebeld over de uitslag en dan bepalen ze of het ivf of icsi wordt. Mijn gyn denkt dat het icsi gaat worden, dus daar zijn we op voorbereid. Maakt me inmiddels niet eens meer zoveel uit, als het maar lukt met die techniek. ;)

Jeetje, de uitslag van je man is wel heftig, zeg! Gelukkig zat er bij het zaad van mijn vriend wel wat beweging in, maar veel te weinig en veel te traag. Ook niet goed dus, maar gelukkig nog wel iets.

Ik heb ook nog geen concrete afspraken, alleen de voorlichtingsavond in december staat vast. Verder heb ik deze week een inschrijfformulier gekregen en aanhand daarvan gaan ze de afspraken plannen. Ik hoop dat ze ons daar gauw verder over informeren, dan heb je weer een datum om naartoe te leven. In januari zal ik eerst een maand aan de pil gaan, dus het ‘echte’ ivf/icsi traject begint pas in februari. Best spannend allemaal en ik maak me vooral zorgen om mijn werk. Ik kan veel hebben, maar ik vraag me af of ik normaal kan blijven functioneren met de hormonen en zo. En al die ziekenhuisbezoeken zijn erg lastig, dus ik denk dat ik dan maar een vakantie ga plannen in februari. En dan maar hopen dat het allemaal niet voor niets is!

Ik hoop voor iedereen hier dat het gauw raak mag zijn en wij allemaal het geluk mogen meemaken waar we zo naar verlangen!!!!

19. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hoi, heb niet alle reacties gelezen.
    Maar hier even mijn reactie/ verhaal.

Hier na ruim een jaar ook naar het ziekenhuis gegaan. Weet dat het niet altijd meteen lukt inderdaad. Maar ook na paar maanden ovu-testen, om de dag klussen, tempen enz enz lukte het nog niet.

En ik had het idee na al deze pogingen dat er toch wat mis was.
    Dat was dus ook zo, hier is het zaad van manlief niet goed. Dus ik had nog 2 of 3 jaar kunnen wachten, maar zou dus nooit lukken.
    Zijn via de uroloog die medicijnen had voorgeschreven nog een half jaar zelf proberen bij de gyn terecht gekomen.
    Nu afgelopen jaar 6x iui gehad. Want dat proberen ze eerst zo mogelijk.
    Helaas staan we nu op de lijst voor ivf.

Is wel zo dat 1 op de 6 stellen vruchtbaarheidsproblemen hebben. Dus dat is best veel. En veel zitten hier ook al een hele tijd. Want als ik naar mezelf kijk ben ik nu al 3 jaar bezig voor de 1ste.

En je krijgt inderdaad niet zomaar iui/ ivf of icsi. Je wordt echt helemaal nagekeken en onderzocht. En soms wordt er dus gekeken of het lukt met medicijnen enz.

20. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Nog even een aanvulling:

80% van de dames worden binnen een jaar zwanger
    90% binnen 2 jaar.

Bij de overige 10% lukt het dus niet in die tijd. Van die 10% wordt 5% zwanger met hulp.

Wat dus betekend dat 5% niet zwanger wordt. Dit komt door het echt niet lukken of dat mensen toch stoppen met de mmm. Omdat ze het niet meer trekken.

Deel Deze Pagina