Smal hoofdje 20 weken echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mae26, 1 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mae26

mae26 Actief lid

25 nov 2014
    159
    4
    18
    Hi dames,

Heb vandaag de 20 weken echo gehad en alles was prima behalve de omtrek van oor tot oor. Die was onder het gemiddelde. Ik moet over 10 dagen terug en dan gaan ze het opnieuw meten.
    Maakte mij druk hierover, heb daarna nog de verloskundige gebeld en die zei dat de omtrek van oor tot oor niet meer wordt gebruikt als groei-indicator omdat het vooral afhangt van de vorm schedel van de ouders, en dat ik mij geen zorgen moet maken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Nuf

Nuf Actief lid

6 jan 2015
    395
    1
    0
    Hier met 31 weken werd er gezegd hoofdje op de p3 lijn. Nunmer 33.1 nog steeds klein maar omdar de niet meer dwars ligt toch iets groter gemeten. Het kan natuurlijk ook aan de ligging liggen en of er een mm naast is gemeten (dat scheelde hier al een paar dagen) ik zou dus rustig afwachten tot over 10 dagen.. snap wel dat je je druk maakt hoor maar zou toch proberen het dus af te wachte zeker als de rest goed is!

3. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hey wat raar want wat je verloskundige zegt klopt hoor, meten van oor tot oor gebeurt normaal niet meer wel de hoofdomtrek, maar ook deze zegt niet veel meer omdat elk hoofdje een andere vorm heeft

4. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier 5 kinderen met allemaal kleine hoofdjes op de echo's.

En bij 4 van de 5 kids is niets aan de hand en is het gewoon erfelijk.
    onze jongste dochter had ook een klein hoofdje maar die zat nog onder de onderste grens en die had daadwerkelijk een aangeboren afwijking aan haar hoofdje, maar bij de andere zijn ze bij de tweede gestopt met extra echo's omdat mijn man en ik ook een klein hoofdje hebben.

Kan me voorstellen dat je je er druk om maakt maar 9 van de 10 keer is er niets aan de hand en is het gewoon erfelijk bepaald.

5. mae26

mae26 Actief lid

25 nov 2014
    159
    4
    18
    Thanks voor de geruststellende berichtjes!

Heb er niet van kunnen slapen vannacht. Over de hoofdomtrek is niks gezegd, maar het hoofdje leek op de echo alleen wat ovaler in plaats van rond.. Dus ik weet ook niet of de hoofdomtrek wel normaal is.

6. rissie10

rissie10 Fanatiek lid

19 mrt 2015
    3.526
    2.020
    113
    Ik kreeg dit vorige week ook te horen fe uitslag van de 20 weken echo. Dat de meeting van oor tot oor onder het gemiddelde lag. 43,0 mm .
    Nog eens terug gebeld de vk vond het niet nodig voor extra onderzoek . Komt doordat ze in stuit lag met de meeting. Iemand in ons NOd clubje had dit percies het zelfde en onze vks zeiden percies het zelfde . Als de rest allemaal goed was en de hoofdomtrek zelf ook is er niks aan de hand. Gister nog een 3D echo laten doen bij 25 weken en nog gevraagd of ze wilde meteen . Het liep nu nog maar 4 dagen achter. Dus niks om je zorgen over te maken meid!

7. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Onze 2 dochters hadden allebei een klein hoofdje bij de 20 weken echo. En de jongste had ook een smal hoofdje. Ze heeft een iets smaller hoofd dan haar zus, maar echt helemaal niks mis mee. Mooi koppie al zeg ik het zelf.
    Nu bij de derde is weer een klein hoofdje gemeten. Wij maken ons daar dan ook echt helemaal geen zorgen over.

8. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Plus, echo's zijn nu eenmaal niet heel nauwkeurig.
    Wij zijn hier op brute wijze achter gekomen toen bij de 20 weken echo leek dat ons kindje een hele flinke groeiachterstand had en ze zou inactief zijn.
    Een week later een medische echo gehad, en er bleek niks aan de hand te zijn. Ze lag gewoon ongelukkig in beeld de eerdere echo en sliep nogal vast (lijkt op dr papa).

Wacht de echo volgende week maar ff af voor je je te druk maakt :)

9. Tulpblaadje

Tulpblaadje Actief lid

17 mrt 2014
    199
    0
    0
    Hier ook een kindje dat al tijdens de echo's een hoofdje had onder het gemiddelde terwijl de rest op of erboven lag. Ze is nu 10,5 maand oud en nog steeds een lief klein hoofdje in vergelijking met andere kindjes. Is gewoon haar bouw, ikzelf heb ook niet een al te groot hoofd en m'n dochter loopt nergens in achter qua ontwikkeling (integendeel). Zal me dus niet te druk om maken..is vooral fijn tijdens de bevalling ;)

10. Dens

Dens Actief lid

21 sep 2011
    413
    1
    18
    Zuid Holland
    Tjah, hier ook paniek om een te klein hoofd. Eerst bij de 20 weken echo en vervolgens toen ik bij de gyn onder behandeling kwam bij 32 weken wéér. Verder geen extra onderzoeken gehad ofzo. Achteraf bleek dat dus ook helemaal niet nodig. Dochter is kerngezond ter wereld gekomen, en heeft nu eenmaal een klein hoofd...

11. Julia1979

Julia1979 Fanatiek lid

1 jun 2014
    1.885
    1
    36
    NULL
    Drenthe
    Hier hetzelfde Mae.. Ik ging precies met 20wk naar de 20wk controle en van oor tot oor komt ons kindje op 18wk en 4 dagen.. Heel smal hoofd dus. Dat haalde alle andere metingen omlaag waardoor wij op 19.1/19.2 komen. Op de uitdraai die ik meekreeg stond overigens weer 19.4 dus ik denk dat hij die meting heeft uitgevinkt ofzo. We hebben al 3 kids en eentje heeft ook een heel smal hoofd. Mag zelf over 2 week weer naar de vk (die kan ook meten..) dus benieuwd wat we dan zien.

12. mae26

mae26 Actief lid

25 nov 2014
    159
    4
    18
    @Julia, zeiden ze bij jou dat het iets was om je zorgen over te maken? Ik denk idd dat het uitgevinkt is omdat het geen officiële groei indicator is. En als een van je andere kinderen al een smal hoofdje heeft dan lijkt mij dat er niks aan de hand is.

13. Julia1979

Julia1979 Fanatiek lid

1 jun 2014
    1.885
    1
    36
    NULL
    Drenthe
    Nou de echoscopist zelf hoefde mij niet terug te zien..maar gaf wel aan dat het iets was om in de gaten te houden. Nu ga ik wegens omstandigheden toch al bijna elke 2 week naar de vk dus ik ga dr vanuit dat we gewoon wat meer gaan meten nu. En eventueel een paar groeiechos in het ziekenhuis waar ik straks ook de KS krijg. (Is een ander zh dan die vd echoscopist) Als het wel gewoon geleidelijk doorgroeit ga ik me niet te veel zorgen maken. Misschien wel leuk om mekaar op de hoogte te blijven houden!

14. mae26

mae26 Actief lid

25 nov 2014
    159
    4
    18
    Ik krijg 12 oktober weer een nieuwe echo, ik zal de uitslag zeker even posten!
    Lag jouw baby toevallig in een stuitligging tijdens de meting?

15. Julia1979

Julia1979 Fanatiek lid

1 jun 2014
    1.885
    1
    36
    NULL
    Drenthe
    Oh ik heb geen idee hoe de baby lag maar ik kijk op het verslag en daar staat 'hoofdligging' op. Ik mag 15 oktober weer voor een controle.

16. mae26

mae26 Actief lid

25 nov 2014
    159
    4
    18
    Heb vandaag dus de tweede echo gehad, en alles was prima zeiden ze.
    De metingen kwamen niet eens in de buurt van vorige keer, dus wellicht dat ze in een verkeerde positie lag en dat het niet goed te meten was.

Ben in ieder geval opgelucht.. Was onbewust toch hele week wat angstig dat het niet goed zou zijn.

17. Julia1979

Julia1979 Fanatiek lid

1 jun 2014
    1.885
    1
    36
    NULL
    Drenthe
    Wat fijn Mae..zo zie je maar weer!

18. Julia1979

Julia1979 Fanatiek lid

1 jun 2014
    1.885
    1
    36
    NULL
    Drenthe
    Vandaag echo gehad. Hoofdje inderdaad ongeveer zon dag of 5/6 achter..Maar buikomvang van het kindje helemaal op schema. Niets om me zorgen over te maken volgens vk. Daar houden we het maar op voorlopig :)

19. mae26

mae26 Actief lid

25 nov 2014
    159
    4
    18
    Fijn om te horen Julia!

Deel Deze Pagina