fruit/groentehapjes maken

Discussie in 'Voeding' gestart door jes12, 17 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Hallo mama's!
    Ik ga binnenkort beginnen met het geven van hapjes aan mijn zoon. Op aanraden van het cb begin ik voorlopig eerst met groente. Omdat ik het beste wil voor mijn kleintje ga ik dit zelf maken van verse groente. (En omdat wij standaard wat overhebben na het eten)
    Nu vraag ik me af of er nog do's en dont's zijn op het gebied van maken/invriezen/opwarmen.

Ik heb vanavond mijn eerste hapje gemaakt, bloemkool gepureerd met de staafmixer, aflaten koelen, etiket erop en ingevroren. Ik heb gelezen dat ik dit 6 weken kan bewaren?
    Maar moet ik er dan voordat ik het geef nog iets aan toevoegen om het smeuig te maken? Water of olie las ik ergens? Olie lijkt me nu niet het meest gezonde.
    En zijn er groentes die ik in het begin beter nog niet kan geven? (Ik begin bij 4 maanden)
    En kan ik de ingevroren hapjes gewoon in de magnetron opwarmen?? Alle tips en adviezen zijn welkom hierover😀😀 (of evt recepten)

Gr jes12

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Haha spannend he! het is in het begin heel simpel. begin met groente en geef een paar dagen achter elkaar (zo herken je evt alergisch reacties of krampjes). ik begon met bloemkool, courgette en wortel. helemaal fijn gepureerd in het begin. warmde het op in de magnetron. courgette werd heel dun dus deed er wat rijstebloem bij. smeuïg maken hoeft eigenlijk pas als je ook aardappel erbij doet bv. en dat deed ik met melk (nutrilon).
    heb je hier wat aan? succes!

3. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik ben begonnen met sperziebonen, bloemkool en broccoli. Inmiddels hebben we ook wortel, galiameloen (fruit gekozen ivm het warme weer van laatst en daar zit veel vocht in) en banaan geprobeerd. Banaan wordt heel slijmerig. Mijn dochter vindt de smaak lekker, maar wil daarna melk om het 'weg te spoelen'. Anders begint ze te hoesten (ze kauwt haar eten wel). Deze week wil ik met appel beginnen. Ik wissel groentes en fruit af op het moment, maar ben dus begonnen met groentes

4. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik heb nooit ingevroren, ik gaf haar als eerste pastinaak en bloemkool gestoomd in een bamboe stoommandje en pureerde het met een theelepeltje (geurloze) kokosolie (heeeeeel gezond).

ik mixte altijd 2 groente soorten. Vooral pompoen en zoete aardappel was favoriet of waspeentjes met zoete aardappel.
    Broccoli en een kruimig aardappeltje was ook favoriet.
    Rijst met een sausje van verse pomodori tomaatjes is ook heel lekker.

Je kan echt heel creatief zijn met een staafmixer en een stoommandje.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Omdat het in het begin gaat om een hele kleine hoeveelheid deden we dit in ijsblokvormpjes. De hoeveelheid is in de weken dan ook makkelijk te vergroten. Wij begonnen met 2 blokjes maar at hij nog niet helemaal op.

Wortel, bloemkool, pastinaak, courgette(raakt hij van aan de diarree) , pompoen (diepvries ah) waren favoriet.
    Wanneer dit goed gaat en de kleine er goed van eet kun je aardappel toe gaan voegen.
    Dit stampotje Vries je dan in. Weer in ijsklontvormpjes of de Hema bakjes die zijn heel fijn. Wij maakte het eten dunner met water ,ik zou geen olie gebruiken je hebt kans dat ze daar diarree van krijgen.

Fruit:
    Banaan moet je prakken met de vorm en kun je eventueel wat dunner maken. Banaan kan zorgen voor diarree of (zoals hier) verstopping)

Appel en peer kook je en kun je daarna pureren als ze de smaak kennen is de combi appel peer erg goed.

Zodra ze de smaken kennen kun je nog meer uitbreiden en combinaties gaan maken.

Veel plezier!

6. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wist je dat je het beste biologische groenten en fruit ( en eigenlijk alles) kunt geven aan je kleintje? Op de groenten in de supermarkt zit meer residu ( restanten van bestrijdingsmiddelen) dan de groenten in de potjes. Potjes zijn dus eigenlijk 'gezonder' dan niet bio groenten. Ook zitten er in potjes geen plofkip bijvoorbeeld.

Ik werk zelf in de voedingsmiddddlen sector en vind dat de voorlichting hierover te summier is.

Ik maak zelf verse voeding van biologische ingrediënten overigens.

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Op biologisch zitten ook veel bestrijdingsmiddelen hoor. Het zijn alleen andere. Groentes en fruit moet je sowieso goed wassen.
    Ik moet wel zeggen dat ik ook liever voor biologisch ga of voor producten van een hobby teler. Vaak is de smaak gewoon beter als van het massaproductie spul dat alleen op uiterlijk wordt gekweekt.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb op de echt eerste hapjes na ( Dus die eerste week fo 2 weken ) nooit hapjes gemaakt en ingevroren. Gewoon omdat de meeste dingen echt vies zijn als ze ontdooien. Aardappels door de staafmixer, invriezen en opwarmen in de magnetron, smeriger kan ik het me niet voorstellen! Dat kleine beetje groenten gecombineerd met aardappel of rijst haalde ik gewoon uit onze pannen en prakte of pureerde ik alvorens aan zoon te geven. Dochter at direct uit de hand met ons mee dus nooit hapjes voor gemaakt.

Het leuke is namelijk; heel veel mensen maken pompoen en zoete aardappel voor hun kindje, maar hoe vaak eet je zelf pompoen en zoete aardappel? De meeste gezinnen niet he? Dus ga je er zelf mee koken, heerlijk! Pompoen-courgette curry met pasta, en die groenten kan je dan mooi aan kindje geven.

Overigens is courgette, tomaat en olijfolie in een pannetje bakken ook erg lekker.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier in het begin ook ijsblokvormpjes gebruikt. Ik ben gewoon een middag in de keuken gaan staan met allemaal pannetjes groente zoals wortel, bloemkool, broccoli, sperziebonen en later ook doperwten.
    Het hele portie deed ik dan pureren met de staafmixer, eventueel wat kookvocht erbij om het dunner te maken (is lekkerder dan gewoon water) en dan verdeelde ik het over de ijsblokvormpjes.
    In het begin haalde ik er inderdaad steeds het aantal blokjes uit dat ik nodig dacht te hebben en als hij dat op at, nam ik de volgende dag een blokje meer.
    Uiteindelijk maakte ik porties van 50 gram die ik dan steeds met 25 gram vergrootte.
    Pompoen en courgette vond mijn zoontje hier overigens echt smerig :p

Qua fruit ben ik begonnen met appel, peer en mango. Geen banaan, omdat mijn zoontje al last had van verstopping.

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik heb zelf bij dl in het begin alleen fruithapjes zelf gemaakt maar nooit ingevroren eigenlijk.
    hoe lang je het in kan vriezen ligt aan hoe koud je vriezer staat.
    hier staat ie altijd op -18 omdat je dan je spullen maximaal kan bewaren.

11. Candle26

Candle26 Niet meer actief

Wat hier gegeven wordt: bloemkool, broccoli, pastinaak, wortels, pompoen, pasta, rijst met een beetje roomboter om het lekker smeuïg te maken, appel, banaan, peer, aardbei, mango, druiven, pruimen

Alles maken we zelf! Ben met fruit begonnen en groente was nooit een probleem hoor, het ligt ook echt aan de smaken die het kindje zelf lekker vindt.

Succes en geniet ervan!

12. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Bedankt voor alle adviezen! Ik ga vanmiddag groente en bakjes inslaan en dan ermee aan de slag😊 ben erg benieuwd hoe die er op reageerd!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van blenderen en invriezen wordt het niet lekkerder, en het is de bedoeling dat je kind eten lekker gaat vinden. Ik gaf de kinderen gewoon wat van de groente die we op de dag zelf aten. Lekker vers. En gewoon stukken om zelf te pakken. Vonden ze veel lekkerder dan prut.

Deel Deze Pagina