Yoghurt met zes maanden?

Discussion in 'Voeding' started by MissX28, Jan 31, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissX28

MissX28 Bekend lid

Aug 2, 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hoi allemaal.

Ons mannetje wordt deze week 6 maanden. Hij zit nu op 4 flessen (8.00-12.00-16.00-20.00) van 180 cc Nutrilon 2 en in de eerste fles krijgt hij wat rijstebloem. Tussen de eerste en tweede fles eet hij wat fruit, maar hij wil er nog niet zoveel van weten. We bieden hem dit tussen de tweede en derde fles vaak nog een keer aan, dan eet hij altijd wel wat meer. Maar alles bij elkaar nog geen 75 gram per dag. Van groente wil hij nog niets weten. Dat bieden we aan tussen de derde en vierde fles. Maar we merken wel aan hem dat hij rond 18.30 uur echt al wat honger begint te krijgen. Het is geen optie om de laatste fles nog eerder te geven. Dat hebben we geprobeerd, maar dan komt hij 's ochtends al om 5 uur en dan is het nog moeilijker om met 4 flessen uit te komen.

Nu is mijn vraag: zou ik hem niet wat yoghurt kunnen aanbieden rond etenstijd 's avonds? Mag hij dat uberhaupt al wel hebben met 6 maanden? En wat dan? Halfvolle of volle yoghurt? Of vanilleyogurt? Ik heb hem wel eens stiekem een likje van deze soorten gegeven en hij leek het heerlijk te vinden. Stel dat dat zal mogen, is het dan ook verstandig? Kijk, het is toch de bedoeling dat hij op dat tijdstip leert om groente te eten. Kan hij niet 'verwend' raken door de yoghurt en straks groente gaan weigeren?

Hoop dat iemand een antwoord heeft op deze vragen.

Oja, 's avonds fruit eten hebben we ook al geprobeerd, maar dat weigert hij...

Alvast bedankt!

Groetjes, MissX

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Yoghurt mag je geven vanaf 6 maanden maar is niet nodig, hij krijgt tenslotte nog meer dan genoeg melkvoedingen binnen.
    Wij zijn yoghurt gaan geven toen de avondmaaltijd goed ging en er een toetje achteraan kwam.
    Het is handig om een kind eerste te laten wennen aan pure smaken (dus gewoon half volle of volle yoghurt, zonder toevoegingen). Je hebt nog een heel leven om smaakjes toe te voegen ;)

Ik zou even stoppen met de bijvoeding en na een week weer beginnen maar dan met groenten. Een idee is om groenten te geven op een tijdstip dat je normaal de fles geeft: 1/2 fles, groenten en daarna de rest van de fles.

3. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

Dec 26, 2007
    231
    0
    0
    Ons kindje is nu 7 maanden en krijgt elke dag een bakje yoghurt van nestle, op aanraden van het CB. Ze vindt het heerlijk! Ik weet niet precies wanneer ze dat mogen, maar je kan het ook even bij jouw CB vragen anders..

4. Ennas86

Ennas86 VIP lid

Jul 19, 2008
    5,468
    1
    36
    en als je eventueel wél de laatste fles eerder geeft, maar daar ook rijstebloem in te doen?!

5. MissX28

MissX28 Bekend lid

Aug 2, 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Wat een snelle reacties! Ik wist niet dat Nestlé ook speciale yoghurt had. Volgende week moeten we met hem naar het cb en dan zullen we wel advies krijgen idd. Maar was even benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
    Dat van die rijstebloem zouden we idd kunnen proberen. Maar mag dan? In twee van de vier flessen rijstebloem? En we zijn net pas sinds anderhalve week begonnen met vier flessen. Eerder ging hij pas om 22.30 uur naar bed. Vind het dus al zo knap van hem dat ie nu om 20.00 uur de laatste fles krijgt en dan slaapt tot 7.00 uur. Maar het is misschien wel het proberen waard ja...

6. kim0503

kim0503 Bekend lid

Apr 10, 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Ik zou in de ochtend fles geen rijstebloem meer doen, dit vult natuurlijk ontzettend en daardoor heeft hij geen trek in zijn fruit. Ik zou het idd in de nacht fles doen want dan heeft hij het nodig om de nacht door te komen. Bij mij op het cb is geadviseerd om de middag fles ( of ochtend) te vervangen door pap omdat straks de boterham daar komt en zo kan hij wennen aan de vezels. Straks moet je ook op 3 flessen uitkomen want 4 ( =800cc) is best veel en daarom wil hij geen bijvoeding. Wat je nu zou kunnen doen is de fles van 4 uur minderen zodat hij wel groenten lust. Als hij straks zijn groente en fruit goed eet zal hij vanzelf een fles laten vallen zodat je netjes op 3 uitkomt.
    Ik gebruik zelf ook de toetjes van nestle maar geef ook gewone volle yoghurt en hij lust ze beide graag.

Veel plezier met het happen van je zoontje.
    Groetjes Kim

7. Ennas86

Ennas86 VIP lid

Jul 19, 2008
    5,468
    1
    36
    wat kimm inderdaad zegt, geen rijstebloem in de ochtendfles.. maar juist in de laatste, om de nacht door te komen.. zo heb je kans dat hij het fruit beter eet...

8. MissX28

MissX28 Bekend lid

Aug 2, 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hoi Kim,

Ik hoop dat je dit nog leest. Had niet eerder de tijd om te reageren. Bedankt voor je tips!

Je zegt dat 800 cc best veel is en dat hij daarom geen bijvoeding wil. Maar 800 cc is toch normaal voor kindjes van zijn leeftijd als ze opvolgmelk krijgen? Hij drinkt trouwens niet al z'n flesjes leeg. Denk dat hij wel 100 in totaal laat staan. Dus ik denk niet dat de hoeveelheid melk de oorzaak is dat hij geen groente wil eten...

Eerder gaven we hem idd in de avondfles rijstebloem, maar het consultatiebureau adviseerde juist om dat nu 's ochtends te gaan doen. Om hem op die manier te laten wennen aan een 'ontbijt'. Maar denk dat we de papfles idd maar weer even naar de avond schuiven.

En met 8 maanden hoeft hij toch pas op 3 flessen te zitten? Of al eerder?

Groetjes!

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je zoontje mag max. 700 ml. Nutrilon 2, dat is dus 4 x 175 cc. Je mag nu al volle yoghurt geven als je dat perse wilt, maar yoghurt bevat veel meer eiwitten dan opvolgmelk en je wilt niet dat ze daarvan teveel krijgen (daarom ook die max. van 700 ml.) want dat is belastend voor de nieren. Je kan 1 portie opvolgmelk vervangen door een halve portie yoghurt.
    Volle vanwege de goede vetten, die een kindje van 6 maanden gewoon nodig heeft en ik zou beginnen met het wennen aan natuurlijke smaken, dus zonder suiker of smaakje. Het afleren van aangeleerd gedrag is moeilijker dan andersom.

Als je rijstebloem in de avondfles wil doen, dan idd liever 's avonds, wsl eet hij dan 's ochtends ook beter zijn fruit. En als je 's ochtends een papfles wilt geven, dan kan je eens beginnen met een volgranenmeel ipv rijstebloem. Maar ik zou daar nog even me wachten totdat hij lekker fruit eet tussen zijn flessen. Hetzelfde geldt voor de groenten; ik zou liever zien dat hij groente at dan yoghurt, die is minder nodig. Je zegt dat hij honger heeft om 18.30, dus lekker aan blijven bieden. Verschillende soorten, het kwartje valt vanzelf!;)

10. MissX28

MissX28 Bekend lid

Aug 2, 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Oh, ik hoor altijd dat 800 cc de max is?
    We gaan vanaf vandaag gewoon weer 's avonds de rijstebloem geven. En idd maar gewoon blijven oefenen met groente en hopen dat hij het vanzelf een keer lekker gaat vinden. Probleem is dat als ik het zelf vers maak en met de staafmixer fijn maal, hij begint te kokhalzen. Het wordt dan toch niet zo glad als uit de potjes... Dat geldt ook voor de groente. Nou, dan maar voorlopig even uit potjes. Zo erg is dat toch niet?

En idd, we wachten maar even met de yoghurt. Eerst maar eens de belangrijkste dingen leren eten.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes, MissX

11. zogelukkig

Mmm nee, van de Nutrilon Standaard 2 is 700cc de max.

700cc Nutrilon levert precies de benodigde hoeveelheden eiwitten (10 gram), vitamine D (10 mcg) en ijzer (7 mg) voor baby's van 6 tot 12 maanden.

Omdat yoghurt veel meer eiwitten bevat dan opvolgmelk, kan je beter niet 700cc opvolgmelk + daar bovenop yoghurt geven, maar vervang dan liever de opvolgmelk door yoghurt. Bijv. 3 x 150 ml. opvolgmelk + 100 ml. yoghurt, dat levert ook 10,3 gram eiwit.
    Eiwitten zijn onontbeerlijk voor een goede groei, maar teveel is belastend voor de nieren.

Maar eigenlijk heeft een kind tot 1 jaar geen andere zuivel nodig als het nog zoveel opvolgmelk krijgt.

12. MissX28

MissX28 Bekend lid

Aug 2, 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Oh, maar goed dat je het zegt! Hoe kom je aan al die informatie?!

Wel raar dat op het pak staat dat je 4 flessen mag geven van 200 ml (180/6). Bereken jij dan puur 4x180? Ik zit namelijk het keersommetje 4x200=800 te doen...

Groetjes!

13. adi

adi Niet meer actief

nee hoor, van opvolgmelk mag je gewoon 800cc geven! Ik weet niet waar die 700 vandaan komt, maar is iig nergens te achterhalen. Anders zou een kinderarts geen 800 voorschrijven lijkt me!

Ik zou daar inderdaad geen extra vocht bijgeven, wel als vervanging. Als bij ons de kids soms 50-100cc laten staan geef ik ze tussendoor een paar slokjes diksap, anders niet.

14. zogelukkig

't Is idd 180/6. Je kan ook rekenen met max. 24 schepjes per dag, dat is misschien duidelijker.

Share This Page