Zorgverzekering implantaat kies

Discussie in 'De lounge' gestart door Korenbloem86, 25 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik besloot om op 1e kerstdag tijd te maken om eens te kijken naar de zorgverzekering.
    Maar ik loop een beetje vast.

Zowel mijn man als ik hadden de pech om een kies kwijt te raken (mijne is afgebroken onder het tandvlees, de zijne was al een kroon, kroon en basis waren afgebroken). Kiezen zijn inmiddels getrokken en over 5 weken mogen we voor deel 1 van de implantaatbehandeling.

We hebben een offerte van ± €1800 gekregen per persoon/implantaat (we hebben nog geïnformeerd naar familiekorting, maar helaas;)).

Voor de uitgebreide tandartsverzekering komen we niet in aanmerking omdat het nu al bekend is dat er een dure behandeling aan komt. Tot zover snap ik het nog.

In het overzicht van de zorgverzekering staat bij implantaten ondergebit een bolletje bij vergoeding (dus er is een vergoeding). Bij Eigen Risico staat "ja" en bij Eigen Bijdrage staat ook "ja". De huidige tandartsverzekering is tot €450. Bij het kopje tandartsverzekering staat ook nog vermeld: 75% van de eigen bijdrage basisverzekering.
    Het eigen risico hebben we momenteel op maximaal (€885) staan, maar volgens mij is dat nu wel heel handig om naar beneden te doen.

Wat en hoeveel moeten we dan betalen?
    Valt het implantaat onder de basisverzekering en betalen we dan alleen het eigen risico + eigen bijdrage?
    Of gaat het bedrag van de eigen bijdrage van de €450 tandartsverzekering af?

Hopelijk is er iemand die het helder kan uitleggen.

2. Meral

Meral Fanatiek lid

1 mrt 2014
    1.105
    606
    113
    Ik heb een tandartsverzekering bij FBTO. Kreeg geen check, wel de hoogste verzekering die er is. Er wordt tot 500 euro vergoed op jaarbasis. Eigen risico telt bij mij in deze niet mee, dus die blijft staan. Wat ik nu heb gedaan is de kies trekken en het implantaat laten implanteren rond september.Dan is het toch het beste een paar maanden te wachten, dus hoefde ik nog iets van 300/400 euro te betalen omdat die 500 euro er nog af ging. En 7 januari wordt de boel opgemeten ofzo voor een kies die een week later wordt geplaatst. In januari heb ik natuurlijk weer de beschikking over die 500 euro vergoeding. Wat ik nog bij moet betalen weet ik niet, maar scheelt best wel. Ik betaal vanaf januari 2020 overigens 145 euro voor mijn zorgverzekering + tandarts 500 euro.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    In jullie geval, nee het valt niet in de basisverzekering. Het wordt pas (deels) vergoed als het gaat om een implantaat in een tandeloze kaak. Ik begrijp uit je verhaal dat het maar om één gaat. Deze kosten vallen dan volledig onder tandverzekering.

4. Korenbloem86

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Top, bedankt, ik vond het al zo raar dat het onder de basisverzekering zou vallen, ben echt een hele tijd aan het zoeken geweest naar de kleine lettertjes omdat ik het zo raar vond.
    Tandarts had al gezegd dat we het over 2 kalenderjaren konden uitsmeren, dus dan doen we dat maar.

Volgens mij was mijn eerste plan (wat het nu dus gaat worden waarschijnlijk) hetzelfde als dat van jou.
    Kies was september afgebroken, eind oktober getrokken. Dan 3-4 maanden rusten, dus 3 februari wordt het implantaat gezet. En dan maakte het niet zoveel uit (zei de tandarts) hoelang het duurde voor dat de kies erop gaat.

Ik heb nu een tandartsverzekering tot €450 en betaal per maand €125.
    Onze dochter heeft heel wat hulpmiddelen (spraakcomputer, sta-orthese), waardoor ik niet zo goed naar een andere verzekering durf over te stappen (en de meesten willen een tandartsverklaring als je de hoogste tandartsverzekering wil).

Bedankt dames, weet ik waar ik aan toe ben en welke aanvullende verzekering we volgend jaar nemen.

Meral en G89 vinden dit leuk.
  5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Dit zou niet uit moeten maken. Deze hulpmiddelen komen uit de basisverzekering. Even uit mijn hoofd, zijn in bruikleen hè? Meestal heeft de zorgaanbieder of jij zelf een machtiging aangevraagd. Dit blijft dan ook gewoon doorlopen als je overstapt.

6. Korenbloem86

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Klopt, zijn in bruikleen. Hoef je dan niet je hulpmiddelen van de oude zorgverzekering in te leveren en te wachten tot de nieuwe zorgverzekering weer levert? Daar ben ik altijd een beetje bang voor.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Meestal vraagt de nieuwe zorgverzekeraar of je hulpmiddelen in bruikleen hebt zodat ze op de hoogte zijn en de machtiging over kunnen nemen. Bij sommige hulpmiddelen moet je het wel teruggeven, maar tot je het andere hulpmiddel hebt, mag je de oude gebruiken zodat je niet zonder zit.

Wat je wel zou kunnen doen is even checken hoe het zit met gecontracteerde zorg rondom de hulpmiddelen. Als jouw zorgverzekeraar een afspraak heeft met zorgaanbieder A en de eventuele nieuwe zorgverzekeraar ook, dan hoef je het vaak niet in te leveren.

8. Korenbloem86

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Heel erg bedankt, weer een angst minder.

G89 vindt dit leuk.
  9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #9 Devilschase, 28 dec 2019
    Laatst bewerkt: 28 dec 2019
    Ik zou gewoon even bellen met je verzekering. Die kunnen je precies vertellen wat het je gaat kosten.

Hoeveel is je eigen bijdrage?

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Welke kies is het? Je kan ook voor een brug kiezen ipv een implantaat.

11. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Wat je ook kunt doen is 2 tandartsverzekering nemen. Je kunt bij sommige maatschappijen ook een losse aanvullende (tand) verzekering afsluiten zonder een basisverzekering.
    Als voorbeeld, bij Zilveren kruis neem je dan voor 500 euro een tandverzekerng en bij je maatschappij waar je wel een basisverzekering hebt ook een tandartsdekkinf. Als je zeker weet dat je de kosten maakt die het dekt is dit voordeliger. Wel moet je zelf goed opletten met de nota's. Deze moeten eerst naar de maatschappij met basisverzekering en dan met het declaratieoverzicht naar de andere. Zo heb ik vorig jaar een implantaat met kroon bijna volledig vergoed gehad (had een tanddekkibg van 1250 en 500 in totaal maar die 1250 kun je niet meer zo afsluiten).

12. Korenbloem86

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Het is de eerste kies, de kies erachter is ook slecht (die heeft al een wortelpuntbehandeling gehad) vandaar dat een brug werd afgeraden. Ik heb nog voorgesteld om die kies ook te trekken zodat er 1 implantaat met 2 elementen op kon, maar dat vond de tandarts ook geen goed idee.

Bij mijn man is het de één na achterste kies. Zal zo eens vragen waarom hij geen brug kon.
    --> Bedenk nu dat de tandarts het had over een krimpende kaak, dat de kans daarop groter was bij een brug en omdat we nog best jong zijn, was dit het beste. Als we 80+ waren geweest, had hij gewoon de kies getrokken en verder niks.

@DisneyMama, bedankt voor de tip, zal morgen eens kijken naar een tweede tandartsverzekering. Had ik zelf nooit bedacht.

13. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Let wel op dat sommige verzekeraars hogere premie kunnen rekenen voor een losse tandverzekering. Succes met vergelijken!

14. Poro

Poro Actief lid

5 feb 2011
    396
    177
    43
    De IZZ heeft (of het nu nog zo is weet ik niet helemaal zeker) geen keuring voor het duurste tandpakket. Mijn collega kon er twee haar geleden zo terecht en heeft daarna een nieuwe brug gekregen.

Deel Deze Pagina