baby 3,5 maand verstopping en spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door denise89, 2 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    ik plaats dit even voor mijn zus haar kindje.

hij is nu 3,5 maand en eigenlijk heeft hij al problemen met het binnenhouden van zijn voeding vanaf dat hij geboren is.

nadat ze de 1e 2 weken borstvoeding gaf is ze daarna wegens te weinig melkproductie over gegaan op flesvoeding.

nutrilon standaard. al snel begon hij voeding uit te spugen en op advies van het cb zijn ze overgegaan op friso comfort. echter hier raakte hij enorm verstopt van en nadat hij na 24 uur aan 1 stuk huilen en op gegeven moment krijsen in het ziekenhuis beland is vanwege de pijn en het blauw aanlopen van het huilen.

hij heeft 1,5 week in het ziekenhuis gelegen ter observatie en ze zijn toen terug gegaan naar de nutrilon standaard en op een gegeven moment met toevoeging van nutriton. hier raakte hij wel verstopt van dus kreeg hij er lactulose bij.

echter nu maanden later komen ze geen stap verder en zitten ze nog met dezelfde problemen. verstopping en afhankelijk van lactulose en ze kijken niet naar de oorzaak van de verstopping.

nu is mijn zus de lactulose aan het verminderen en krijgt hij nu 1x per dag 2,5 ml in plaatst van 2x per dag 2,5 ml. dit doet ze zins gisteren en vandaag was de ontlasting wel weer wat harder maar hij had er geen moeite mee dus acceptabel.

ze heeft geprobeerd om wat meer water in de fles te doen zodat hij meer vocht binnen krijgt maar dan wordt de voeding dunner en spuugt hij weer dus moeten er meer schepjes nutriton in.

ik heb juist het idee dat het probleem bij de jbpm ligt en dat dat hem verstopt.

maar goed naar welke voeding moet je dan wat dik genoeg is zodat hij niet spuugd en waar geen jbpm in zit.

de lactulose lijken zijn darmen ook lui te maken want poepen doet hij niet meer elke dag en soms wel 3 dagen niet.

verder valt het mij op dat hij veel en snel huilt en je ziet hem vaak samen krampen of juist helemaal uitrekken en dan erbij krijsen.
    hij slaap weinig en erg kort, wordt vaak huilend wakker.
    door de hele situatie erg onrustig.

hij krijgt nu 5x 180 cc + 6 schepjes nutrilon standaard + 2,5 schepje nutriton.
    en bij elke voeding 1 pipet infacol.
    en bij de 2e voeding, 2,5 ml lactulose.

ik hoop dat u ons verder kunt helpen want het ziekenhuis en huisarts willen bij verstopping alleen maar lactulose verhogen terwijl mijn zus er juist van af wil aangezien hij daar ook krampjes van krijgt

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Denise,

Wat vervelend voor je zus en je neefje! Johannesbroodpitmeel kan de ontlasting inderdaad harder maken, maar ook zachter. Dit verschilt heel erg per kindje. Toen je zus de Friso Comfort gebruikte, maakte ze dit toen ook klaar met water wat net van de kook af was? Dat is namelijk heel belangrijk voor de werking van de voeding. Vaak gaat het dan beter met de ontlasting.

Wat je zus nu gebruikt is voor je zoontje prima. Van Friso zou ik de Friso Comfort, eventueel gemengd met de Friso Standaard als de ontlasting te dik wordt, adviseren. Maar teveel wisselen is natuurlijk ook niet prettig.

Heeft haar zoontje naast de moeite met zijn ontlasting en spugen nog andere klachten? Is er weleens aan een allergie gedacht door de arts?

Groetjes Linda

3. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    artsen hebben het nooit over een allergie gehad. naast de verstoppingen en het spugen heeft hij ook niet echt andere klachten.
    ja onrust en veel trappelen en overstrekken maar denk dat het daar allemaal mee te maken heeft.

na zijn voeding valt het me alleen op dat je hem haast niet kan bewegen of rechtop houden want dan spuugd hij alles eruit.
    als je hem na de voeding laat liggen krijgt hij last van de lucht in zijn maag die hij meeneemt met drinken. dus een boer na de tijd heeft hij wel nodig.

we hebben ook al heel veel flessen uitgeprobeerd en de fles die hij nu heeft is de fles waarbij er het minst lucht mee naar binnen komt.

de infacol krijgt hij vanwege die lucht die hij mee naar binnen neemt. zonder dit spul boert hij na de voeding niet eens en laat hij weer heel erg veel scheetjes die ook weer voor krampjes zorgen
    overigens had hij de verstoppingen al voordat er begonnen is met infacol dus dat spul is niet door oorzaak van verstopping.

toen hij nog gewoon de standaard kreeg poepte hij heel erg goed en ook wel elke dag of zelf meerdere keren. maar na de toevoeging van de nutriton is het fout gegaan.

de friso comfort hebben ze idd bereid op de manier die u beschreef maar zelfs dan kreeg hij last van verstoppingen.

de voedingen met jbpm is dus niet de oplossing voor de verstopping tegen het spugen werkt het wel goed hihihih

we gaan dit weekend een andere voeding proberen die ik van iemand op dit forum als tip kreeg: enfamil AR (voor spugende baby's maar zonder jbpm.

als dit niet werkt kunnen we altijd nog kijken naar misschien een allergie.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Bij elke wisseling in de voeding moeten de darmpjes wennen, dit kan van enkele dagen tot 2 weken duren. Veel succes.

Groetjes, Petra

5. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    bedankt

ze is er gisteren mee begonnen. en op advies van de arts ook gelijk gestopt met de lactulose.

vanochtend kon hij zijn ontlasting goed kwijt. is nog wat vroeg om te kijken of het werkt maar normaal gesproken kon hij niet poepen zonder de lactulose.

hij was vannochtend zelfs 1,5 uur later wakker en ook na de eerste fles sliep hij meteen weer in en was pas weer om 11 uur wakker dus heeft 3,5 uur aan stuk geslapen. dus is voor hem echt uitzondering.

ook vind hij het nu niet meer erg om in de box te liggen en ligt lekker te spelen.

het enige is dat hij nu wel weer meer spuugd omdat het blijkbaar toch nog dunner is als met nutriton.
    maar goed ik heb het zelf nog niet gezien dus weet niet hoe erg het is.

ze blijft eerst in ieder geval zo doorgaan om te kijken of het verstoppingsprobleem is opgelost en als hij niet afvalt en goed aankomt is het denk ik ook een stukje acceptatie dat hij af en toe iets terug spuugt.

Deel Deze Pagina