Tandarts dossier..

Discussie in 'De lounge' gestart door Marleen1, 16 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen1

Marleen1 Bekend lid

23 sep 2014
    545
    456
    63
    Door een aantal vervelende tandartsbezoekjes in mijn jeugd ben ik zelf al heel wat jaren niet bij de tandarts geweest. Nu vond ik dat het tijd werd om over mijn angst heen te stappen. Ik heb nu een tandarts in de buurt gemaild om een afspraak te maken. Ik krijg het nu al spaans benauwd als ik er aan denk.. Nu vragen ze mij om een tandartsdossier.. Ik ben zelf ook al wat keren verhuisd dus volgens mij heb ik niet echt een dossier. Is het ook mogelijk om zonder dossier bij een tandarts terecht te komen? Of zijn er mensen met een soortgelijke angst/schaamte??

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Heb je ook je verhaal gemaild naar de tandarts? Anders ff bellen en je verhaal uitleggen.

3. Marleen1

Marleen1 Bekend lid

23 sep 2014
    545
    456
    63
    Ik heb inderdaad gemaild dat ik al wat jaren niet geweest ben. Ik schaam me ook kapot daarvoor... Dit is echt iets waar ik gewoon wakker van kan liggen.

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Veel mensen hebben angst voor de tandarts en zijn jaren niet geweest. Daar moet je je niet voor schamen.

Misschien kun je bij de tandarts waar je vroeger bij was vragen om je dossier en anders start je bij je nieuwe tandarts met een nieuw dossier.

5. Marleen1

Marleen1 Bekend lid

23 sep 2014
    545
    456
    63
    Lief dat je dat zegt! Doet me wel goed om te horen. Ik heb gelijk even terug gemaild of het noodzakelijk is. Zo prettig om hier anoniem om advies te vragen! Want dit is niet iets wat veel mensen van mij weten...

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik had vroeger ook enorme tandartsangst, mijn huidige tandarts heeft nooit een dossier ontvangen van mijn vroegere sporadische bezoekjes aan de tandarts. Ze zijn gewoon begonnen met een plan van aanpak nadat alles grondig geïnspecteerd was.
    Ik ben overigens helemaal van mijn angst af en wou dat ik die stap veel eerder genomen had ;)
    Veel succes!!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.949
    113
    Hier ook net zo. Ben al jaren niet geweest en heb mij dit jaar ingeschreven bij de tandarts. Ook uitgelegd dat ik geen dossier heb, was geen probleem.

8. Marleen1

Marleen1 Bekend lid

23 sep 2014
    545
    456
    63
    Goed om te horen dat ik niet de enige ben! Ze heeft net terug gemaild: de gegevens moeten 10 jaar bewaard worden. Nou waren mijn halfjaarlijkse bezoekjes voor die tijd. Maar ook zonder dossier kon ik een afspraak maken. Het gaat nu dus echt gebeuren...... Doodeng.

9. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Hartstikke goed van je! Dat is straks een hele overwinning! Ik was ook bijna 6 jaar niet naar de tandarts geweest. Uiteindelijk ook de stap gezet en heb nu totaal geen angst meer. Heel veel succes en sterkte, dit gaat je zeker lukken! ;)

10. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Wat goed van je zeg!!.
    Ik moet die stap ook nog steeds nemen.

11. Marleen1

Marleen1 Bekend lid

23 sep 2014
    545
    456
    63
    Wat fijn jullie reacties! Maar wat 'jammer' dat er nog meer met dit probleem rondlopen.. Ik merk dat mijn angst ook een schaamte is geworden. Iets waar ik verder met niemand over praat. Doordat er zoveel ellende in de wereld is zei ik tegen mezelf van het weekend: wat stelt een tandartsbezoek nu nog voor vergeleken met al die ellende! Misschien een beetje een rare vergelijking maar het hielp mij om nu de knoop door te hakken..

12. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dossier niet noodzakelijk. Ze maken toch nieuwe foto's van je hele gebit om te kijken hoe het ervoor staat. Ik ben 2x verhuisd en nog nooit iets overgedragen.

13. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Je hoeft je niet te schamen er zijn zoveel mensen met tandarts angst.

Waaronder ik ook, maar ik ga wel ik zit er niet op te wachten om op ten duur afschuwelijke kiespijn te krijgen.dat ia dus dat ik die angst durf te nemen

14. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Onze vorige tandarts weigerde de dossiers van ons naar de nieuwe te sturen. (Achteraf ook wel begrijpelijk, want wát een klungel van een tandarts bleek hij te zijn...). Maar de huidige heeft gewoon foto`s gemaakt, en aan de hand daarvan een dossier gemaakt van wat er gebeurt was en wat er nu gebeuren moest (en dat was veeeeel, ondanks trouw halfjaarlijkse controles). Moet dus geen probleem zijn.
    En w.b. angst: er zijn speciale angsttandartsen, die hebben we gehad voor onze dochter die door de eerdere tandarts een waar trauma had opgelopen. Nu gaat ze al jaren zonder ons de behandelkamer in!

15. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik ben 7 jaar niet geweest en toen ook zonder dossier naar een nieuwe gestapt. Super fijne tandarts. Ik reed er zelfs nog jaren lang 45 minuten voor heen en 45 min terug. Maar nu ik kinderen heb, heb ik een nieuwe gezocht hier in de buurt. Mijn nieuwe tandarts heeft geen dossier ontvangen, ondanks dat mijn oude zei dit door te sturen. Was geen probleem. Wel nieuwe foto's gemaakt en ik heb hem zelf vertelt dat ik een angsthaas ben haha.

16. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik heb precies hetzelfde gehad en ook mij werd gevraagd om een dossier. Nu was ik een jaar of 4 daarvoor nog wel bij een tandarts geweest maar die vertrouwde ik voor geen meter qua kunde dus ik heb gezegd dat er geen dossier was.

De tandarts vond het niet erg, moest alleen wel meteen de eerste keer foto's e.d. laten maken om alles in kaart te brengen.

17. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Dossier is volgens mij niet noodzakelijk. Ik heb het iedere keer netjes opgevraagd en door laten sturen, maar als ik iets vertel wat ik in het verleden heb gehad dan weten ze het niet.

18. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Fijn om dit te lezen! Mijn dossier is ook spoorloos (vorige tandarts is met pensioen). Morgen mijn eerste bezoekje in, denk ik, 5 jaar aan mijn nieuwe tandarts. Stuk van m'n kies afgebroken, dus ik had nu eindelijk zoiets: ik moet echt gaan!
    Op zich niet bang voor de tandarts, maar kijk er ook niet naar uit. Wat mij altijd hielp was direct na de controle een nieuwe afspraak inplannen, dan ging ik altijd wel.

19. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Mijn gebit was ook een regelrechte ramp! Echt elke tand was wel iets aan en ik had daarbij bij mijn voortanden van die vieze donkere plekken en bijna alle tandranden waren gaatjes geworden. Ik was dan ook een jaartje of 7 niet geweest. Ook ik had ongelooflijke angst omdat ik bij mijn vorige tandarts een hoop pijn geleden had. Mijn nieuwe tandarts heeft mij ook aangenomen zonder dossier, wel heeft zij overal foto s van gemaakt om te kijken wat er nog meer allemaal verstopt zat. Ben blij dat ik de stap genomen heb, na een hele hoop tandarts bezoeken ben ik nu klaar en heb ik weer een mooi gebit!

Ik wil je veel succes wensen! En echt het is het zeker waard!!

Deel Deze Pagina