testament..

Discussie in 'De lounge' gestart door Monique1985, 14 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn partner en ik hebben nog geen testament..
    Nu staat er een afspraak geplant om een testament te laten opstellen vooral voor mijn kinderen..
    nu vraagt de notaris wil je 1 of 2 testamenten..
    Maar stel we nemen er 2 dus ieder apart en ik kom te overlijden en mijn partner leeft nog.. kunnen de kinderen dan al hun kindsdeel opeisen een gedeelte daarvan? en als we samen te komen overleden is het raadzaam om mensen te vragen / vast te latten leggen waar de kinderen naar toe gaan?
    we hebben 4 kinderen ik vind het belangrijk dat ze bij elkaar blijven.. Maar nu mijn oudste zoon.. mijn partner is NIET de biologische vader.. zou mijn ex partner hem kunnen opeisen? maar ook als mijn partner nog leeft en ik niet meer? dus ik kom te overleden mijn partner blijft met 4 kinderen achter.. niet leuk maar overleeft hij wel.. Maar kan mijn ex partner Mijn zoon opeisen? dus dat hij 1 bij zijn broertjes weg gehaald word.. 2 hij moet van school af en 3 hij moet ook zijn vriendjes en overige familie leden missen.. en hij word uit huis gehaald? dus kortom raakt hij alles op 1 dag kwijt.. mama weg broertjes weg familie weg school weg vriendjes weg?
    Gaat dat echt zo in zijn werk? Mijn zoon is gek op mijn partner en helemaal op zijn broertjes.. Ik weet zeker dat mijn ouders en schoonouders hem nooit meer zullen zien? en mijn partner en broertjes zullen mijn oudste zoon ook niet meer zien.. ik weet gewoon zeker dat hij dat niet zal doen..

ik hoop dat iemand er verstand van heeft.. ik vind het zo lastig..
    ik wil vast laten leggen dat mocht ik te komen overlijden dat mijn partner de zorg krijgt over alle 4 mijn kinderen inclusief zijn stiefzoon dus...
    en mochten we samen komen te overlijden dat alle 4 de kinderen naar mijn ouders/schoonouders of broertje/schoonzus gaan..

wie kan me helpen??
    ik heb in maart en afspraak gepland juist omdat we nog niet precies weten hoe het allemaal werkt en wat ik wel en niet kan vast laten leggen...

2. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Volgens mij is het dan zo dat de biologische vader toestemming moet geven/regelen dat hij afziet van de voogdij en dan zo dit overdraagd aan jou huidige partner.

De andere vragen weet ik geen antwoord op sorry hoop dat iemans anders je hier duidelijkheid in kan geven.

Wij hadden bij de notaris eerst een gesprek met wat we wilde en na ongeveer 2/3 weken de tekening van de officielle akte

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij kun je dat juridisch niet vast laten leggen. Zou ook raar zijn, want op die manier kun je de rechten van de vader compleet te niet doen.

Wat je partner bij jouw overlijden wel zou kunnen doen, is de voogdij aanvechten.

4. penseel

penseel Niet meer actief

De bio vader krijgt denk ik wel je oudste zoon ook met testament.

Hij is de bio vader en jullie hebben nu gezamenlijk gezag toch!

Snap heel je uitleg. En snap dat je bang bent dat zoon dan naar zijn vader gaat die kans is heel groot. wel is het zo als stiefvader al jaren mede opvoeder is dat hij bezoek recht kan krijgen of in elk geval het weekend en de vakantie.s. Dan andersom dan nu.

Dat is het enige wat nog gedaan kan worden.

Loopt het nu nog dan rot omgang tussen jou en je ex? Zo te lezen wel heb wel eens het en ander gelezen. ( sport) toen.

Je kan wel een testament maken met je wensen maar de bio vader buitensluiten zal nooit gaan lukken. die krijgt het oudergelijk gezag wat hij nu ook al heeft wat ook logisch is.

Ik vind het namelijk logisch je bent bij de ouder die bloed verwant van je is. Nu bij jou de moeder ga je ( dood) dan gaat het kind naar zijn eerste directe bloedverwant zijn vader.

Wil niet rot bot of ongevoelloos klinken hoor.

Ik vind wel dat bio vaders moeder eerder ( recht ) hebben om voor een kind te zorgen.

5. Dunc1984

Dunc1984 Bekend lid

15 jun 2011
    532
    0
    0
    Noord-Brabant
    Het is niet zo dat het kind altijd naar de biologische vader gaat bij het overlijden van de moeder..

De stiefzoon van mijn zus is destijds aan zijn opa toegewezen (de vader van de moeder) terwijl vader er alles aan gedaan heeft om zijn zoon in huis te krijgen (rechtzaak etc.)..

6. penseel

penseel Niet meer actief

Dan heeft er waarschijnlijk iets anders mee gespeeld.

Bijvoorbeeld wel erkent door vader maar vader heeft geen gezag gehad.

Heeft vader gezag dan ligt het allemaal al weer helemaal anders.

Als ik nu dood gaat gaat mijn dochter naar mijn directe familie en niet naar haar vader hij heeft haar wel erkent maar heeft geen gezag. Dan kiezen ze de directe familie band uit van de moeder.

Zoon is wel via het gezag met vader dan gaat hij gewoon naar zijn vader.

Wel zal mijn familie mijn dochter terug geven aan lat. Dat weet ik zeker.

Ik moet ook nog een testament laten maken in elk geval voor mijn dochter. Dat ze na mijn dood gewoon naar haar vader gaat. IK geef hem geen gezag zo lang ik zelf leef. Of wel;) ben ik nog niet overuit.

7. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ook zonderond gezag heeft de biologische vader het recht om zijn kind na jouw overlijden. Na het overlijden word de vader zonder gezegd (moet wel erkend hebben) gevraagt of hij het gezag wil en het kind in huis wil, zo ja dan heeft hij een jaar om dit te regelen. Wil hij het niet dan gaat het kind naar degene die jij in je testament hebt vastgelegd, mits de kinderbescherming deze persoon geschikt vind. Heeft de bio papa al gezag dan krijgt hij het kind automatisch tenzij hij er afstand van doet, en dat lijkt me sterk.

Ben overigens blij dat het zo werkt, papa en kind hebben recht op elkaar. Wel zou het voor je zoon fijn zijn als papa naar de belangen van kind kijkt en omgang met stiefpapa en.halfbroertjes toestaat maar dit kun je niet afdwingen

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat zijn juist allemaal zaken die je bij het eerste gesprek met de notaris op tafel kunt gooien. Hij kan je alles uitleggen.

Je kunt als moeder zijnde wel een voorkeur aangeven wie na jouw dood voor je kinderen moet zorgen, maar de rechter heeft hierin het laatste woord. Zeker aangezien er gewoon contact is met de biologische vader.

Mbt opeisen kindsdeel etc, hier zijn ook regels voor, zeker wanneer je de testamenten laat lopen op de "langstlevende"

Mbt je vraag over 2 testamenten: dat hebben wij wel gedaan. Mijn partner had in die tijd een eigen huis en een dochter uit een eerdere relatie. Ik had "niets" ;) en omdat er toen nog geen gezamenlijke kinderen waren is er een clausule opgenomen dat bijv mijn zusje bepaalde persoonlijke spullen van mij zou krijgen... zolang er geen gezamenlijke kinderen zouden zijn.

9. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Volgens mij kan je beter eerst even een bezoekje brengen aan de rechtswinkel. Je kan namelijk vanalles laten vastleggen in een testament, maar of het daadwerkelijk uitvoerbaar is, is dan nog maar de vraag.

Het is waarschijnlijk eerder een kwestie van het ouderlijk gezag wijzigen. (Als jouw ex op dit moment inderdaad het ouderlijk gezag deelt met jou voor één kind. Dit weet je doordat je bijvoorbeeld altijd zijn toestemming moet vragen voor alles wat het kind aangaat.) Maar dit doe je bij de rechtbank, ik denk niet dat dat kan door middel van een testament.

En over het erven, mocht één van de ouders komen te overlijden, dan krijgen de kinderen (voor het kindsdeel) een vorderingsrecht op de andere ouder, wat pas opeisbaar wordt bij overlijden van langstlevende ouder. Dus het is niet dat jouw man uit huis gezet kan worden zodra jij overlijdt, omdat het huis een deel uitmaakt van de erfenis. Of vice versa. (Volgens mij hoor, lijkt me ook handig om dit even na te vragen.)

10. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ouderlijk gezag wijzigen kan niet zomaar, ook niet bij de rechtbank. Alleen als er zeer zwaarwegende redenenzijn (bewezen mishandeling/verwaarlozing, zwaar drugsgebruik) kan een rechter een (mede)gezaghebbende ouder uit de ouderlijke macht zetten.

Als er regelmatig omgang is, vader in staat is voor het kind te zorgen en dit ook wil en het kind is onder de 12 dan gaat je zoon gewoon naar zijn vader, daar kun je niets tegen doen. Als je zoon bij je huidige man en zijn broertjes wil blijven wonen en hij is ouder dan 12 dan zal de rechter dit meenemen in zijn besluit.

11. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Je kunt wel in je testament opnemen dat de langstlevende partner vruchtgebruik heeft van de erfenis (kinderen dus niet hun erfenis kunnen opeisen) en wij hebben bijvoorbeeld laten opnemen dat mijn mans ex geen zeggenschap kan hebben over mijn mans nalatenschap, dus ook niet als de kinderen bij zijn overlijden onder de 18 zijn of in ons geval doordat zij de curator is van hun (gehandicapte) oudste zoon. Dus als mijn man overlijd hebben zowel stiefzoon (die wilsonbekwaam is) als zijn moeder niets te zeggen over een eventuele erfenis, wij hebben hiervoor een amilielid aangewezen.

12. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ook kun je laten vastleggen hoe de verdeling van de erfenis moet zijn, krijgen jullie kinderen ieder een gelijk deel (dus erft jouw oudste zoon mee van jouw man, die niet zijn vader is?)

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, stel wij overlijden gelijktijdig dan is 50 procent van ons bezit van mij en 50 procent is van mijn man. Mijn deel gaat naar alleen onze kinderen en zijn deel word verdeelt tussen al zijn kinderen (dus zijn zoons en onze gezamelijke kinderen. Ik heb er dus heel duidelijk voor gekozen dat mijn stiefkinderen niet van mij erven, omdat zij ook al van hun eigen moeder zullen erven.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben toen laten vastleggen dat wanneer mijn vriend en ik zouden overlijden voordat bonusdochter 21 jaar zou zijn, dat dan het oudste zusje van mijn vriend het financiële toezicht zou krijgen over de nalatenschap. Dus dat de ex geen zeggenschap zou krijgen over de erfenis.

14. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    als het alleen over voogdij gaat kun je gezagsregister ook kiezen ipv testament.
    Maar hoe zit het dan? Kun je twee voogden aanstellen met als nr 1 die en nr 2 die?
    En dat ze dan ook de opvoeding op zich nemen???
    (in principe geeft voogd alleen maar aan nl dat ze beslissingen mogen nemen)
    en wie beheert dan de financien onder de 18 bij de kinderen ? Ook de voogd? als je dit via gezagsregister regelt?

Het komt er op neer:
    we willen vriend a en vriend b als voogd aan stellen die onze kinderen opvoeden (1 van hun dan, dan hebben ze in hun situatie straks "keuze" wie het doet)
    En voor financiele zaken onder de 18 zouden we de opa's en oma's willen aanstellen.

Kun je dit vast laten leggen alles zonder testament?
    OVerigens lees ik wel dat bij gezagsregister kosten minimaal zijn, echter moet je id bewijs jonger zijn dan 3 maanden.
    Als ik bij ons beide nieuw paspoort moet nemen ben ik toch weer redelijk kwijt. Misschien dan net zo goed een testament???

Pfff. moeilijk.. maar wel belangrijk!

Deel Deze Pagina