Hoi, sinds een maand halen we ons zoontje tegen 21u30 uit bed voor zijn badje en laatste fles, zodat hij er uiterlijk tegen 22u30 terug inligt. Hij slaapt dan tot 6u30. Reden hiervoor is dat hij tevoren netjes om 20u ging slapen (na badje + fles), en rond 23u nog een droomvoeding kreeg, maar hij dus dan rond 4u30 klaarwakker was! Bij het CB adviseerden ze ons daarom om hem echt nog even terug uit bed te halen om hem zo 's morgens wat langer te laten slapen. Nu vraag ik me eigenlijk wel af hoelang we dit nog zo moeten blijven doen. Kunnen we toch niet proberen om de bedtijd steeds kleine beetjes te vervroegen (telkens met 10 minuutjes of zo)? Maar ja, hoe moet dat dan met zijn flessen? Ik zal eventjes zijn schema neerzetten: 6u30: wakker en aankleden 7u: fles 180 + 6 8u: slapen tot 9u 9u-10u30: wakker en spelen 10u30- 11u3O: terug even slapen 11U30: groentehap (250g) en spelen 12u30: slapen 15u: fruithap (2OOg) 16u3O: slapen 19u: fles 180 + 6 en spelen 20u30: slapen 21u30: wakker maken voor badje 22u: fles 180 + 6 22u3O: slapen Ik vraag me ook wel een beetje af of hij overdag misschien niet teveel slaapt, waardoor hij 's nachts niet meer zoveel slaap nodig heeft? Maar ja, hoe doorbreek je dit dan? Hopelijk kom ik niet te verwarrend over, en anders mogen jullie zeker vragen stellen hoor! Alvast bedankt voor het meelezen! Sunnyke
valt me wel op dat hij vaak slaapt maar ja sommige kinderen zijn dat nodig. Misschien kun je het laatste slaapje overslaan of vervroegen zodat hij s avonds eerder op bed gaat? En waarom gaat hij om half 10 s avonds nog in bad? ZFlesje vind ik logisch hoor!
Je hoeft je nu nog niet zo'n zorgen te maken om die tijden. Als dit schema werkt, dan zou ik het zo houden. Die overdag slaapjes worden vanzelf wel wat langer, of je merkt dat hij even wat langer kan spelen voordat hij moe wordt. Dan veranderd het schema vanzelf wel. Ons jochie had ook moeite om de nacht langer te maken, vooral door de voeding. We hebben tot 7 maanden hem nog om 21.00 wakker gemaakt voor een fles, wel was hij dan maar amper wakker, Misschien 15-30 minuten. Ergens rond de 7 maanden ging hij overdag een slaapje minder doen (nog 3). Dan werd hij 's middags rond half 6 wakker voor het avondeten, en dan wakker tot avonds om half 8 de laatste fles, dan sliep hij om half 9 en werd 7 uur weer wakker. Dit is vanzelf beter geworden, maar nog steeds zijn ze doorsnee 10,5 tot 11 uur. De klok rond is zeldzaam. Dus hij gaat nu bij 2,5 nog steeds om 8- half 9 naar bed. Met wel 2,5 uur middagslaap. Ik heb me nooit zo druk gemaakt om die tijden. De kleine geeft wel aan wanneer hij honger en slaap heeft. En dat veranderd vanzelf. Het geeft verder geen problemen, dus waarom moeilijk doen.. Ik ga ervanuit dat het wel beter wordt als zijn dagslaap verdwijnt (doet hij soms al, dan slaapt hij 's nachts een uurtje meer)
Kan je verder niet adviseren, maar ik weet wel: hoe meer een babytje overdag slaapt, hoe beter hij ook 's avonds/s'nachts slaapt. Babies overdag dus wakker houden heeft geen zin.
Klopt, babies niet wakker houden, heeft geen zin, slapen ze 's nachts helemaal niet meer. Waarom kleed je hem meteen aan om half 7? als ik vragen mag... Ik zou zeggen, geef hem een fles en leg hem lekker terug misschien werkt dat? Hier heb ik trouwens helemaal geen schema, ik zie wel wat de dag brengt, heb snel genoeg door of hij honger heeft of graag wil slapen....
bij elk kindje is het natuurlijk anders wij: ongeveer 8 uur half 9 wakker fles 180+6 10 uur half 11 fruithapje 12 uur half 1 fles 210+ 7 16.30 groentehap (half potje, niet altijd) 17.30 fles 180+6 21.00/21.30 fles 210+7 (hendrik krijgt zo nu en dan een fles 210+7 dit omdat hij wel een stevig en lang kereltje is en niet genoeg heeft aan 180 het cb gaf aan meer in de fles te doen, hij mag elke fles wel 210 of zelfs 240 maar dit vind hij zelf niet nodig dan komt er weer wat melk terug)
Kan je niet proberen de laatste fles te eraf te halen en dan event iets meer te geven met wat rijstebloem door de voeding?? Hier ook een mannetje dat veel slaapt overdag, ons schema is 9.00 wakker/fles 10.30 slapen 13.00 wakker/fles 14.30/15.00 slapen 16.00 wakker/fles 17.30 slapen 19.00 wakker/bad/fles 20.00 slapen 22.30 fles/slapen Ik weet niet eens hoe ik groente en fruit moet gaan geven in dit schema haha....