Kinderen worden in hun leven als volwassene blijer wanneer hun ouders zich niet te veel bemoeien met het privéleven van het kind. Dat meldt The Journal of Positive Psychology, aldus The Telegraph. Zorgende ouders zijn ouders die goede leefomstandigheden creëren voor het kind, maar hun zelfstandigheid intact houden. Deze ouders brengen gelukkige volwassenen voort. Dit in tegenstelling tot controlerende ouders. Wanneer ouders hun kinderen verbieden naar vrienden te gaan, of zich op een andere manier met het privéleven van het kind bemoeien, kan dat schadelijke gevolgen hebben. Mentale effecten Volgens de onderzoekers zijn de mentale effecten van opgevoed worden door controlerende ouders hetzelfde als het meemaken van het overlijden van een naaste. Om deze reden stellen de wetenschappers voor dat kinderen in staat worden gesteld om zelf keuzes te maken. Op deze manier worden geestelijke littekens voorkomen. Vrijheid Het onderzoek is gebaseerd op meer dan vijfduizend enquêtes, afgenomen bij mensen uit 1946. De test bestond uit vragen over de mate van vrijheid die zij kregen, maar bijvoorbeeld ook over in hoeverre zij het gevoel hebben dat zij door hun ouders werden begrepen. "Ouders geven ons een stabiele basis van waaruit wij de wereld ontdekken. Warmte van- en interactie met ouders stimuleert de sociale en emotionele ontwikkeling", aldus onderzoeksleider Mai Stafford. Zorgende ouders maken kind blijer als volwassene dan controlerende ouders | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Zo...dat zijn nogal uitspraken. Geestelijke littekens. Voor het ene kind werkt het misschien wel, voor de ander totaal niet. Als ouders de methode kunnen vinden die werkt voor hun kind is dat het beste denk ik? Ik ben ehmz....nogal van de zorgende tak geloof ik. Maar mijn kind heeft kaders nodig en niet teveel zwart wit denken. Voor een ander kan dit compleet fout zijn. Vooral weer een manier om ouders onzekerder te maken over het wel en wee van hun kids. Tuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij kinderen geen stap kunnen zitten. Maar ik denk dat het gros van de ouders het helemaal zo verkeerd nog niet doet. Als zij een opvoedstijl gaan toepassen die noet bijnhen past krijg je waarschijnlijk pas ongelukkige gezinnen.
mwah ik vind het weer zo'n uit zn verband gerukt dingetje...want wanneer is iemand een controlerende ouder. Ik vind het redelijk normaal dat ouders tot een bepaalde leeftijd de mobiel en fb pagina van hun kinderen checkt om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren. Maar een ander vindt dit volstrekt belachelijk. Ook dat het net zo erg zou zijn als het verliezen van een naaste, dus bv een vader of moeder. Nou dan zou ik maar eens met die kinderen gaan praten, ik denk dat zij graag hun vader of moeder terug zouden krijgen als ze dan bv hun mobiel zouden moeten laten checken Ik vind dit weer zo verschrikkelijk overdreven.
"Mensen uit 1946" Dat is toch een hele andere generatie dan nu? Opgegroeid in een ander tijdperk. Ik doe wat ik denk dat goed is en ik zie later wel of het goed is geweest of niet.
Controlerende ouders ging meer om afkeurende en negatieve ouders, dan om directe controle. Ik heb een iets uitgebreidere tekst gelezen en daar stond het voor mijn gevoel duidelijker. Je kind binnen kaders fouten laten maken en hem/ haar dan niet op afrekenen, maar steunen ipv alles verbieden en boos worden als het fout gaat. Dat was meer de clou.
Wat draagmoeder zegt, dit onderzoek is uitgevoerd met mensen geboren in 1946. Een totaal andere generatie met hele andere opvoedprincipes dan de ouders van tegenwoordig.