https://www.destentor.nl/zutphen/pratend-kind-in-stiltecoupe-mondt-na-zutphen-uit-in-gevecht-tussen-boze-man-en-conducteur~a15c9411/ Hier schrik ik wel van. Zelf reis ik niet zo vaak met de trein, maar die enkele keer dat ik met de trein ging lette ik niet op of ik in een stilte coupé zat. Ik was al lang blij dat ik een zitplaats had. Met een vriendin zat ik eens in zo'n stilte coupe. We waren aan het kletsen toen iemand boos zei dat we in een stilte coupe zaten. Ik schrok hier wel van, want we waren ons hier niet van bewust. We zijn naar een andere coupe gegaan, waar gelukkig wel plek was. Nu kijk ik er vantevoren wel naar als ik met iemand samen reis. Maar wat als ik met een dreumes of peuter was geweest, en er was nergens anders plek. Dan was ik daar ook gewoon gaan zitten denk ik.
Ik vind stiltecoupe’s echt onzin en raar. In het openbaar heb je nu eenmaal pratende mensen. Dat is overal zo, dus waarom moet er in een trein een aparte plek voor zijn?
Bekijk bijlage 621036 Die nieuwe stilte coupe lijkt ook helemaal niet op stilte coupe. Staan afbeeldingen van Electronica met oortjes. Alsof je in praat coupe geen oortjes zou gebruiken en gewoon 8netflix films door elkaar hoort ofzo
Ik zou dan niet met een kind in de stiltecoupé gaan zitten. Kinderen kunnen qua volume natuurlijk sowieso behoorlijk irritant zijn, helemaal als je in een stilte coupé zit. Dat het uitloopt op een gevecht gaat nergens over.
Dat studeren leek mij vroeger ook ideaal. Heel snel ging ik op kamers want werd als vee vervoerd mocht blij zijn niet klem tussen de deuren te zitten
Het lontje brandde sowieso al... hier was de vrouw die zich irriteerde aan het kind, het vuurtje.. maar waarschijnlijk was het in een andere coupe ook wel misgegaan om wat anders... Over de stilte coupe: Als je in een stilte coupe gaat zitten, probéér je in elk geval stil te zijn. Plek of geen plek. Je bent er nu eenmaal, dus je probeert je aan die regels te houden. Met een klein kind wordt dat lastig, maar je kunt wel zélf tegen je kind fluisteren en aangeven dat het zachtjes moet doen. Als je als ouder overduidelijk je best doet - en het niet 'laat gaan' - dan zal er ook meer begrip zijn denk ik en minder irritatie...
Nou ik vind dat je dat dan maar thuis moet doen. In een vliegtuig heb je toch ook pratende, werkende en slapende reizigers.
Ik heb jarenlang met de trein gereisd en o wat was het fijn toen de stiltecoupes kwamen. Even geen geluid na een drukke werkdag. Kon je even op je gemak een boek lezen. Maar je hebt altijd reizigers die een andere definitie geven aan stiltecoupes. Fluisteren is wellicht nog erger dan hardop praten. Gewoon stil, heb respect. Zet ook je muziek niet te hard. Ik heb genoeg irritaties langs zien komen. Ook genoeg mensen meegemaakt die sch*t hebben aan de stiltecoupé. Ook al ben je het er niet mee eens, je hoeft anderen dan niet expres tot last te zijn.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik was ook zo blij Ik vind het al hels om met de trein te moeten, als ik dan ook nog mee moet luisteren met allerlei telefoongesprekken, live gesprekken, muziekjes, pfff, ik vind dat echt gruwelijk... Ik zie echt de meerwaarde wel van een stiltecoupé. Wat niet wegneemt dat je niet op de vuist moet met elkaar, uiteraard. Dat er even los van.
En kennelijk is het in Nederland nodig om stilte coupes te hebben. In Zwitserland en Italië met de trein gereisd geen hardop praten mensen, brullende kinderen en muziek. Maar gewoon rust en soms een gesprek op zachte toon.
Ik vond een stilte coupé altijd heerlijk. Geen mensen die naast je zitten en je storen met gesprekken over koetjes en kalfjes. Boek of oortjes in maakte niks uit. Als ze zin hadden om tegen mij praten deden ze het toch wel. Ik zou er alleen nooit boos om worden.
In een stilte-coupé ben je stil, kan je dat niet (of kan je kind dat niet) dan ga je er niet zitten, klaar. En vechten doe je sowieso niet. Ik reis veel met de trein en met de kinderen zit ik daar dus niet. Als ik alleen reis zit ik er wel, heerlijk om in stilte te kunnen werken!
Een stiltecoupe is er niet voor niets. Daar hoor je stil te zijn omdat mensen er werken/studeren/slapen/mediteren etc Het staat er in 2 talen met grote letters op. Dus je moet wel heel slecht kijken om niets te zien. Daar hoor je dus niet met een schreeuwend kind te zitten. Als je niet in staat bent je kind te kalmeren ga je dus elders zitten of staan. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat passagiers werden aangesproken. Maakt ook niet uit of je het ermee eens bent. Door daar te zitten dien je je aan de regels te houden.
Tijd voor een speciale tokkie coupé. Paar boksballen erin en klaar. Irritatie snap ik echt wel, maar om als een ordinaire holbewoner maar je territorium verdedigen is niet chique. En bovendien niet stil.
Van mij mogen stiltecoupes worden uitgebreid naar meer openbare plekken in het leven (buiten de bieb en je huis) waar je lekker van stilte mag genieten.
Misschien voor mensen die heel snel overprikkeld raken? Juist omdat er toch overal al pratende mensen en geluiden zijn is het wel prettig voor sommigen wanneer er ook rustige plekken bestaan. Maar boos worden omdat iemand onbewust praat snap ik dan totaal weer niet.
Geen goed woord voor deze actie uiteraard. Maar als ik het verhaal zo lees was alcohol meer de boosdoener dan een pratend kind... Ik ga zelf niet mijn met mijn kinderen in de stilte coupé zitten, die coupés zijn er niet voor niks. Dus of in een gewone coupé, maar ook vaak genoeg bij de trap of tussenstukken.