Wat krijgt jouw peuter tussendoor?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door miramare, 31 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    791
    147
    43
    Wat geven jullie je peuter/ kleuter als tussendoortje?
    Mijn jongste is 3 en een half en heeft een broertje van 8. Hij wil ook graag snoepjes net als zijn grote broer.

Wat krijgen ze bij jullie te snoepen?

Moet erbij vermelden dat ik enorm bang ben dat mijn jongste ergens in stikt, vorig jaar is hij bijna gestikt in een stukje vlees, en ik ben zo bang dat het weer gebeurt, zie zo vaak kinderen van zijn leeftijd bijv tumtum eten maar ik durf dat gewoon niet, laatst kreeg hij zo'n beertje van iemand en ik zat met zweet in mijn handen ernaar te kijken ,dan ben ik opgelucht als het op is, ook druiven en tomaatjes halveer ik. Hij wil soms ook nog zo proppen.
    En wat vinden jullie van popcorn? Hoor dat ook regelmatig maar lijkt me ook nog niet erg veilig? Of ben ik te angstig?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier krijgt ze als de oudste een snoepje krijgt ook 'gewoon' een snoepje. Ik probeer de tussendoortjes af te wisselen, dus fruit of komkommer/cherrytomaatjes/paprika (en soms twee keer), een koekje, wat zoutjes of chipjes, snack-a-jack, enz. Popcorn eet ze ook wel eens.

3. maliro

maliro Niet meer actief

Ik geef vitamines als snoepjes.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn koekjes/snoepjes voor speciale gelegenheden. Als tussendoortje eten ze rozijntjes, nootjes, fruit, rauwkost met houmous...

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Echt snoep bij hoge uitzondering en dan op een feestje (verjaardag oid) of in het weekend. Hetzelfde geldt voor chips.

Dagelijkse tussendoortjes zijn koekjes (door de week Dora, spongebob, eierkoek en in het weekend een luxere koek) en soms rozijntjes. Uiteraard ook fruit!

Bovenstaand geldt voor de oudste van 3,5.
    De jongste van 15 mnd krijgt nog geen snoep en chips. Qua koekjes krijgt hij rijstwafeltjes van goodies, liga en soms een reepje koek of een halve eierkoek. En ook fruit natuurlijk.

Wat betreft verslikken was ik bij de oudste ook altijd wat angstig voor. Bij de jongste al veel minder, maar ik moet zeggen dat die ook gewoon heel goed kauwt. De oudste probeerde nog wel eens iets door te slikken wat eigenlijk niet kon... gelukkig altijd net wel ;)
    Ik ben wel met koekjes en appel enzo dat ze moet gaan zitten. De oudste is nogal een diedeltje die loopt te dansen en acrobaten tijdens het eten....
    De jongste gaat sowieso in z'n eetstoel.

6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Die van mij krijgt ook zelden snoep.... heel af en toe een diosje smarties... verder snoept hij fruit, geef elke dag normaal fruit (banaan, sinaasappel, peer etc) en een keer besjes, framboosjes, aardbeien etc... of een rijstwafel, soepstengel of rozijntjes..rauwkost eet hij helaas niet....

7. tuc

tuc Niet meer actief

Hier heeft hij kma, dus sowieso niks met chocola, veel kinderkoekjes vallen hier dus ook door af helaas. Elke dag mag er om half 4 iets uit de trommel gepakt worden door beide kinderen. Daarin zit: speculaas koekjes, rozijntjes, zakje haribo beertjes, doosje manna (jip en janneke), zo'n jip en janneke rolletje met platte snoepjes, doosje fruitstukjes (jip en janneke) rijstewafels, soepstengels.

Die haribo achtige snoepjes had ik liever niet, maar buiten een droog kaakje of speculaasjes is er van koekjes niks dat hij mag. En voor een 3 jarige is dat erg weinig.

De rest van de dag is er beschikking tot fruit en rauwkost. In principe eten ze in de ochtend 2 stukken fruit, in de middag voor het snoepje ook nog 1 of 2 en rond 5 uur een bakje rauwkost.

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#8 MMarianne, 1 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
    Fruit, tomaatjes/komkommer, eierkoek, rozijntjes, schatkistjes, die haribozakjes, zoute stokjes...maar hoofdzakelijk fruit.

Tijdens het eten van wat dan ook moet ie wel rustig zitten, zeker niet springen of liggen, en snoeptomaatjes en komkommer gaan hier ook door de helft en in stukjes...zoontje eet dat ook het liefst uit een bakje met een vorkje en hij is ook een propper.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Echte snoepjes zoals winegums, kauwgom, zuurtjes, lollies etc hebben we nooit in huis.

Hier eet de jongste hetzelfde als de oudste tussendoor: 's ochtends fruit (dan wel op de psz, dan wel thuis), 's middags iets lekkers wat ze zelf mogen kiezen. Een koekje, een chocolaatje of iets in die trant. En ze zitten aan tafel terwijl ze dat opeten, zowel vanwege de kruimels als vanwege eventueel verslikken.

10. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Die van mij is maar alleen en deelt dus vaak met mij. Vaak eten we tussendoor gezonde smoothie met veel vezels, nootjes, groenten en fruit en natuurlijk ook wel eens een koekje, snoepje of chippie maar probeer dat eigenlijk zoveel mogelijk te beperken.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ze eten 's ochtends standaard fruit en 's middags wisselen we af met rozijnen, gedroogd fruit, goede noten, rauwkost, vaak bak blauwe bessen.

Snoep koop ik nooit, koek of chips eten ze meestal alleen op een verjaardag van anderen, koop dat zelf zelden. Ze zijn 2 en 3 en eten veel blauwe bessen, aardbeien en frambozen als traktatie.

12. wachtend

wachtend Niet meer actief

Oeh wat ben ik dan een "slechte" moeder! Mijn zoon eet smorgens 2 stuks fruit en smiddags krijgt hij een dinosauruskoekje, een spekje of een stukje chocola. Dat is dan tegen 15:00 uur. Als we echt een beetje een film middagje hebben krijgt hij een klein bakje chips.

Wel hou ik het bij 1 ding en heeft hij echt nog honger dan mag hij een droge cracotte pakken.

Dochter krijgt nog geen snoep maar krijgt soms ook een dinosaurus koekje.

Wat betreft het verslikken. Mijn zoon had geen kokhalsreflex en is dus meerdere malen bijna gestikt (super eng!) maar sinds hij ander halfjaar is eet hij conform leeftijd en gaat het ook goed! Wel zeggen we weleens geen grote happen en niet proppen!

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier heel verschillend.
    's morgens iets van een plak ontbijtkoek, kaakje, krentjes oid en smiddags een mini twix, spekjes, bananen schuimpjes maar die zonder suiker en iets van fruit ook ergens tussendoor maar dat doen we meestal als toetje na het avondeten.
    Ze krijgt natuurlijk niet alles tegelijk.
    Ik ben erg laagdrempelig met snoepen en ze zeuren er nooit om dus hier werkt het prima op deze manier.
    In het weekend ook weleens een bakje Nibbit chips maar popcorn niet.
    Heb zelf weleens een stuk kies gebroken met popcorn dus liever maar niet met dat melkgebit van die kleine.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als ze veel trek heeft ook weleens cracotte met smeerkaas of van die cheese dippers vindt ze ook heerlijk.

15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Fruit, koekjes, soep stengels (soms met smeerkaas om te dippen) rijstewafel, crackers of afentoe chips. Onze dochter lust geen chocola of snoep helaas. Iedereen zegt wees blij dat ze dat niet lust! Maar bij traktaties op kdv, of ergens spelen is ze vaak de enige die niets eet omdat ze het niet lekker vind en er geen alternatief is.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

#16 sydneys, 2 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2016
    Fruit, 1 tot 3 stuks per dag en in de zomer misschien meer. 1 keer per dag mag hij iets kiezen uit de koekjestrommel. Als snoepje 2 tot 4 smarties en 1 keer een vitaminesnoepje :p. En rozijnen. Ontbijtkoek krijgt hij ook 2/3 in de week.

Chips is hier 1 keer in de 2/3 maanden denk ik.
    Bij mijn ouders een stukje chocolade.
    Alleen als hij naar mijn oma gaat krijgt hij teveel en echte snoep. Volgens mijn oma 1 maar toen ik de laatste keer meeging kreeg hij er stiekem 4 in zijn handen geduwd en dat zijn snoepjes zonder de jes ;) tja 85 jaar, dat krijg je er niet meer ingeprent dat zoveel niet goed is.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Vraagje: wat is panisch met snoep?

Het lijkt tegenwoordig een populaire uitspraak: "ik ben niet panisch met snoep". Iedereen roept het.
    Ik lees het hier maar ook in een ander topic vandaar dat ik het eens vraag.

Mijn oudste wist serieus niet wat snoep was tot ze 4 jaar was. Toen kreeg ze dat bij een traktatie op school. Daarvoor heb ik het nooit gekocht, zij vroeg er uiteraard ook niet om want ze kende het niet.
    Mijn jongste is nu 3 en krijgt sindskort wat. Niet omdat zijn zus dat krijgt, want die eet s middags liever een koekje maar omdat ik voor hem ook wat keuze wil in de trommel en door zijn kma practisch bijna alle koekjes afvallen.

Maar het klinkt zo popi jopi: "o zie mij eens stoer zijn, ik ben niet panisch met snoep".
    Wel eens meegemaakt dat iemand serieus panisch was met snoep?

18. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hahaha, nou inderdaad. Wanneer ik in de supermarkt ben met de kids, krijg ik uitslag bij het snoep, ik ga gillen en schreeuwen want ik ben panisch voor snoep.

Mijn kinderen zijn nog thuis en eten bijna nooit snoep. Ze krijgen genoeg heerlijke dingen en ik probeer ze echt mee te geven dat een bak vers fruit lekkerder is dan snoep. Ik eet zelf ook veel liever aardbeien dan ren aardbeien snoepje.

Straks gaat mijn dochter naar de basisschool en dan zal er wellicht wat veranderen. De school heeft een strikt anti snoep en suiker beleid dus het zal meevallen maar bij vriendjes zal ze meer krijgen.

Ik geloof nooit dat kinderen die zich geod voelen, een leuke opvoeding ervaren, gelukkig zijn en leren om lekker fruit en wat meer verantwoorde koekjes te eten, later als een gek gaan snaaien, panisch zeg maar.
    Je volproppen is meer een gevolg van het weg eten van slechte emoties of dingen uit je jeugd dan een natuurlijke drang.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Je zegt idd wat ik bedoel. En volgens mij bedoelen sommigen dat nooit snoep aanbieden betekend dat je panisch bent....erg overdreven naar mijn mening.
    Maar het is zo'n popi (en ik vind zeer irritante) opmerking dat ik nu eens echt benieuwd ben wat ermee bedoeld wordt.

20. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Volgens mij vullen jullie het antwoord samen al heel goed in :p

Deel Deze Pagina