vraagje over timing IUI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door mamvanjason, 21 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamvanjason

mamvanjason Actief lid

9 jun 2009
    397
    0
    0
    limburg
    Hallo dames,

ik heb even een vraagje aan de IUI kenners. Ik heb afgelopen dinsdag de pregnyl moeten zetten (om 16.30 uur) en woensdag om 16.30 uur de inseminatie gehad.

Nu voel ik altijd heel goed wanneer mijn ei springt. Dit was pas donderdag ochtend rond 9 uur. Is de IUI nou te vroeg geweest??
    Kunnen zaadcellen meer dan 12 uur overleven in de baarmoeder? Mijn man heeft geen slecht zaad (VCM 30) Maar ik twijfel toch of ze het zolang vol kunnen houden :)

Heeft iemand een idee??

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hoi mamavanjason,

Helaas vrees ik dat de iui wel eens te vroeg kan zijn geweest :(. "Normaal" zaad kan wel een aantal dagen in leven blijven, maar bewerkt zaad, zoals bij een iui wordt ingebracht leeft gemiddeld maar zo'n 6 uur (max 12 uur volgens mijn FA) en bij jou was dit dus 16+ uur. Maar je weet het natuurlijk nooit. Uitzonderingen bevestigen de regel zullen we maar zeggen :).

Waarom werd de iui al zo snel na de spuit uitgevoerd, bij mij zat hier altijd 40 uur tussen (en zelfs dat was te kort voor mijn eitjes die steevast 48 uur na de spuit sprongen ;))?

Ik hoop voor je dat je geluk hebt en het toch raak is!!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Beetje snel is het wel ja. Bij ons is het 36 uur voor in de inseminatie de pregnyl zetten.
    Echter, die 6 uur voor bewerkt zaad lijkt mij erg kort en meer van toepassing buiten het lichaam (dus na productie moet het binnen 6 uur geinsemineerd zijn).

Positief verhaal: Ik kreeg mijn inseminaties altijd rond 10:00 in de ochtend en voelde mijn eisprong pas laat in de avond. Mijn man heeft heeft slecht zaad (VCM 2-7) en bij ons heeft IUI wel tot een zwangerschap geleid (helaas miskraam, maar dat heeft hier niets mee van doen).
    Ik heb mijn late eisprong wel een ter sprake gebracht bij de FA, en die zei dat het prima 2 dagen kan overleven en dat je dus beter te vroeg dan te laat kunt insemineren.
    Het kan dus echt wel!!!

Sterkte met wachten!!

4. mamvanjason

mamvanjason Actief lid

9 jun 2009
    397
    0
    0
    limburg
    #4 mamvanjason, 21 aug 2011
    Laatst bewerkt: 21 aug 2011
    Hoi nana33,

bedankt voor je antwoord! Bij ons in het ziekenhuis is het protocol dat de IUI 24 uur na de pregnyl plaatsvind. Voorheen was dit inderdaad na 36 uur. Maar volgens de gyn is op congress besproken dat het protocol aangepast zou worden omdat het niet veel verschil zou maken..... Maar als het zaad maar 6 uur leeft heeft het niet veel zin op deze manier!

Ik baal nu toch wel behoorlijk want we krijgen maar 4 kansen voor we naar IVF moeten...:x Maar wie weet hebben we nog geluk. We hebben wel donderdagmorgen nog geklust, dus wie weet leverd dat nog wat op...

@Merah: had al gepost voor ik jou post zag..... Maar dit geeft de burger moed! Ik vond 6 uur ook al erg kort.. Ik ga het zeker met de gyn bespreken de volgende ronde (hoop natuurlijk dat die er niet komt!) Toch gek dat de antwoorden van de ene FA weer zo verschillend zijn van de andere ;)

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik vind dit eigenlijk ook een beetje kort, maar de gyn had het echt over het overleven in mijn lichaam (want dat vroeg ik hem). Later heb ik het gegoogled en kwam ik het inderdaad vaker tegen. Wel moet ik zeggen dat een andere FA ook wel eens tegen me heeft gezegd dat het wel 24uur kan overleven, maar dit was een redelijk jonge assistent. Terwijl die eerste gyn het afdelingshoofd en de enige hoogleraar van de afdeling was en een redelijk bekende fertiliteitsgyn is NL (ook de baas van die tweede dus), dus ik was toch meer geneigd hem te geloven.

@mamavanjason: Dat van die 24 uur vind ik dan toch wel weer tegenstrijdig, maar als één van de nieuwste ideeen is... Misschien gebruiken verschillende ziekenhuizen wel verschillende manieren om het sperma te wassen en leidt de ene manier ertoe dat het zaad langer in leven kan blijven dan de andere. Anders kan ik het ook niet verklaren ;). In ieder geval zou dat beteken dat je nog goede kansen maakt :D!!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Lastig ja, die tegenstrijdige berichten! Mijn gyn is hoofd fertiliteit in het UMC Utrecht. Dus ik achtte haar kennis ook wel hoog... Tja...

Bij ons is het beleid nog niet veranderd (36 naar 24 uur). Ik snap het ook eigenlijk niet, want voor IVF gaan ze uit van een eisprong 40 uur na de pregnyl (niet alleen bij ons, maar dat is het algemene wetenschappelijk ondersteunde idee) en doen de punctie dus ook 36 uur na de pregnyl, zodat er nog wat speling is. Dus waarom dan al na 24 uur insemineren?
    Misschien toch met het idee: beter te vroeg (dus voor de eisprong) dan te laat insemineren?

Na het opwerken van het sperma wordt het zaad wel opgevangen in speciaal medium (waar zaadjes zich lekker in voelen). Dat was altijd RPMI (lastig uit te leggen, maar dit is een eiwit-rijk kweekmedium). Misschien dat daar iets in is veranderd?
    Sorry, ben al iets te lang uit dat onderzoek, dus heb alle ontwikkelingen niet gevolgd

7. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Merah: nou je weet er duidelijk meer van dan ik, haha. Ik had nog nooit van RPMI gehoord. Maar misschien is dat "goedje";) inderdaad veranderd. Ik kan me overigens op zich wel voorstellen dat je bij iui wellicht liever hebt dat de inseminatie plaatsvindt vóór de eisprong (zeker als het zaad echt nog 24 u kan leven), terwijl bij IVF het wellicht van groter belang is dat de eitjes echt rijp genoeg zijn ten tijde van de punctie en de punctie dus juist niet te vroeg plaatsvindt.
    Jammer, dat ze meestal niet wat duidelijker zijn over de redenen die ten grondslag liggen aan de verschillende protocollen (zou ons hier een hoop internet tijd schelen...)

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nana, ik denk eerlijk gezegd dat er gewoon niet heel veel mensen zijn die tot in de puntjes willen weten over het hoe en waarom. Ik wil altijd alles tot op de komma snappen, maar veel mensen vertrouwen op wat hun arts zegt en zoeken niet verder.
    Meestal is dat niet eens zo erg, maar ik het ook wel heel veel trieste verhalen gehoord (oa hier op het forum) van stellen die jaren bezig zijn geweest met behandelen, terwijl er betere alternatieven waren (achteraf). Gewoon omdat artsen vast zaten in oude ideeen.
    Sommmige artsen kunnen er ook helemaal niet mee om, dat je meedenkt en worden daar een beetje kribbig van ('wie heeft er hier nu voor gestudeerd?' hoor je ze dan denken).
    Gelukkig heb ik altijd mee mogen denken en kreeg ik daar veel vrijheid in.

Mamavanjason: ik zou er toch nog eens naar vragen hoor! Misschien/waarschijnlijk is het prima zoals het nu is, maar het zou nog fijner zijn als je zelf ook vertrouwen kunt hebben in de behandeling die je krijgt!

9. mamvanjason

mamvanjason Actief lid

9 jun 2009
    397
    0
    0
    limburg
    Lieve Merah en nana,

heel erg bedankt dat jullie hierover mee willen denken! Het is inderdaad jammer dat er nergens een eenduidig beleid over is. Het maakt alleen maar onnodig onzeker.

Ik wil zelf ook altijd precies weten hoe iets in zijn werk gaat en heb ook meerdere keren aan de gyn gevreaagd of het niet erg ia als mijn ei pas na de IUI zou springen. Hij zei steeds van niet maar gaf daar verder geen uitleg bij ;) Op een gegeven moment ben ik maar gestopt met vragen om niet lastig te willen zijn (hij is ook nog eens mijn baas, wat het er niet altijd makelijker op maakt....) Als het inderdaad 24 uur is maken we gewoon nog kans. Daar moet ik nu maar even vanuitgaan ;)

10. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Mamavanjason: Graag gedaan :). Ik ga hard voor je duimen!!

@Merah: ja, daar heb je wel gelijk in denk ik, zowel in dat sommige mensen liever hun arts volgen zonder mee te denken als in dat dat niet altijd voor de beste resultaten zorgt. Artsen reageren (begrijpelijke wijze) ook heel verschillend op meedenkende patienten heb ik gemerkt. In het AMC stonden ze hier niet altijd bijzonder open voor vond ik. Dit kwam denk ik met name door de starheid van de protocollen en de minimale gelegenheid die artsen hadden om met patienten te interacteren (waardoor ze wsl niet goed kunnen beoordelen of het uberhaupt zinvol is om tijd aan je ideeen te besteden). Maar gelukkig dacht ik toch altijd mee en ben ik in een aantal belangrijke dingen lekker eigenwijs geweest :p.

Deel Deze Pagina