Vandaag voor de 3e IUI naar het ziekenhuis geweest. Best spannend want de vorige keer was de telling niet best. Vandaag was hij helaas nog slechter. Wat we vooral niet begrijpen is dat de resultaten na opwerken slechter zijn. Zo was voor het opwerken de 'zeer progressief' 3%, Maar daar bleef niks van over. De 'snel tot matig progressief' ging van 19% naar 2%, met uiteindelijk 200.000 zwemmers. Wie heeft dit ook meegemaakt en weet hoe dit komt? De eerste IUI was 18 miljoen, maar ik weet niet meer of dat voor of na het opwerken was en ook de andere aantallen weet ik niet meer. 2e keer 600.000 na opwerken en nu dus nog minder. Dinsdag heb ik een evaluatiegesprek. Kan ik ervan uit gaan dat ze gaan voorstellen om over te gaan op IVF? Kan dat wel met deze aantallen? Of moet ik zelfs al aan ICSI gaan denken? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Wat een rotnieuws... Bij deze aantallen moet je aan ICSI denken. IVF wordt gedaan als je na opwerking op minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen zit. Maar als je de eerste keer op 18 miljoen zat, kan het dan niet zijn dat er een tijdelijke afname speelt? Heeft je man/vriend misschien koorts gehad, antibiotica genomen?
Wij hadden na opwerking tussen 2-3 miljoen en werden nog vóór de eerste IUI, aangeraden om meteen met ICSI te starten. Dat vonden we nogal ingrijpend dus besloten om toch 3 keer IUI te proberen. Achteraf gezien hadden we beter direct met ICSI kunnen beginnen, viel allemaal gelukkig erg mee. succes met jullie vervolg behandeling.
Bedankt voor de reacties. Hij heeft idd een maand geleden koorts gehad (Max. 38,5) en ik had niet verwacht dat dat zo'n impact zou hebben. Ben heel benieuwd wat de arts gaat aanraden qua volgende behandeling. Ik hoop zo dat we niet hoeven te wachten... Gefeliciteerd met je zwangerschap @Cassie21!
Grote kans dat die daling komt door de koorts. Koorts is echt funest voor het zaad. Dat zie je altijd pas na een tijdje terug in het zaad. Duurt een 3 maanden voordat het zaad weer aangemaakt is zeg maar. Zeker omdat de eerste keer gewoon goed was kan dit echt de oorzaak zijn. Ik hoop het in ieder geval voor jullie, en dat het dan snel raak mag zijn.
Hier 1e iui gehad afgelopen 4 juni maar helaas was bij manlief zaadkwaliteit niet goed geworden. We zijn nu daarom op ICSI overgegaan. Zie mijn handtekening .
Wel echt balen dat koorts zo'n impact kan hebben. Al verklaard het nog niet de slechte score van de 2e IUI en ook niet waarom er zo'n enorm verschil zit tussen voor en na het opwerken van de 3e keer. @Pitaa91 weten ze bij jullie waar de slechte kwaliteit door komt? Succes met jullie ICSI poging!
Opwerken klinkt alsof het sperma verbeterd wordt, maar feitelijk wordt het voornamelijk gescheiden in 'bruikbaar' en 'niet bruikbaar'. Ook de minder goede/dode zaadcellen worden eruit gehaald. Het worden dus altijd minder of evenveel zaadcellen, maar nooit meer. Of het kan dat bij jullie eigenlijk te veel wordt afgescheiden, of dat de rest inderdaad gewoon niet goed was, zou ik niet durven zeggen.
Dank je wel voor je uitleg @Cindy2015 . De arts kon ook niet verklaren waar het grote verschil door kwam. Nu maar hopen dat het volgende keer beter is.
Bij ons kwam het omdat de goede zaadcellen aan elkaar vast gingen zitten waardoor er weinig bruikbaars overbleef. Hoe dit kwam hebben ze nooit een verklaring voor kunnen geven. We moesten toen over op icsi.
@Madeline dank je wel voor je reactie. Ik blijf het gek vinden dat ze al zoveel weten en kunnen, maar op dit soort vragen dan weer geen antwoord hebben. Ik zie dat ik jou voorzichtig mag feliciteren. Wat betekent de aoa achter ICSI 4 in je handtekening?
Dankje! Aoa staat voor assisted oocyte activation simpel gezegd eicel activatie. Bij alleen icsi hadden we geen (goede) bevruchtingen. Dit probleem heeft verder niks met de zaadopwerking te maken. Kan het zijn dat je al een kindje hebt zonder hulp van de medische molen? Volgens mij ken ik jou nog van het eerste topic waar ik in mee schreef Dan moet je kindje van 2012/2013 zijn.
@Madeline , dank je wel voor je uitleg, weer iets geleerd. Mijn 1e kindje is inderdaad zonder mmm gekomen. Na 4 maanden was het raak. Ik vond het toen al een wonder, maar nu elke maand nog meer. Ze is van 2014, dus ik denk dat je me met iemand anders door elkaar haalt. Ik hoop dat je kunt genieten van je zwangerschap!