Zwanger worden en autisme

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jelske1978, 21 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik was benieuwd of er meer meiden zijn die ervaring hebben met zwanger worden en autisme in de familie.

De broer van mijn vriend heeft de diagnose van een autistische stoornis en bij mijn vriend wordt ook gedacht aan een lichte vorm van een autistische stoornis. De kans lijkt dus groot dat als wij een kind mogen krijgen hij/zij ook een autistische stoornis zal hebben.

Ik kan helaas nog weinig vinden over hoe groot deze kans is, maar misschien kan iemand hier me daar antwoord op geven?
    Mijn vriend wil dit graag weten. De autistische trek bij hem is toch wel dat alles op argumenten en logica gebaseerd moet zijn en weinig met gevoel. Erg lastig dus.

2. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    meid helaas kan ik je geen antwoordt hier op geven
    Mijn zwager en schoonzus zijn drager van ciestenieren,,maar de kans dat mijn mannetje dit ook heeft is mega klein en het is zo dat ik dan ook dat zou moeten hebben
    Mischien zou je eens naar je ha moeten gaan en eens info aan hem moeten gaan vragen

3. Shartje

Shartje Actief lid

1 jul 2007
    483
    0
    0
    Hoi Jelske1978
    Zelf ben ik sindskort zwanger en ja, bij mij zit autisme (pdd-nos) en adhd in mijn familie.
    Mijn broer heeft een behoorlijke vorm van pdd en heftige adhd. het is een heerlijk mens waarmee je ondanks zijn beperkingen veel lol mee kan hebben. Een grote dosis humor en komt zo nu en dan meet zeer wijze antwoorden waar ik van kan leren. Ook een aantal neefjes zijn met een vorm van adhd belast. (beide kanten in de familie)
    Zelf heb ik 3 jaar gewerkt met kinderen en jongeren met dit soort problematiek. Ondanks de moeilijkheden die ze vaak in hun jone leeftijd hebben worden ze vandaag de dag goed begeleid en kunnen ze het in de maatschappij behoorlijk ver schoppen. Soms zijn ze op een bepaald vlak zelfs geniaal. (broeer is bv erg muzikaal) Weet je meid, vroeger had men deze etiketjes nog niet en werden er ook kids geboren. Ook wanneer het niet in de familie zit (ze weten het nog niet of er dragers zijn en of het erfelijk belast is en hebben alleen het vermoeden) heb je kans op een kindje met een stoornis. zelf heb ik zoiets van, en ik maak het van dichtbij mee, mocht ik ooit een kind krijgen met dez stoornis, dan zal ik dit vanwege mn eigen ervaring snel opmerken, ik zal dan de juiste specifieke begeleiding zoeken en zelf geven en het kind mag vooral lekker zijn wie het is en opgroeien tot een heerlijk mens.
    meid, dit soort dingen heb je niet in de hand. Kinderen met of zonder stoornis geven altijd zorgen.

Mocht je er nog eens over willen kletsen kun je me altijd een PB-tje suren.

Liefs Shar

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Er is een erfelijke component. In sillicon valley (waar veel ICT bedrijven zijn gevestigd) is het aantal gevallen van autisme exponentieel gestegen. De verklaring is dat veel slimme, technisch begaafde mensen daar wonen en met elkaar trouwen. Te veel van deze "slimme, technische genen" kunnen autisme veroorzaken bij de kinderen. In Nederlands zie je het nu ook rond Eindhoven (Philips!) en de grote steden in de randstad. Misschien zou je hiervoor advies kunnen vragen. Bijv een preconceptioneel advies bij een Verloskundige. Of ga eerst eens naar de huisarts. Die verwijst je misschien wel door naar een klinisch geneticus. Dan weet je in ieder geval wat je kunt verwachten. Jullie kunnen dan een geïnformerde keuze maken.

5. Dank je voor jullie antwoorden!

Ik werk zelf in de psychiatrie en weet zodoende ook dat ik dit wel kan relativeren. Ikzelf heb er ook niet zo'n schrik voor. Ik weet ook dat ik dit in een vroeg stadium kan inschatten en begeleiding kan inschakelen.
    Mijn vriend heeft er meer moeite mee omdat hij zelf weet hoe het is om een autistische stoornis te hebben.
    Ik heb wel gelezen dat ze er tegenwoordig toch behoorlijk zeker van zijn dat er in veel gevallen een erfelijke component inzit (80 a 90% van de gevallen). Maar ik vind nergens hoe het andersom is. Dus wel hoe groot de kans is dat als je kind autistisch is, het erfelijk is geweest maar niet hoe groot de kans is dat wij een kind krijgen met een autistische stoornis.
    Voor mij zou het niet veel uitmaken. Ik zou van het kind houden net zo veel als ieder ander.

Onze huisarts kan er helaas ook weinig meer informatie over geven.

Groetjes Jelske

6. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hoi Jelske,

Ik heb ook een broer waarbij de diagnose autisme spectrum is gesteld. En een andere broer die ADHD heeft.

Ook wij hebben ons die vraag gesteld toen er sprake was van aan kinderen te beginnen of en hoeveel kans er was dat wij kinderen op de wereld zouden zetten die autistisch of ADHD zijn/hebben. Wat ons toen is verteld dat de kans groter is bij mannen dat ze drager zijn van het syndroom. Mijn papa heeft het doorgegeven aan mijn broer (beiden hebben een bepaalde vorm van autisme). Bij mijn andere broer hebbben ze nog testen op het Asperger syndroom maar die bleken dan toch negatief te zijn.

Meid, spijtig genoeg is er nog geen duidelijkheid of er een echt genetisch verband is en hoe de kansen dan liggen. Het meeste wordt gedacht dat de mannen vaak de dragers zijn (hoeft het daarom nog niet zelf te hebben).

Uit wat ik heb gelezen denk ik dat jullie aangezien je vriend een broer heeft met autisme en er bij hem toch ook enkele aanwijzingen zijn, de kans groot is dat je vriend op zijn minst drager is van het syndroom of mogelijks het zelf ook heeft. Wat dit volgens mij betekent is dat jullie indien jullie een zoontje zouden krijgen, er een grotere kans is dat jullie zoontje ook een vorm van autisme zal hebben en bij een dochtertje is de kans iets kleiner. Er werd vroeger zelfs beweerd dat het syndroom via de Y chromosoom werd doorgegeven. Bij ons heeft het zich zo gemanifesteerd dat op de 3 kinderen er 1 "normaal" is (geen stoornissen) en dat ben ik als enige meisje, 1 heeft ADHD (jongen) en de andere is autistisch (jongen).

Nu, als jullie zelf autisme in de familie hebben weet je ook wel dat alles afhangt van de vorm van autisme. De ene zal al meer hulp en begeleiding nodig hebben dan de andere. En als je zelf in de psychiaterie werkt heb je toch een goede basis om mee te starten en snel te kunnen inschatten of het zo is of niet.

Hoop je hiermee toch een beetje te hebben geholpen!

Liefs,
    Marisha

7. Shartje

Shartje Actief lid

1 jul 2007
    483
    0
    0
    Heel mooi verwoord Marischa

x

Deel Deze Pagina