Hallo dames, Ik vroeg me af of de zaadkwaliteit erfelijk is? Ik heb namelijk van mijn schoonmoeder gehoord dat mijn schoonvader klonterend zaad (nooit van gehoord, dus geen idee wat dit inhoud) had. Hierdoor hebben hun er 4 haar over gedaan om zwanger te raken van mijn hubbie, met behulp van hormonen slikken.. Mijn vraag is hebben jullie hier wel eens van gehoord? En zou dit erfelijk kunnen zijn? Alvast bedankt.. x
Ik dacht van niet, mijn schoonvader heeft zijn vrouw gelijk in de 1e ronde al zwanger gemaakt.. en zijn vader weer heeft ook zijn eigen vrouw al heel snel zwanger gemaakt. En wij hebben heel weinig zaad. Dacht dat het niet erfelijk was dus.
Hoi Het kán erfelijk zijn, maar dat is alleen maar vast te stellen na DNA onderzoek, dus daar is zo helaas niets op te zeggen. Als er verminderde vruchtbaarheid in de familie (vader, broers) voorkomt, is de kans wel groter dat jouw man hier last van heeft. Maar het hoeft natuurlijk allemaal niet van invloed te zijn. groetjes
Zover ik weet, had alleen mijn schoonvader hier last van.. Zijn vader (opa van mijn man) heeft iets van 10 kinderen en allemaal vlot achter elkaar. Broers van mijn schoonvader hadden hier ook geen last van. Mijn man heeft verder geen broers dus daar kan ik niks over zeggen.. En klonterend zaad, iemand daar wel eens van gehoord? x
Hoi Ja dat wordt MAR + genoemd. Dan maakt de man antistoffen aan tegen zijn eigen sperma (heeft mijn vriend ook). Hier kunnen ze niks aan doen, behalve als je voor IUI/IVF/ICSI gaat dan kunnen ze maatregelen nemen groetjes
Jeeh wat vervelend! Is dit bij jou vriend erfelijk? Hoe zijn jullie hier precies achter gekomen, en waren jullie toen al lang bezig? x
Nee bij hem is het niet erfelijk gelukkig, maar heeft het waarschijnlijk te maken met zijn ziekte en medicijngebruik (collitus ulcerosa = ziekte en hij gebruikt de medicijnen Imuran en Remicade). Wij zijn daar dus via zaadonderzoek achtergekomen. We hadden van de internist al begrepen dat de kwaliteit beïnvloed kon worden door zijn ziektegeschiedenis en hadden zo reden om al na 6 maanden alle onderzoeken in te gaan. Hopelijk is het bij jullie allemaal ok, als je twijfelt gewoon de huisarts bellen en een zaadonderzoek laten doen hoor! Groetjes
Ik wil niet te snel naar de ha rennen, maar mocht het zover komen, willen we dit zeker aankaarten en laten onderzoeken.. Bedankt voor je antwoorden! En jullie ook heel veel succes, hopelijk zijn jullie snel zwanger..
Hoi debozoe en 2bb Ook mijn vriend had/heeft een slechte zaadkwaliteit. Eerste keer moest hij 2 weken antibiotica slikken (ciproxin) en toen was het al iets verbeterd. Ze zagen toen ook dat het nog erg aan het samen klonteren was door een lijm gevende stof ( agglutinatie), vanaf toen, dat is vanaf oktober, heeft mijn man artrhotec(soort diclofenac) en pantozol (maagbeschermer) moeten slikken. We hebben van de week de uitslag gekregen en het zaad is enorm verbeterd! Is nu zelf heel goed geschikt voor IUI, wat voor het gebruik van die medicijnen echt niet had gekunt! Dus 2bb, misschien is dat wat voor jullie, al vraag ik mij af of artrohtec en crohn wel echt samen kunnen? Mocht je vriend hier dus ook last van hebben debozoe , is dit misschien nog een optie? Maar ik zou me nu nog niet zo veel zorgen maken hoor, wil echt niet zeggen dat als jou schoonvader dit had dat je man dit nu ook moet hebben. Wie weet valt het allemaal best mee! Sterkte,
Bedankt voor de tip Seat! Ik denk niet dat dit voor ons geschikt is, omdat hij vanwege zijn collitus al andere maagtabeletten moet slikken en daarnaast nog veel meer medicijnen...hihi dus nog iets erbij zou wat veel van het goeie worden groetjes
Mijn vriend heeft ook een slechtere zaadkwaliteit omdat hij antistoffen tegen zichzelf aanmaakt. Zijn ouders hebben maar 1 keer "het" gedaan en het was meteen raak dus ik neem aan dat zijn vader het niet had of dat hij er geen last van had maar wel drager was. Ik denk trouwens dat het wel erfelijk is maar niet altijd vererfd wordt. Vererving is een moeilijke materie. Een kind erft de helft van zijn genetisch materiaal van de vader en de andere helft van de moeder. Een zoon heeft alleen een X en een Y chromosoom en dat Y chromosoom kan hij alleen van zijn vader hebben (moeder heeft ze niet, die heeft 2 X chromosomen) Dit chromosoom kan dan dus de "afwijking" (als het zo wilt noemen) bevatten. Maar vaak bij vererving hóeft een bepaalde eigenschap niet doorgegeven te worden. Ieder chromosoom bevat 2 delen en maar eentje wordt er doorgegeven aan het kind, de andere helft komt van de andere ouder zodat het kind weer 2 delen heeft per chromosoom. Dus als er precies een " goed" deel wordt doorgegeven dan heeft het kind het niet vererft. Als beide delen van het chromosoom van de vader de "afwijking" echter bevatten zal het wel altijd doorgegeven worden aan het kind. Om dus te weten of het erfelijk is en altijd wordt doorgegeven dan moet je echt DNA onderzoek doen. En dan kan het ook nog zijn dat het "deel" wel wordt doorgegeven maar dat het geen effect heeft. Je hebt daar allemaal termen voor maar die zal ik je besparen Dan kan het ook nog eens niet erfelijk zijn maar ontstaan zijn door omstandigheden. Dus door medicijngebruik of drugsgebruik. Als je twijfelt zou ik na een aantal maanden gewoon een sperma-onderzoek aanvragen.