handige keuzehulp bij keuze tussen 1 of 2 embryo's terug laten plaatsen

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Pien15, Jul 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pien15

Pien15 VIP lid

Oct 12, 2010
    5,789
    191
    63
    Hallo meiden,

Omdat wij in augustus voor onze derde IVF poging gaan, was ik op zoek naar de voor- en nadelen van het terug laten plaatsen van 2 embryo's. Hoewel het een lastige keuze blijft om er 1 of 2 terug te laten plaatsen, heb ik wel een handig document van het RadboudUMC gevonden waarin uitgebreid uitgelegd wordt hoe je tot een keuze kunt komen. Wellicht dat andere meiden ook met de keuze worstelen dus deel ik hier even de link:
    https://www.radboudumc.nl/Zorg/Afdelingen/VerloskundeenGynaecologie/voortplantingsgeneeskunde/Documents/ivfda-nl.pdf
    Er zitten ook duidelijke cijfers in over de risico's van een tweelingzwangerschap t.o.v. een eenlingzwangerschap, zowel voor moeder als kind(eren).
    Overigens denken wij er vrijwel zeker van te zijn dat, als we voldoende embryo's hebben, 2 laten terugplaatsen.

Groetjes, Pien

2. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

Jun 23, 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Bedankt voor de tip!

3. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    3,477
    1,140
    113
    Almere
    Ik denk er nu pas aan dat wij die keus nu ook gaan krijgen. Al heb ik altijd gezegd samen 1 kindje, klinkt ondankbaar maar ben al 2x zwanger geweest heel pril en kort met 3 tp.. Dus daar hoef ik het niet voor te doen.

4. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Wat fijn deze keuzehulp. Ik heb hem eens ingevuld en ik kwam uit op het terug laten plaatsen van twee cryo's. Dat hebben we in februari ook gedaan.
    Ben nu zwanger van een tweeling.
    Heb ik daar spijt van? Absoluut niet! Maar ik moet wel toegeven dat de zwangerschap pittiger is dan bij mijn dochter en we moeten nog wel even.
    Ik wens iedereen veel wijsheid bij hun beslissing. Dit is een zeer persoonlijk besluit.
    Wat fijn als je zelf het besluit mag nemen. Veel ziekenhuizen plaatsen onder zeer strikte voorwaarden (leeftijd/3e IVF poging/embryo kwaliteit) 2 embryo's terug.
    Dat plaatst mensen voor vervelende situaties, vooral als je cryo's per 2 in een rietje ingevroren hebt zitten.

5. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik vind het verhaal van het ziekenhuis niet helemaal compleet. Want voor zover ik kan lezen wordt nergens gerept over hoe oud die embryo's zijn. Het scheelt nogal of je 1 embryo laat terugplaatsen van blastocyst-niveau of 1 van 4 cellen. DAT is behoorlijk van invloed op de kans op een zwangerschap.

6. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Absoluut waar en wat ook verschil maakt (hoewel meningen van verschillende ziekenhuizen verdeeld zijn) is of het cryo's of 'verse' embryo's zijn.
    Maar deze keuzehulp is uit 2006. We zijn inmiddels 8 jaar (aan ontwikkelingen) verder.

7. Pien15

Pien15 VIP lid

Oct 12, 2010
    5,789
    191
    63
    Eerlijk gezegd had ik niet gezien dat ie uit 2006 was... Maar veel ziekenhuizen zullen nog steeds zo werken, bij ons plaatsen ze op dag 2 terug, en de meeste ziekenhuien op dag 3, dus blastocystes zijn dan nog niet aan de orde. En verse embryo's zijn nog steeds beter ja.

Share This Page