Hoi meiden, ik ben nu ongeveer 5 weekjes zwanger, we zijn er heel blij mee aangezien de vorige zwangerschap met 9 weken was geindigd. Daarom probeer ik echt me rust te nemen, en goed op te letten wat ik eet. Nou zat ik net een zacht gebakken eitje te eten. Ook eet ik vaak zacht gekookte eieren. Ineens dacht ik... Mag dat wel?? Iemand enig idee?? Eerlijk gezegt denk ik zelf dat het 'rauw' is en dus niet mag... Alvast bedankt voor de reactie's! Gr marisca.
Volgens mij mag het niet. Het eidooier is niet door en door verhit geweest en dus eigenlijk rauw. Daardoor bestaat er kans op listeriose en toxoplasmose. Voor de zekerheid misschien even aan je vk vragen als je niet zonder kunt.
Ik eet het gewoon de gynaecoloog geeft aan dat het geen probleem is je kan er zelf wel ziek van worden maar verder niet
Toxoplasma van een rauw ei? Dacht het niet hoor! Zelfs niet van een rot ei (salmonella dan weer wel). Hier zijn heel veel topics over geweest, met uiteenlopende meningen/adviezen. Volgens de ene vk mag het gewoon, de ander zegt dat er onderscheid is tussen ei-wit en ei-geel en een enkeling zegt dat je ze hard moet koken. Toen ik het topic zag kreeg ik gelijk zin in een eitje. Ben gek op zachte dooier en heb het zowel deze als vorige zwangerschap nooit laten staan. Mjammie!
Ik doe het persoonlijk liever niet. Ik ben op het moment verslaafd aan eiersalade en die eieren zijn hardgekookt dus ik heb het probleem ook niet.
Zo heb ik het gehoord: De bacterie zit vooral op de schil zit, dus als je ze kookt is de schil ook schoon en kun je het gewoon eten. In bijv cakebeslag kan de bacterie wel mee van de schil op het rauwe ei, dus dat kun je beter niet bakken. Voor gebakken ei geldt ditzelfde denk ik.. Maar in de eieren van tegenwoordig is de kans op een besmetting echt klein. Vroeger was dat anders, maar alles is zo gecontroleerd dat de kans echt niet groot is.. Krijg je het, dan is het vooral erg vervelend voor jezelf. Net als je een griep krijgt. Maar de kleine pakt normaal gesproken de voedingsstoffen wel..
voor zover mij bekend is, gaat het erom dat je het eiwit hard laat worden. dat mag je niet " rauw" hebben. dus wanneer je cake maakt...niet van het deeg snoepen ik eet overigens heel af en toe eens een zacht gekookt eitje meestal "mislukken" ze en zijn ze hard en zowel ik als de baby hebben er geen last van! ei tijdens je zwangerschap is juist erg goed!!! twijfel je toch,..lekker hardgekookt eten of je dooier doorprikken! eet smakelijk ooh en natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!
Mij werd gezegd dat ik dat niet moest doen. Gewoon gaar laten worden. Hardgekookt ei, gebakken ei (incl gebakken dooier). Tis even niet anders, toch?
Sorry, maar dat is gewoon niet waar Er kan salmonella inzitten maar hier krijgt je kindje niets van, je wordt alleen zelf ziek en je moet erg uitkijken dat je niet uitdroogt, want dat is uiteraard niet goed voor de baby. Maar op zich kun je het gewoon eten.
Ik weet niet of het waar is of niet, ik heb de info rechtstreeks overgenomen van het UZ Leuven. Voor de zekerheid eet ik het dus hardgekookt/doorbakken.
Je hoeft je eitje niet keihard als een stuiterbal te koken hoor, hij mag van binnen nog een klein beetje zacht zijn. Dus dan bedoel ik het eigeel aan buitenkant hard en van binnen nog een beetje vloeibaar. Als je 'm bakt natuurlijk wel goed doorbakken. Vergeet vooral niet evt. restje rauw ei op te ruimen vh aanrecht(als je hem kapot slaat voor iets dergelijks). En natuurlijk handen wassen!!
Jeeeeeeetje zeg, en ik maar al die hardgekookte eieren eten iedere zwangerschap. Dacht echt dat het streng verboden was.
Hier ook de gok niet genomen en gewoon gebakken eieren met kapotte dooier gegeten Hard gekookte eieren vind ik niet lekker, dus. Die helemaal niet gegeten
Voorheen kon ik ontzettend genieten van een zachtgekookt eitje met een wit geroosterd broodje. Maar eigenlijk had ik sinds het begin van mijn zwangerschap een grote afkeer van eieren op welke manier dan ook. Inmiddels begint de zin in een zachtgekookt eitje weer terug te komen (helemaal nadat ik dit topic zag!), maar hoe voorkom je dan dat je zo'n snotei krijgt?!
Hier per ongeluk wat eigeel gegeten wat een beetje zacht was aan het begin van de zwangerschap, dus ik helemaal in paniek. Vk zei dat het absoluut geen kwaad kan. Nu hou ik sowieso wel meer van (hard)gekookt en qua gebakken eieren mag ik ook gewoon een spiegeleitje af en toe.
Ideaal hulpmiddel om een ei goed te koken... Ik heb uit de kookwinkel een ei wat verschillende muziekjes aat horen. DAn weet je precies (bij medium eieren) hoe ver je eitje gekookt is!