zacht gekookt ei

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Meliske, 14 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De listeria-bacterie komt NIET voor in rauwe eieren! Check: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... eriose.jsp
    En als jij een salmonella-infectie oploopt heeft dat geen gevolgen voor je kindje!
    Jij krijgt (buik)griep-achtige verschijnselen, niet leuk, maar het schaadt je kindje NIET!

2. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    ik blijf het ook gewoon lekker eten hoor, zacht gekookt eitje of een spiegeleitje mmmmmm!

Inderdaad: het kan geen kwaad voor de baby alleen voor jezelf. Dus als je normaal ook zacht gekookte eitjes eet kun je het nu ook doen. Anders zou je het altijd moeten laten.

3. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb mijn buikje er vol van gegeten de eerste maanden.
    Niet superzacht in de zin van slijmerig ei, maar wel lekker een zacht eitje die je lekker uitsmeert op je broodje. Hmmmm :)

4. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Je mag GEEN rauw ei.

5. zogelukkig

Nee, dat mag je nooit en ook geen rauwe kip, maar salmonella kan geen kwaad voor de baby, daar gaat het om!
    Als je gewoon een eitje halfzacht kookt of bakt is er niks aan de hand!

6. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Whhaaa dacht ook dat het niet mocht en wilde ook zoooo graag lekker soppen....Ga ik natuurlijk nu z.s.m doen! :D

7. sabrina1

sabrina1 Lid

2 jan 2009
    44
    0
    0
    bergen op zoom
    Mijn gynecoloog zegt dat je het gewoon mag eten,
    dus geniet er maar van dames :D

8. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Mijn vk raadde het af.
    Dus ik heb het mn hele zwangerschap niet gegeten.
    Maar zoals ik hier lees had het dus wel gekund.

9. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Er zijn heel veel tegenstrijdige verhalen over het eten van een zacht eitje...
    Volgens mijn vk, kun je ze beter niet eten...terwijl een andere vk of gyn zegt dat het wel mag...heel gek.

Ik denk dan maar zo...bij twijfel gewoon niet doen!
    En ik kan echt wel 9 maanden zonder een zachtgekookt eitje...net zoals ik ook wel 9 maanden zonder bijvoorbeeld Filet Americain kan...

Liefs Elly.

10. zogelukkig

Ik vind dat geen vergelijking omdat een toxoplasmose-besmeting levensbedreigend kan zijn voor je kind!

"Vroeger" was het wel zo dat ze waarschuwden voor salmonella.

Sommige vk's zouden op bijscholing moeten!

11. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    heb ook een vraagje.. niet over een zachte gekookt ei.. maar over iets anders,,

hoor overal dat je geen milkshakes mag:eek: geldt dat ook voor de milkshakes van de aldi.. die je zelf nog moet schudden (die bekertjes melk met smaak zeg maar, moet je goed schudden krijg je milkshake!! heb er zooooooooo zin in)

12. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Hallo!

Ik vergeleek een zachtgekookt etje qua besmettingsgevaar niet met Filet Americain hoor!
    Denk dat je me even verkeerd begreep...
    Bedoelde met die laaste zin meer dat ik wel 9 maanden zonder iets kan.

Als je zwanger bent, ben je gewoon kwetsbaarder en loop je eerder een Salmonella bacterie op.
    Salmonella is misschien niet direct schadelijk voor het kindje, maar wel voor jou als mama.
    En zeg nou zelf...je zit toch niet te wachten op zo'n bacterie...
    Jij kunt dan weken ziek zijn, en je voelt je dan zwaar klote, denk je nu echt dat je kindje er niks van meekrijgt?!?
    Op alle sites, waaronder die van het voedingscentrum raden ze je af rauwe/halfrauwe eieren te eten tijdens de zwangerschap.
    Ik doe het dan ook niet, better safe than sorry..

Bovenstaande is dus mijn mening, maar wat een ander doet, moet hij/zij zelf weten!

Liefs Elly.

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Maar een zachtgekookt ei is toch iets anders dan een halfrauw ei, of begrijp ik iets niet van koken? :) Een halfzacht ei wordt namelijk wel gekookt en door en door verhit. Bij een halfrauw ei stel ik me voor in bepaalde soorten gebak of tiramisu (zelfgemaakt) waarin met losgeklopt eiwit wordt gewerkt dat niet door en door verhit wordt. Volgens mij krijg je van zachtgekookte eieren niet heel gauw salmonella-besmetting hoor.

Ik hou trouwens niet van halfzachte eieren, ik ben zo'n idioot die keiharde eieren lekkerder vindt... Behalve trouwens als het gebakken wordt, in een utismijter ofzo, hmmmm.....

14. zogelukkig

Precies, dat zei ik al!
    Zacht gekookt of gebakken met een flubberdooier is heel iets anders dan rauw!

Maar goed, ik neem af en toe wel een zacht gekookt eitje, omdat:

*de kans dat het ei salmonella bevat heel erg klein is (ben er van m'n leven nog niet ziek van geweest)
    *het geen schade oplevert voor de baby
    *halfzacht wel verhit is geweest en dus iets anders is dan rauw

Maar een ieder moet het voor zich weten natuurlijk! ;)

15. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0

Ben ik het volleeeeeeedig mee eens!!! Ook ik zie overal staan dat je het beter niet kunt doen. En al is het niet direct schadelijk voor je kindje, waarom zou je jezelf in vredesnaam opzadelen met een vieze bacterie?

16. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    En ook hier ben ik het mee eens: geef mij ook maar een harde dooier, dus ik heb ook geen problemen ermee :)

17. zogelukkig

Dus jij eet nooit een halfzacht ei of producten waar rauw ei in verwerkt zit?

18. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Sorry, maar vind ik een beetje een rare opmerking

19. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Hallo...

Nog even ter verduidelijking:
    Een zachtgekookt eitje is toch een eitje waarbij het eigeel nog vloeibaar is...
    Het eigeel is niet voldoende verhit en naar mijn mening dus halfrauw.
    En halfrauwe produkten worden afgeraden...

Liefs Elly.

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik weet welke je bedoelt en volgens mij zijn die gemaakt van gepasteuriseerde melk (staat erop als het goed is, ze zijn in elk geval lang houdbaar en ze worden niet vanuit de koeling verkocht... :) ) Dan mag je ze gewoon drinken want de melk is verhit geweest. Milkshakes gemaakt van softijs worden wel afgeraden ivm bacterievorming in de machine. (Als ik me tenminste niet vergis over dat laatste)

Om een lang verhaal kort te maken, Smakelijk!!! :D

Deel Deze Pagina