Hoi allemaal, Ik wilde vragen wat voor uitwerking stress kan hebben tijdens je zwangerschap. Ik heb op dit moment veel dingen in mijn leven tegelijk lopen en zoals het er nu uitziet, heb ik pas over dik 6 weken weer wat rust in mijn leven. Zo ga ik binnenkort verhuizen, ik zit voltijd op school en in de weekenden werk ik. En mijn buik wordt zwaarder en voller en merk nu dat ik bijna geen energie meer over heb om iets ontspannends te doen. Ik heb regelmatig veel last van een harde buik en slapen doe ik amper niet meer, omdat ik veel last heb van maagzuur en ik geen houding kan vinden om in te slapen. Sorry, dat ik nu aan het klagen ben maar ik wilde dit even van me afschrijven en was benieuwd of iemand mij advies kan geven over hoe ik het beste om kan gaan met deze stress. Ik ga pas over 2 maanden met zwangerschapsverlof en mijn school eindigd pas over 5 weken. Dus zal het helaas moeten volhouden. Groetjes, A.
Ik heb dit voor je opgezocht op google, daar kun je nog meer vinden als je dat wilt. Dit is de link van 1 van de zoveel die er staan, hopelijk heb je er iets aan. http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=299 Veel succes met alles hopelijk kun je toch een beetje ontspanning vinden ergens in. Liefs wolly
Hoi, ik weet wel dat de ene placenta beter tegen stress kan dan de andere. Bij mij kreeg mijn baby wat groeiachterstand, maar in mijn verlof trok dat met rust weer bij. Probeer je dan maar bijv. niet druk te maken om het huishouden ; dan maar wat meer stof! Dat scheelt wellicht weer wat!
Stress is erg slecht (uit wat ik heb gelezen uit onderzoeken moet je denken aan ADHD, psychische problemen, groeiachterstand), maar ik denk dat je er ook best wat aan kan doen om het te verminderen. Hoop ik tenminste. Als het je nu allemaal teveel is, wat ik me goed kan voorstellen, kan je beginnen met je ziek melden op je werk. Zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim wordt voor je werkgever 100% vergoed door het UWV. De verhuizing: kan je dat niet zoveel mogelijk aan anderen overlaten? Is niet altijd even makkelijk, zeker niet als je al van alles en nog wat in je hoofd hebt. Maar ja, soms moet je keuzes maken en je kan nou eenmaal niet alles zelf doen. Ogen en oren dicht houden en kijken hoe het eruit komt te zien en daarna (na de bevalling) misschien het een en ander aanpassen. Maar er kunnen ook hele leuke, verassende dingen uitkomen, waar je zelf niet aan gedacht had. En school, tja, dat is denk ik het lastigst. Kan je daar met de schoolleiding een mouw aan passen? In ieder geval heel veel sterkte, en probeer toch een beetje je rust te nemen!
Bedankt voor jullie reactie .. heb even niet zo snel kunnen reageren omdat we geen internetverbinding meer hadden. Ik heb morgen een afspraak bij de vk en ga dit zeker nog eens aankaarten met haar. Liefs, A
Ik hoop dat ze wat voor je kan doen. Vaak krijg je niet echt een duidelijk antwoord, ja, dat je naar je lichaam moet luisteren. En dat klopt ook. Maar niet iets van een brief voor je werkgever ofzo dat je minder moet werken. Meestal moet je heel duidelijk grenzen voor jezelf stellen. Sterkte in ieder geval!
Hallo ! Ik ben 32 weken zwanger en heb ook flinke stress. Ik heb met m'n ouders 'n eigen zaak en 't loopt niet zo lekker, er zijn dagen dat ik alleen maar huilend thuiskom van de stress, dat ik niet meer weet wat ik moet doen.. nachtmerries, zweten enz.. Mijn kindje groeit perfect, ik heb het ook al aangekaart bij de gyn en die zei 'een kind kan zoveel hebben, die pakt wat ze nodig heeft' ik hoefde het niet eens rustig aan te doen (daar hoopte ik stiekem wel op). Dus zo ziet iedereen 't anders.. al lijkt mij dat rust altijd nog het beste is.. dat zit er helaas voor mij niet in.. ben jaloers op iedereen met zwangerschapsverlof
Ja, maar als je samen met je ouders een eigen zaak hebt, ligt het ook weer anders. Eigen zaak en familiebanden is toch anders dan bij een werkgever werken. Jij ook sterkte in ieder geval!
Weet je wat ik altijd doe? Klinkt voor sommige misschien een beetje gek.... Maar als ik erg gestresst/boos ben, dan leg ik altijd mijn handen op mijn buik en leg in gedachten uit aan mijn kindje wat er speelt...en dat ze zich niet druk hoeft te maken en vooral lekker moet doorgroeien Dat neemt voor mij een stukje stress weg van ohjee als de kleine er maar niets van merkt. En zo klein als ze zijn....zo bewust zijn ze van alles...dus ik geloof best dat ze er iets van op kunnen pikken. Twee warme handen op de buik zullen ze zeker voelen en ervaren als prettig, lekker rustgevend. 't Geeft mij het gevoel dat mijn kind straks niet al hyperdepieper de wereld op komt en last krijgt van 1 of andere stoornis als AD/HD. Verder probeer ik zelf gewoon lekker toe te geven aan mijn wat slomere manier van doen nu, alles gaat nu eenmaal wat minder gemakkelijk. Leg de mensen om me heen uit als ik me moe voel. Wat betreft de verhuizing: lichamelijk werk kun je zoveel mogelijk aan anderen overlaten, jij hoeft niets te tillen. En daar heb je wel een verdraaid goede reden voor! Misschien kun je je wat meer bezig houden met het papierwerk? De logistieke kant? Doe't rustig aan meid! Denise
Ik heb ook wat last van stress omdat we thuis aan het verbreken zijn en ik in een enorme puinhoop zit, met mijn bekken begin teklungelen enz. Ik moest uitkijken met de harde buiken zei de VK omdat dit vroegtijdige weeën kan opwekken!
Dat denken mensen wel ja, maar uiteindelijk werk ik samen met m'n vader die nogal ziek is en dus 't alleen niet aankan. En als je voor 'n werkgever werkt ben je altijd beschermt door de staat.. Ik niet, als ik niet meer kan werken houd mijn loon gewoon op.. Terwijl je bij 'n werkgever gewoon doorbetaald krijgt, hij mag je neit eens ontslaan als je zwanger bent.. Dus 't is maar net zoals je 't bekijkt.. Sterkte in ieder geval !