zwangerschapsgym-bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door astrid10, 14 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Hallo,

Ik heb even een vraagje over zwangerschapsgym. Ik heb me hiervoor opgegeven bij de kraamzorg. Ik begin er komende week mee, dit is week 31. Normaal gezien hanteren zij 28-30 weken om ermee te beginnen. Ik had er eigenlijk nog eerder mee willen beginnen, omdat ik een verhoogde kans heb op vroeggeboorte. Ik heb daar ook om gevraagd, maar er was blijkbaar geen vroegere cursus.
    De gynaecoloog had me maanden geleden verteld dat ik bij een stuitligging automatisch een keizersnee zou krijgen omdat ik een uterus bicornis heb. Omdat de baby altijd in een stuit ligt, ging ik ook erg van die keizersnee uit. Nu was ik deze week weer bij de gynaecoloog en hij bleek van mening veranderd te zijn, nu zei hij dat een stuitligging geen contraindicatie hoeft te zijn voor een 'gewone' bevalling. Hij denkt ook dat de kans dat de baby nog gaat draaien erg klein is vanwege de afwijkende vorm van mijn baarmoeder.
    Nu raak ik echter wel een beetje gestresst van het feit dat ik zo laat begin met de zwangerschapsgym en de verhoogde kans op vroeggeboorte. Het lijkt me dat je voor een stuitbevalling extra goed voorbereid moet zijn en straks heb ik misschien een aantal 'lessen' nog niet gehad. Is dat problematisch bij een bevalling? Kan ik me misschien ook nog op een andere manier voorbereiden?

Alvast bedankt

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hi astrid10,

Bij zwangerschapsgym word je je technieken aangeleerd die je kan gebruiken tijdens de bevalling en er word uitleg gegeven over een bevalling in hoofdligging. Je zult echt niets missen als je een weekje later begint. TIjdens de baring zal je alles goed en zo vaak je wilt worden uitgelegd. Soms helemaal anders dan je hebt geleerd in de cursus.
    De stuitligging is geen contraindicatie voor een vaginale bevalling, de keus is echter wel aan jouw. Er zijn verschillende folders verkrijgbaar over de stuitligging en de stuitbevalling. Vraag er na bij je gynaecoloog.
    Of vraag een extra consult aan om er nog eens over te praten!

groetjes iMke

3. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Hallo Imke,

Bedankt voor je reactie.
    Nou ging het me eigenlijk niet om het missen van een weekje maar wellicht van de halve cursus of langer. Die technieken leer je toch niet voor niets, lijkt me.

In eerste instantie zei de gynaecoloog dat stuitligging wel een contraindicatie voor een gewone bevalling was vanwege mijn uterus bicornis, maar daar denk hij nu opeens anders over.

Wel vraag ik me af of het feit dat ik een uterus bicornis heb en het feit dat mijn baarmoeder lang en smal is nog problemen op kan leveren. Ik heb wel eens gelezen dat in deze gevallen de baarmoeder soms niet 'mooi rond' samen kan trekken. Ik vraag me af of dat handig is, zeker bij een stuitbevalling. Weet jij hier iets meer over? Mijn gynaecoloog wist dit niet.

4. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi astrid,

Nee ik kan je daar helaas ook geen antwoord op geven. Het is wel een goede vraag en ik ga er eens research naar doen.
    Je kan met degene die de zwangerschapsbegeleiding vragen welke lessen het belangrijkste zijn, kan je die niet dan kan je ze misschien later inhalen. Want zoals je zegt, ze geven ze niet voor niets.

Groetjes imke

Deel Deze Pagina