2 vruchten, maar 1 met een achterstand

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by 2Die4, Mar 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2Die4

2Die4 Lid

Mar 30, 2009
    7
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Mijn vriendin is onderhand al enige tijd zwanger, maar door omstandigheden is het er telkens niet van gekomen dat ik mee ben gegaan naar de arts. Nu kon de arts op de eerste echo twee stippen zien, waarvan de ene zeker een vrucht was, maar de tweede kon ook een bloedpropje zijn. Bij de tweede echo is volgens haar duidelijk geworden dat ook de tweede stip een vrucht is, maar deze heeft een groeiachterstand van 6 a 7 weken...

Is het mogelijk dat er twee vruchten zijn, maar dat de ene een dergelijk grote achterstand heeft? Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Ja dat is mogelijk, maar is vaak niet zo'n goed teken....
    Ik hoop natuurlijk het allerbeste maar houd er rekening mee dat het mis kan gaan met dat vruchtje.
    Jullie zullen waarschijnlijk goed onder controle worden gehouden, stel al je vragen die je hebt aan ze.

Imke

3. 2Die4

2Die4 Lid

Mar 30, 2009
    7
    0
    0
    Bedankt voor je snelle antwoord!

Zoiets had ze ook te horen gekregen...maar als de 'zwakkere' vrucht het nu niet overleeft, wat gebeurt er dan met de sterkere? Wanneer er een curretage moet plaatsvinden, kan geloof ik niet alleen de zwakkere worden verwijderd toch?

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi 2die4,

een curettage doen ze niet als er nog een levend vruchtje in de baarmoeder zit. Meestal heeft het goed groeiende vruchtje geen last van het overleden vruchtje. Meestal wordt het overleden vruchtje geresorbeerd in het lichaam en zie je er bij latere echo's niets eens meer iets van terug. Soms blijft het nog wel als een klein puntje zichtbaar. Ook soms zie je het nog in de vliezen zitten als het volgroeide kindje wordt geboren, maar dan was het vaak een vruchtje dat wat later is overleden dan in de eerste weken. Dus in de meeste gevallen heeft het goede vruchtje geen last van een vruchtje dat achterloopt in groei en het waarschijnlijk niet haalt. Het kindje kan ongestoord groeien.

Groetjes Brigitte

Share This Page