Zoon van 1,5 slaapt zo slecht. Tips?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nijn18, Apr 20, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nijn18

Nijn18 Bekend lid

Sep 14, 2015
    517
    469
    63
    Female
    Hoi allemaal,

Onze zoon van 1,5 slaapt enorm slecht. Het begon heel goed, maar sinds onze verhuizing is het drama. We wonen hier inmiddels een halfjaar, dus je zou denken dat hij nu wel gewend is.. inslapen kan hij al niet zelf we moeten er echt bij blijven. Het liefste ook hem aanraken oid. Anders gaat hij gewoon rechtop zitten en spelen. Wanneer hij eindelijk slaapt duurt het meestal 1-2 uur voordat hij weer wakker is. Hij trapt er dan niet nogmaals in dat je weg sluipt en blijft alert. Vervolgens beland hij in ons bed en slaapt weer. In de nacht begint het weer en draait hij alle kanten op. We krijgen steeds 2 voeten in onze rug of een hoofd die ons aan de kant wil duwen.. sinds kort ligt hij in het camping bed naast ons bed maar ook daar slaapt hij vreselijk onrustig. Hebben jullie tips of herkenning? Met het oog op mijn zwangerschap wil ik het zo graag opgelost hebben voor de baby komt.. heb dan weer alle energie nodig voor hem/haar.
    Bedankt alvast!

2. Merell90

Merell90 Bekend lid

Jul 30, 2015
    995
    227
    43
    Female
    Lastig zeg, en herkenbaar. Onze zoon van bijna 15 maanden (alweer) heeft vanaf oud&nieuw tot eind maart ook zo slecht geslapen. Wat mij heeft geholpen is het gratis E-book 'Doorslapen voor dreumesen en peuters' van Stephanie Molenaar. Hier te vinden, onderaan de pagina.

Kort samengevat is het belangrijk dat je zoontje echt leert om zelf in slaap te vallen, zodat hij dit 's nachts ook doet wanneer hij eventjes wakker wordt. Daarbij leren ze zichzelf te troosten en emoties te reguleren. Ikzelf heb het bij m'n zoontje zo aangepakt:

• Vlak voor het slapen vertel ik hem dat ik hem zo in bedje leg, dat hij lekker gaat slapen en dat ik zo nog even bij hem kom kijken. Meestal als ik z'n kamertje uitloop, moet ie even huilen.
    • De eerste keer ga ik na 2 minuten naar hem toe, leg hem neer, aai over de bol en kusje, en vertel hem dat het bedtijd is, dat hij nu gaat slapen en dat ik zo weer bij hem kom kijken.
    • Die keren daarna ga ik steeds na 4 minuten bij hem kijken. Meestal slaapt hij nu binnen 10 minuten. Ook 's nachts slaapt hij beter en vaak al door!
    Wel is timing heel belangrijk! Je kunt het 2-3-4 ritme aanhouden, dat zijn de wakkertijden in uren tussen de slaapjes (2 slaapjes) of het 5-5 ritme (1 slaapje).

Hopelijk helpt dit je een op beetje weg. Oja, belangrijk: je kunt het beste overdag beginnen met oefenen van zelf in slaap vallen. Dan ben je zelf tenminste niet zo moe als 's avonds.

Succes en sterkte! Wij hadden binnen enkele dagen succes

Nijn18 likes this.
  3. Nijn18

Nijn18 Bekend lid

Sep 14, 2015
    517
    469
    63
    Female
    Dankjewel! Hier kan ik zeker wat mee

Merell90 likes this.

Share This Page