peuter met hoofdpijn/migraine klachten?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Athina, Aug 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,817
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi allemaal,

mijn oudste van net 3 is op dit moment met opa en oma op vakantie. Nouja, 2 nachtjes met de camper weg.

Gisteren klaagde ze ineens over buikpijn en hoofdpijn. Ze had ook geen eetlust. Ze wilde eigenlijk tóch nog wel op het luchtkussen springen, maar verder eigenlijk niets.
    Nu hadden we vrijdag ook een verjaardag, waarbij ze niet in slaap kon komen- en snachts was ze erg onrustig. Dus een kort en slecht nachtje gehad. Zaterdag dus erg rustig aan gedaan. En zondag ging ze weg.

Maar nu heeft ze het weleens vaker gehad : Misselijk en hoofdpijn - na één of 2 drukke dagen die anders zijn dan anders.

M'n man krijgt bij oververmoeidheid last van migraine. Kotsmisselijk en knallende koppijn. Na een paracetamol, een paar kuur flink spugen en een paar uur goed slapen, is het ergste bij hem meestal wel voorbij.

Zou zoiets erfelijk zijn en nú al tot uiting kunnen komen? De 1e keer dat ze het had, was ze nog geen 2,5 .

Ik check ook continue op zulke momenten wel of ze haar nekje nog kan buigen.... Maar dat levert allemaal geen problemen op.
    Nu had ze gisteren ook wel koorts - maar dat heeft ze normala ook verder helemaal niet.

Maar zijn er meer kindjes die op zo'n leeftijd al klagen over hoofdpijn?
    En hoe gaan jullie er mee om? Naar de huisarts of niet?

2. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Onze dochter van 5 heeft er ook al last van.
    Ongeveer sinds ze 4 is....heb t ook met de h.a overlegd en het kan zeker wel voorkomen bij jongere kinderen.
    Bij mij zit t ook in de familie, mijn moeder, mijn oma en mijn neefje heeft er ook al last van sinds zijn 3e.

Hier gebeurd het meer als ze zich ergens zenuwachtig voor maakt, zoals sinterklaas etc.

Heeft jullie dochter ook vaak last van onverklaarbare buikpijn aanvallen? Dit kan nl ook een voorteken zijn van migraine.
    Eva heeft dit dus veel gehad voordat de migraine openbaarde, pas toen ik informatie ging opzoeken naar kinderen en migraine, kwam ik dat dus tegen. Voor mij een hele opluchting, want maakte me soms wel zorgen erover.

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,817
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier gaat de buikpijn eigenlijk al vaak in combinatie met de hoofdpijn of vlak vooraf.

Het is dat m'n man zo bekend is met de migraine (ik zelf alleen in extreme situatie's 1 a 2 x per jaar) anders had ik het verschrikkelijk eng gevonden ook. Anderzijds vind ik het ook maar niks hoor, zo klein en dan al hoofdpijn... Vooral omdat ze het met haar 2,5 ook al zo duidelijk aangaf :( . Maar toch wel fijn om herkenning te vinden.

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb het zelf ook al vanaf peutertijd, was altijd ziek rond kerst, verjAardagen.. Echt rond drukke periodes. Klinkt misschien vreemd, maar is een osteopaat niets? Migraine kan komen door te veel spanning op de nekpieren, ik heb van mijn fysio speciale oefeningn gekregen om mijn nekspieren te ontspannenen dat verlicht mijn hoofdpijn dan echt enorm.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De kans dat ze thuis gehoord heeft 'ik heb last van mijn hoofd / ik heb hoofdpijn" en dat ze dit toepast wanneer ze zich niet lekker voelt is eigenlijk aannemelijker dan dat ze werkelijk last van haar hoofd heeft. Een kind van deze leeftijd kan heel moeilijk benoemen wat haar scheelt. Zo kan een kind buikpijn hebben en naar zijn hoofd wijzen en andersom.
    Onvoldoende drinken is wel een belangrijke hoofdpijn veroorzaker maar ik krijg echt de indruk dat dit haar manier is geweest om aan te geven dat ze spanning voelde en zich niet lekker voelde.
    Als je nog op een springkussen wilt springen, dan is er fysiek echt niets aan de hand.

Mijn zoontje zegt regelmatig dat hij buikpijn heeft? Weet je waarom? Omdat we het boekje hebben van rupsjenooitgenoeg.. die heeft na al dat eten ook buikpijn!

Vraag de volgende keer eens door maar echt, als een kind hoofdpijn heeft gaat het niet springen op een luchtkussen!

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    misschien komt het door iets wat ze gegeten of gedronken heeft. Ik weet van mijn neefje dat hij migraine krijgt als hij chocomel gedronken heeft of heel veel chocolade gegeten heeft.

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,069
    2,203
    113
    Brabant
    ik had als peuter ook migraine. Dus het kan inderdaad al zo vroeg.
    ik ben er met een jaar of 6 wel overheen gegroeid.
    vaak was ik 1 dag heel ziek en de dag erna weer op school.
    ik weet nóg hoe ik me voelde, dus leef met je dochtertje mee!!!

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja hier dacht ik ook wel een beetje aan..

ook die combinatie van buikpijn en hoofdpijn, is dat echt zo? Meestal is die combinatie niet zo veel voorkomend.

Was het niet een combinatie van drukte en heimwee oid?

9. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,817
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik was er nu niet bij - andere keren dat het voorkwam - moest ze ook wel spugen of kokhalzen.

Ik weet op de camping waar ze zat, dat ze uitkeek op het luchtkussen.. dus zodra ze die zag, wilde ze erop. En doorvragen eerder bleef echter (ook proberen te richten op de oren, wat me toen logischer leek) gewoon wijzen op hoofdpijn. Ze was en is daar vrij duidelijk in. Hoe vreemd ik dat ook vond in eerste instantie (want ik dacht eerst hetzelfde als jullie).

Voor m'n man leek het snel duidelijk, dus vond ook vrij snel: Paracetamol geven. En ik wilde dat nog uitstellen. Maar tegenwoordig geef ik dus toe- na even doorvragen.

Maar fijn om te horen dat er kindjes zijn die er overheen groeien... Ik hoop dat dat hier ook zo zal zijn.
    Het lijkt hier een kwestie van oververmoeidheid en niet van spanning.. maar ik zal dat ook eens beter in de gaten houden in situaties als het weer voorkomt.

Share This Page