Laat zindelijk. Nu doorzetten of toch nog even wachten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spiegel, 21 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spiegel

Spiegel Lid

18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Hallo,

Mijn dochter van net 3 is nog steeds niet zindelijk. Ze plast wel op de wc als we haar sturen. Maar kan dan goed een half uur later in haar broek plassen. Wanneer een kindje komt spelen, houdt ze de plas wel op.

Ze heeft nog nooit gezegd dat ze een vieze luier heeft. Toen ze ruim 2,5 was hebben we haar een keer heel lang niet verschoond. Niet normaal die luier. Liep de spuigaten uit, maar mijn dochter zei er niets over. Wanneer ze heeft gepoept idem dito. (Standaard heel veel pindakaas poep!) Ze zegt wel "even poepen" en gaat dan in een hoekje staan en mag niemand in haar buurt komen. Als ik haar vraag of ze gepoept heeft, is het meteen: "nee! Wil niet schone luier!"

Sinds twee dagen is de luier nu uit. De eerste paar keer gaf ze wel aan dat ze in haar broek had geplast. Maar inmiddels blijft ze gewoon met een natte broek rondlopen.

Moet ik nou de zindelijkheid wel of niet gaan doorzetten? Ik word er een beetje moedeloos van. Ze heeft geen enkele motivatie.

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Misschien niet pedagogisch verantwoord maar kun je dr niet omkopen met iets leuks? Wij hadden de middelste een woezel en pipbed (dekbedovertrek) beloofd als ze zindelijk zou worden.

GossipGirlxoxo en Spiegel vinden dit leuk.
  3. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    703
    387
    63
    Vrouw
    Wat ik ervan had begrepen is dat er bepaalde momenten zijn dat kinderen ervoor open staan om zindelijk te worden en dan interesse tonen om bijv op de wc te plassen. Dat is het moment om meteen door te pakken. Je zou het dus nog even kunnen laten rusten en over een tijdje opnieuw proberen.

Mijn zoon was 3,5 toen het lukte. Wij hebben toen een potje in de woonkamer gezet, zodat hij er ook makkelijk zelf op kon gaan zitten. Ik merkte dat hij als de dood was voor een vieze broek, dus op een gegeven moment zijn luier afgelaten en hem veel gestimuleerd. Toen het hem lukte merkte ik ook dat hij er meer vertrouwen in kreeg. Heeft nu eigenlijk nauwelijks ongelukjes.

Spiegel vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ze heeft drie jaar lang in de luier mogen plassen en poepen. Dat hoort dus zo voor haar, het is zo normaal als ademhalen.
    Het kost tijd om wat anders aan te leren. Geef haar die tijd.
    Ze moet nu aanleren dat je kunt voelen dat je moet plassen of poepen, ze moet aanleren dat ze er op moet reageren en dan ook nog bewust loslaten op de pot/wc.

Het gevoel aanleren gaat het snelst zonder luier. Lekker uitlaten dus. Je bent pas twee dagen bezig. Ik zou gewoon doorzetten.
    Natuurlijk is er geen reet aan, steeds moeten stoppen met spelen omdat mama dat wil. Of omdat je buik misschien zegt dat ze moet plassen.
    Ik zou vooral op vaste momenten sturen. Voor en na het eten. ‘Kom we gaan even proberen of je nog moet plassen. Als het niet lukt is het ook goed.’
    En let zelf op signalen. Wiebelen, knijpen met de benen, weglopen. Stuur haar dan. ‘Ik zie dat je moet plassen, kom we gaan het even op de wc proberen, dan kan je daarna verder spelen’.

Spiegel en hummeltje5 vinden dit leuk.
  5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
    Probeer er verder niet teveel druk op te leggen.

Spiegel vindt dit leuk.
  6. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Mijn jongens waren ook laat, vooral de oudste.

Had al een paar keer geprobeerd maar had gewoon geen interesse.. Dus had zoiets ach je hoeft toch nog niet naar school. Maar onderhand was hij 3jr8mnd dat ik dacht "ja meneer, je gaat bijna naar school dus je MOET!"
    Vanaf die tijd direct luier af, en geen 1 meer om gedaan.. 3 dagen, en hij was zindelijk...
    En bij onze andere zoon die was 3jr5mnd ook luier af en ook binnen paar dagen zindelijk... Nu 4jr4mnd bijna, en poepen gaat nog wel eens mis. Alsof hij het ophoud ofzo...

Maar, misschien als je dochter het laat lopen, dat ze zich zelf moet redden met uitkleden? Voor zover dit kan. Ze wordt er vanzelf vies van 'hoop ik' :)

Spiegel vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Net 3 is toch niet laat...?

8. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Net 3 en nog stééds niet zindelijk? Dit is gewoon geen issue.. wacht tot ze zelf aangeeft er klaar voor te zijn. Net 3 is echt geen must

Spiegel en Sado vinden dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Onze knul was dan blijkbaar ook laat. Hij was net 3. Piepen deed Hij al veel langer op de wc maar dat kwam omdat hij het verschonen vreselijk vond. We zeiden al op de wc is sneller. Dat duurde even en toen was het goed.

Met plassen was hij lui. We hebben nieuwe onderbroek gekocht, dag 1 was drama, dag 2 beter, dag 3 bijna geen ongelukjes meer en daarna nauwelijks nog ongelukjes. Hij voelde het echt niet door die luier.

Spiegel vindt dit leuk.
  10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Vind ik ook!

Spiegel vindt dit leuk.
  11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Spiegel vindt dit leuk.
  12. Spiegel

Spiegel Lid

18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Nooit verwacht dat ik die hele zindelijkheid zo ingewikkeld zou vinden. Doorzetten/ niet doorzetten. Mijn vriend zegt: later moment nog eens proberen, want ze geeft zelf aan dat ze het niet wil. Ik twijfel twijfel twijfel. Misschien dan nog een paar dagen alleen de ochtenden proberen en kijken of haar zelfvertrouwen en de succesmomenten stijgen. Zo niet, dan is dit het moment gewoon niet.. Hoe ideaal hij idd lijkt nu met de lockdown.

Bedankt allemaal!

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Je kunt ook een tussenweg proberen. Luier(broekje) aan. Maar wel regelmatig op de wc zetten.
    Werkte hier prima. Al vinden sommige kinderen het wel verwarrend.

14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    wat is daar niet pedagogisch aan? Hartstikke goed!

Sado vindt dit leuk.
  15. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    ik heb met alle drie mijn kinderen vroeg zindelijkheidstraining ingevoerd (Allemaal net 2). werkte alle 3 de keren heel goed. Je moet het zelf als een mededeling brengen is mijn ervaring. samen een hele set onderbroeken kopen en zeggen vanaf morgen hoef je geen luier aan. dan op die dag erna gewoon voortaan luier uit, flink wat te drinken geven en 15 min later op de wc of potje, evt boekje daar voorlezen of voor de tv zetten. dan komt er op een gegeven moment een plasje, hemel inprijzen en sticker plakken.
    na 3 of 4 stickers kwam er altijd iets mooiers (te zien op het stickerschema), bv een ijsje, koekje of speeltuin. en na iets van 30 stickers een grote beloning (tegen die tijd zijn ze dan meestal wel zindelijk of gewoon nog een schema maken). poepen was bij 2 van de 3 iets moeilijker, duurde paar dagen. plassen ging 1e dag iets van 5 van 10 keer goed, 2e dag 7 van 10, 3e dagen 9 van 10 (oid).

moet wel zeggen dat kinderen van net 2 makkelijker daarin zijn, want die hebben vaak nog geen sterke mening daarin (ik wil niet oid). ze gaan vrij snel met je mee als je het als iets heel leuks uitlegt, dit gaat gebeuren. O ja, en ongelukjes zijn natuurlijk NOOIT erg.
    succes!

Jo79 vindt dit leuk.
  16. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Haha ja geen idee. Het heeft hier 2x goed geholpen. De oudste kreeg altijd een chocolaatje als ze op de wc had gepoept:rolleyes: heeft ze maanden volgehouden. Voor het plassen hielp het "dan krijg je onderbroeken net als papa en mama"argument heel goed:thumup:

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Hier kwam het vanzelf toen ze er aan toe waren. Was eigenlijk vrij plotseling en toen waren ze ook meteen dag en nacht zindelijk.

18. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als ze zegt dat ze moet poepen kun je achteloos zeggen: als je op de wc poept hoeven we geen luier te verschonen. Misschien vindt ze dat wat.

Zo niet zou ik het even laten.
    Mijn dochter was ook als ruim 3 toen ze zindelijk werd. Wel eerder pogingen gedaan maar ze snapte er gewoon geen bal van. En toen op een dag zei ze dat ze onderbroekjes aan wilde (net als haar vriendje op de creche tegen wie ze erg opkeek). Ik zei is goed, maar dan moet je wel plassen op de wc. Vond ze prima, nog 3 ongelukjes gehad en dat was het... En ik begon 'm al een beetje te knijpen omdat ze geen enkele belangstelling had

19. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Aangezien je nu waarschijnlijk veel thuis bent, zou ik 't aanpakken. Maar alleen als je 't zelf zonder stress kunt.

Ik liet mijn dochter een half uur na het drinken altijd op 't potje gaan (&later naar de wc). Bij haar eerste keer poepen hebben we de polonaise gelopen. Dat vond ze geweldig, dus vanaf dat moment poepte ze niet meer in haar luier.
    We hebben ook heel vaak voorgelezen uit Saar op de wc. Dat vond ze een geweldig boek. Eigenlijk hebben we een feestje van die hele zindelijkheid gemaakt, bedenk ik me nu.

Praktische tips: stapel onderbroeken kopen, emmertje met biotex klaarzetten en ontspan. Veel plezier met deze fase. Je kunt het!

20. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik zou zeggen wacht lekker tot de zomer! Hier gaf de oudste het zelf aan en was ook in 1x zindelijk.

Deel Deze Pagina