Ik heb een vraagje wat betreft de groei van ons kleintje Met de 20 weken bleek de grootte van het hoofdje onder de p5 grens te zitten, dus kregen we vandaag een groeiecho. Vandaag bleek ons kindje rond de 1493 gram te zitten met 31+4 weken zwangerschap. Buikje en hoofdje waren te klein en zaten tegen of net onder de grens en de beentjes waren goed. Nou is het zo dat de andere 3 kids ook kleine hoofdjes hebben en ik een klein hoofd en eigenlijk mijn broers en zusjes ook, dus dat was niet iets waar de verloskundige zich meteen druk om maakte. Nu moet ik over 2 weken weer voor een groeiecho omdat ze het toch in de gaten willen houden. Nu zit ik toch met een aantal vragen die ik daar niet heb gesteld, omdat ik een klein hoofdje verwacht had maar niet helemaal een klein kindje. - Wij zijn aan het verbouwen waardoor ik de laatste weken best wel wat stress gehad heb, omdat de communitie tussen degene die de verbowuing deed en mijn man slecht was, kan dit invloed hebben? - als ze bij de volgende echo weer te klein blijkt wat zijn dan de volgende stappen? Bij de pretecho met 29+6 werd ze geschat op 1303 gram en dat houd dus in dat ze maar 190 gram gegroeit zou zijn (degene die de pretechomaakt, maakt ook medische echo's in het ziekenhuis dus op dit gebied niet helemaaal onkundig) ALvast bedankt voor het lezen
Hallo, Veel stress kan een negatieve invloed hebben op de groei, hetzelfde geld voor heel druk zijn. Dus probeer je rust te pakken. Ze zullen de groei met de echo in de gaten houden, als de groei onder de grens blijft zal er rust geadviseerd worden en de doorstroming van de navelstreng bekeken worden. Wat belangrijk is dat die kleine blijft groeien en niet gaat stil staan qua groei daarom zal de groei met de echo in de gaten houden worden. We weten niet precies hoeveel baby's aankomen per week, de laatste weken vanaf een week of 34 komen ze gemiddeld 150-200 gr aan, dit omdat ze dan groeien in de omvang en niet meer zo zeer in de lengte. Groetjes Ineke
bedankt voor je antwoord. nadat ik eerst er best wel nuchter onder was, maak ik me nu best wel zorgen, maar de kleine is erg actief, dus mijn inziens een geod teken en meer dan afwachten kunnen we toch niet doen. Rust pakken wil helaas niet zo goed, probeerhet wel, maar de kids weten me wel bezig te houden.
Vandaag belde de verlsokundige want ze vertrouwd het toch niet en vond het voorhoofdje er ook wel afwijkend uit zien. Nu moeten we dus door naar het ziekenhuis voor een medische echo om te kijken of haar voorhoofdje afwijkend is want dan zouden het te vroeg gesloten schedelnaden kunnen zijn. Het zat e al niet lekker en maak me nu toch wel erg veel zorgen en hoop dat het allemaal mee valt met ons meisje.
Gisteren de guo2 gehad en alles is weer uitgebreid bekeken. Alles zag er goed uit geen skeletafwijkingen, alleen eenmilde vorm van frontal bossing en dat is verwaarloosbaar. Het gewicht was nu 1662 gram. Ze zit met alles net binnen de marges, dus volgens de gyn of het verder niet inde gaten gehouden te worden, want de dororbloeding van de navelstreng was goed, vruchtwater goed en de placenta zag er ook goed uit. Het is gewoon geen dikkertje. Bedankt voor je reactie