HCG-waarde

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Trees, 5 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Beste verloskundige,

Ik wilde graag wat vragen over mijn HCG-waarde. Afgelopen vrijdag heb ik een echo gehad en daar ben ik 4 dagen terug in tijd gezet. I.p.v. 6+1 bleek ik 5+4 te zijn. Wel hebben we voor de eerste keer beginnende hartactie gezien en dat hebben we de vorige zes zwangerschappen nog nooit gehad. Voor onze een hele mijlpaal, maar maak me toch weer zorgen.
    De week ervoor is mijn hcg getest en uitgaande van het nieuwe termijn, zou mijn beta-hcg bij 4 wk zwangerschap al een waarde van 458 hebben en bij 4wk+3 een waarde van 1414. Een mooie stijging, maar de waarde lijkt me zo hoog voor het termijn. Als je de tabellen erbij pakt dan is een waarde van 8-426 normaal bij 4 weken zwangerschap. Is het mogelijk dat je toch een hogere waarde hebt bij 4 weken? En als ik het nieuwe termijn aanhou zou ik bij 3wk+2 al positief getest hebben. Was wel heel licht, maar toch....
    Ik maak me nogal zorgen over het feit dat ik weer een paar dagen ben teruggezet en heb allerlei rampscenario's in mijn hoofd zitten over achterblijvende groei van het vruchtje en dat ik daarom ben teruggezet:). Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Ik ben het namelijk vergeten te vragen aan de gynaecoloog.

Alvast bedankt.

Groetjes Trees

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi trees,

bij zo'n jonge zwangerschap wordt er nooit een termijn gesteld, dat hebben ze je als het goed is ook uitgelegd. een goede termijn stel je tussen de 10 en 12 weken. Dus de komende echo's gaan uitwijzen hoe ver je precies bent. Probeer je dus niet te druk te maken over de termijn, want de echo kan er echt wel een paar dagen naast zitten op dit moment, het kleine ukkie is gewoon nog heel moelijk precies te meten. Hartactie is inderdaad een heel goed teken, dus ik duim met je mee.

Groetjes Brigitte

3. Trees

Trees Niet meer actief

Bedankt Brigitte voor je reactie, maar ik wilde er toch nog graag op reageren. De gynaecoloog wist me te vertellen dat hij zeker wist dat het nog geen 6 weken was en dat ik in ieder geval verder dan 5 weken was. Zijn idee was 5-en-halve week. Hij gaf aan dat hij er hoogstens twee dagen naast kon zitten, omdat hij extra gevoelige apparatuur heeft gebruikt. Hoe je het ook wendt of keert, ik ben sowieso een paar dagen terug in tijd geplaatst en hoeveel dagen exact dat weten we inderdaad niet. Ik vraag me nog steeds af hoe het zit met die hoge HCG-waarde van 4 weken (zie eerste bericht)? Is het mogelijk, want ik blijf me er druk over maken.

Alvast weer bedankt voor het antwoord.

Groetjes Trees

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Trees,

HcG stijgt in de eerste weken explosief, dus het kan best zijn dat als je 1 of 2 dagen verder ebnt je Hcg wel in de normale marge zit. Maar ben je echt zover als de gyn zegt zit je nu nog wel aan de goede kant buiten de grens en zou ik me dus echt niet te druk maken. De gyn heeft op de echo geen rare dingen gezien, dus ik weet niet wat het zou moeten verklaren. En testen zijn tegenwoordig inderdaad vaak al voor je NOD positief. Ik weet het dus niet exact, maar het klinkt nu echt niet als iets om je grote zorgen over te maken, hoor.

Groetjes Brigitte

5. Trees

Trees Niet meer actief

Dank je. Ik probeer het ook verder te vergeten (ik denk soms teveel ;)) en wacht vrijdag af wat de echo zegt. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, dat het nu plotseling wel goed zou gaan. Ik verwacht bijna dat het toch wel misgaat. Een stukje zelfbescherming nog. Ik hoop dat ik dat gevoel na de eerste 3 maanden kan loslaten.

6. Trees

Trees Niet meer actief

Mijn gevoel was juist. Het vruchtje groeide inderdaad veels te langzaam en dat was de reden dat ik ben teruggezet. De afgelopen week blijkt het weer nauwelijks gegroeid te zijn en de hartactie is te traag. De kans is zeer klein en vrijdag weer een echo. We hebben afgesproken dat ik nuchter kom, omdat ik na slecht nieuws zo snel mogelijk gecurreteerd wil worden. Voor mij werkt dat het beste voor de verwerking.

Komen jullie eigenlijk weleens vrouwen in de praktijk tegen die 7 miskramen hebben gehad en dat het daarna een keertje goed ging? Het voelt soms zo uitzichtloos, maar we willen het gewoon nog niet opgeven.

7. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Trees,

wat verdrietig om te horen. Ik heb wel eens meegemaakt dat vrouwen die veel miskramen hebben doorgemaakt toch een keer zwanger werden. Veel sterkte en ik hoop dat het jullie ook gegund is de volgende keer!

Mirjam

Deel Deze Pagina