Dames, Ik heb jullie hulp nodig. we hebben al 6 jaar een poes in huis en alles is altijd goed gegaan. ze heeft nog nooit wat gehad of wat dan ook. Sinds een paar weken doet ze niks meer op de kattenbak. wel is ze moeder geworden van vier lieve gezonde kittens. Sinds die tijd is het dus ook al aan de gang. We hebben al vanalles geprobeerd maar niks schijnt te werken. De ontlasting is gewoon normaal. Hebben jullie nog tips/ideeen?
Vaak heeft het idd een medische achtergrond en hebben ze een blaasontsteking oid. Ik zou haar even laten nakijken bij de dierenarts!
Misschien stress? Heb je ook aparte bakken voor de kittens? Anders misschien feliway proberen (doe je in het stopcontacf, net als een luchtverfrisser), schijnt kalmerend te werken.
Toevallig van kattenbakvulling gewisseld? Wij hebben precies hetzelfde gehad na het nestje het hele huis vol diaree enzo. We kregen deze tip en zijn terug gegaan naar ons oude kattebakvulling. (we hadden grove korrels genomen ivm kittens) Maar door de grove korrels deed het graven pijn aan haar poten en vertikte ze het. Katten moeten hun ontlasting begraven en dus vertikte ze het werd mij verteld. Terug gegaan naar zandsteentjes waar ze dus lekker in kan graven (en die de kittens meenemen door het hele huis.... ) en toen hield het op!
We zijn niet veranderd van steentjes ofzo het is echt een raadsel waarom ze dit ineene doet... Miss idd maar feliway proberen dan!
Komt je kat buiten ook? Soms kan er een (nieuwe) kat uit de buurt zijn die 'domineerd'. Dan wil een kat ook wel eens zijn of haar behoefte in huis doen.
Onze katten hebben dit ook gehad. Deden beiden niets meer op de bak. Heb de bak van plek veranderd en de kap eraf gehaald, toen gingen ze er ineens wel weer op. Na een paar weken de kap er weer op (want anders kijk je direct op de kattenbak als je binnenstapt en dat vind ik niet prettig) en de bak wordt nu weer prima gebruikt door beide beestjes, wel op de 'nieuwe' plek nog. Geen idee wat het geweest is. Bij ons kon de DA ook niks vinden...
Het kan komen doordat ze niet meer goed in de bak kon komen met haar dikke buik.. Heb je de kap er al eens afgehaald? Sommige katten krijgen ook last van artrose of rugpijn waardoor ze soms niet meer in de bak willen..
- kap eraf proberen doet ze het vanaf dat kittens geboren werden of vanaf dat de kittens op de bak gingen? in het laatste geval zou ik er nog een bak bij zetten voor de kittens. katten vinden het vaak niet prettig om op een bak te gaan waar ook andere katten op gaan. ook vinden ze het niet prettig om gestoord te worden. dus bijv kittens die ze achterna gaan de bak in. stress van de kittens en de bevalling'?? - op blaasgruis getest? die van mij pieste ineens overal in huis en bleek blaasgrius te hebben
Kap eraf geprobeerd idd maar helpt ook niet.. ook een extra bak neergezet helpt ook niet... andere stenen daarin gedaan maar toen gingen de kittens er ook niet meer op.. De dierenarts heeft getest op vanalles maar kan niks vinden... ik weet het ook echt niet meer
Hoe oud zijn de kittens nu? Toch meerdere kattenbakken erbij zetten, verspreid door het huis. Plast ze steeds op dezelfde plek? Dan daar een etensbakje neerzetten. De plasplekken goed schoonmaken met groene biotex. Het kan zeker stress zijn, ze heeft kittens gekregen en jij bent ook zwanger en daardoor ruik jij anders en misschien minder vertrouwd voor haar. Feliway kan hier zeker bij helpen. Als je eigen da niks kan ontdekken zou je naar een homeopatisch dierenarts kunnen gaan. Heeft je da wel haar urine onderzocht?
Wij hebben het ook gehad. Wij hadden 1 kat uit het nest gehouden en een jaar later ging het fout. Ze poepten en plasten alles onder. Zelfs alle gordijnen, bij ons ging het van kwaad tot erger en hebben ze uiteindelijk weg moeten doen ivm de kinderen. Er is bij alle onderzoeken niks uitgekomen behalve hele hoge dierenarts rekeningen.
waar is de bevalling begonnen? Grote kans dat ze kattenbak schakelt aan pijn. Zet eens eens een stevige kartonnen doos neer met kranten erin. Als ze dat wel durft kan het dat best wel eens zijn. Poes van mijn ouders hd datook, nu kwamen hun ook buiten dus is daar gewoon de kattenbak eruit gegaan nadat kittens weg waren en poes ging steeds naar buiten.