Hallo dames! Mijn zoontje is tien weken oud en ik geef volledig borstvoeding. Omdat hij in de eerste week niet goed doorzoog voed ik al vanaf het begin met een tepelhoedje. Ook had hij wat bijvoeding nodig waardoor hij de eerste dagen ook een flesje kreeg. We zijn doorgegaan met af en toe (wanneer we op bezoek waren of ik niet thuis was) een flesje afgekolfde melk te geven zodat hij ook de fles gewend was. Dit ging allemaal erg goed. Nu begon mijn zoontje eergisteren ineens te kokhalzen als ik hem de tweede borst aanbood. Ik dacht dat hij genoeg had gehad maar hij bleef zoeken en happen. Ik probeerde hem aan te leggen zonder tepelhoedje en toen dronk hij wel. Sindsdien drinkt hij dus zonder tepelhoedje. Nu was vanavond mijn man alleen met de baby dus er stond afgekolfde voeding in de koelkast. Toen weigerde hij de fles ook ineens. Weer kokhalzen. Uiteindelijk heeft hij wel gedronken maar van harte ging het niet. Ook mijn pink bij troost of zuigbehoefte wil hij niet meer. Ook weer kokhalzen. Nu is dat weigeren van het tepelhoedje en de pink niet zo erg maar het is wel vervelend als hij de fles niet meer wil. Ik vind het wel handig als ik af en toe de deur uit kan en dat mijn man hem dan kan voeden en ook als hij straks naar het kdv moet zal hij uit de fles moeten drinken. Weet iemand wat hier aan de hand is en wat ik het beste kan doen zodat hij de fles ook weer goed drinkt?
Lastig probleem. Misschien nu een soort van tepel speen verwarring... Je zou een ander soort of maat flessenspeen kunnen proberen, ook fopspeen is handig om aan te laten wennen. Uiteindelijk zal je kindje wel uit de fles drinken als hij genoeg honger heeft.
Bedankt voor je reactie. Het voeden zonder tepelhoedje gaat inmiddels erg goed maar we blijven wel oefenen met het flesje. Ik ben het met je eens dat als hij genoeg honger heeft hij wel drinkt. Dat is wel een beetje zielig en hij drinkt ook minder maar wij geven alleen een flesje ter overbrugging als ik niet thuis ben dus heel erg is dat niet. Een fopspeen ben ik geen fan van. Als hij echt veel zuigbehoefte zou hebben zou ik die wel geven maar op dit moment volstaat een knuffeltje en zijn eigen handje als troost of slaapmiddel. Hij duimt ook niet en ik hoop dat dit zo blijft. Het is zo moeilijk af te leren, ik heb zelf tot mijn negende geduimd en afleren was een drama volgens mijn moeder.
Drinken uit de fles vereist een andere techniek dan drinken aan de borst. Kan het zo zijn dat hij nu hij zonder tepelhoedje drinkt, eerst die slag te pakken wil krijgen alvorens weer een fles te nemen? Hoe gaat het er nu mee? Wat betreft duimen geloof ik dat je weinig kunt doen om het te voorkomen. Wij geven ook geen fopspeen, maar ze sabbelt wel op haar vingers/duim. Een speen is makkelijker af te leren. Wat overigens voor mij geen reden is om de speen te geven.
Het gaat goed. Zoonlief drinkt nog steeds prima aan de borst zonder tepelhoedje. Het flesje heb ik alleen nog geprobeerd met water ivm het warme weer. Hij dronk niet echt maar duldde de speen wel in zijn mond. Woensdag gingen mijn man en ik voor het eerst sinds de geboorte een avondje weg. Mijn zus paste op (drie kids, elk een jaar bv gegeven dus deskundige op het gebied 😄 ). Ik had afgekolfde melk in de koelkast staan voor het geval dat zoonlief eerder honger had dan wij terug waren. Ik maakte me stiekem een beetje druk over het speenweigeren maar mijn zus wist wel wat ze moest doen. Het is allemaal nergens voor nodig geweest want meneer heeft de hele avond geslapen. 😏 Dinsdag begin ik weer met mijn muziekrepetities dus dan staat er weer een flesje klaar. Ik ben benieuwd!
O wat fijn dat hij zo goed aan de borst drinkt! En dat hij de speen in zijn mond duldde, het is in elk geval weer een begin. Ik hoop dat hij a.s. dinsdag de fles goed wil drinken.