zakgeld 10 jarige

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DastyQueen, 19 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is nu 6 en krijgt €1 per week van ons en €1 per week van oma.
    Ze spaart een paar weken en dan gaat het op aan slijm, lol-dingen en andere rotzooi.

Het ligt eraan hoeveel jullie kunnen missen en wat je hem er mee wilt laten doen. Ik vind €10 helemaal niet stom, als hij de bovenstaande dingen (fortnite, snoepje kopen etc) hier zelf van moet betalen.

Mijn dochter krijgt elk jaar 0,50 erbij, dus zit op €3 van ons als ze 10 jaar is, maar het kan zomaar zijn dat ze €1 per jaar erbij krijgt.
    Ik vind zakgeld wel echt leergeld en dan moet je er ook wat van/mee kunnen doen.

DastyQueen vindt dit leuk.
  2. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Mijn dochter van 10 krijgt 1,50 in de week. Als ze af en toe even oppast of bijvoorbeeld een boodschapje doet krijgt ze er 50 cent bij.

3. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik denk dat we het wel op 10 euro houden, hoewel ik er van schrik dat ik zo een vertekend beeld heb van wat gemiddeld was.
    We gaan even aankijken hoe hij hier mee omgaat en laten hem in eerste instantie uitjes naar bios of zwembad met vrienden hier ook van betalen. Mocht blijken dat er wekelijks te veel overblijft of hij juist uitjes er niet door kan doen dan kunnen we altijd het bedrag of de dingen die er van moeten gaan aanpassen.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn 9jarige krijgt 1,50 per week. Mijn 11 jarige krijgt 5 euro per maand op zijn bankrekening met pinpas en 1,20 per week contant omdat hij graag ook wat echt geld wilde.
    Het is alleen voor leuke dingen voor hemzelf. Soms koopt hij een speeltje of pokemonkaarten. Soms maanden niets.
    Kadootjes, uitjes betalen wij. Snoep mogen ze er beperkt van kopen.

Ik vind 10 euro per week veel te veel. Maar daar zullen mijn kinderen wel anders over denken haha.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Aanvulling: als Kadootjes en uitjes er ook onder vallen is het misschien niet teveel. Maar ik vind de verantwoordelijkheid dan wel ineens heel groot voor een tienjarige. Dat is best wel budgetteren als hij zaterdag een feestje heeft maar woensdag ook nog wil gaan zwemmen. Er zijn zat volwassenen die dat nog niet aankunnen dus voor een tienjarige die nooit eerder zakgeld kreeg vind ik het verl gevraagd.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Ik vind 10 euro per week ook veel, al maakt het natuurlijk uit wat ze er van moeten betalen.

Hier krijgt ze 1 euro per week. Dat vind ik dan wel weer weinig, wil het ophogen naar 1,50. Dat is echt voor haar, ze mag zelf bepalen wat ze er mee doet. Uitjes ed betalen wij.

7. DastyQueen

Tot nu toe kreeg hij geen zakgeld en dus voor alles wat hij wilde doen gewoon geld mee. Hij wil nu zelf graag zakgeld (denk dat hij het wel erg intressant vind en niet doorheeft dat hij zichzelf in de vingers snijd). In de herfstvakantie is hij 2x naar de bioscoop geweest en 2x gaan zwemmen incl. geld mee voor eten en drinken daar. Ik denk dat hij totaal geen besef heeft wat dit allemaal kost dus op zich is het voor hem wel goed. Als we nu (zonder zakgeld) geen nee zeggen af en toe wil hij ook zo 20 euro per week uitgeven aan bijv. fortnite toernooien (dat vind ik echt zonde). Ik denk zelf dat die 10 euro per week minder is dan wat wij tot nu toe gemiddeld toestopten aan geld voor bijv. fortnite, een snoepje buiten de deur en uitjes. Dus in dat opzicht is het wel een bedrag waarvan hij kan leren om met geld om te gaan. En wat voor mij belangrijk is dat hij ziet dat het op kan gaan als je niet slim kiest. Nu waren wij zijn bodemloze put die af en toe nee zeiden. Het is geen kind wat echt omkijkt naar speelgoed of hebbedingetjes van de action en daar geld aan uit gaat geven.

8. DastyQueen

Kadotjes hoeft hij er niet van te betalen. Uitjes wel, en als hij in de vakantie periode met wat meer uitjes niet uitkomt zal ik niet de beroertste zijn, maar als hij in de vakantie dag 1 10 euro uitgeeft aan fortnite en dag 2 wil zwemmen denk ik wel dat ik het hem zal laten voelen dat het geen slimme keuze was en bijv. wel het zwembad betalen maar geen geld meegeven voor iets lekkers daar en hem dat van huis mee te laten nemen. Doet hij dit een keer daarop weer, dan ga je maar niet zwemmen want dan heb je er niets van geleerd.
    Dit is hoe ik het nu voor me zie, hoe het in praktijk zal lopen moeten we nog even afwachten.
    Hij heeft van de 15 euro van Sinterklaas die hij afgelopen zondag heeft gekregen nu 2 euro uitgegeven op de markt aan pinda's, 5 euro aan fortnite en de rest is hij nog niet aangekomen.

amdaa vindt dit leuk.
  9. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hier mijn 8 jarige 1 euro per week.

Ze mag er mee doen wat ze wil, maar wel in overleg.

Soms lopen we in een speelgoed winkel en dan heeft ze haar beurs niet bij zich.
    Meestal wil ze zo'n knuffeltje met van die glinster oogjes kopen.
    Dan schieten wij het bedrag voor. En eenmaal thuis betaald ze het zonder te morren aan ons terug.

En soms vraagt ze of ze een euro mag pakken en snoepjes met haar vriendinnetje bij t snoep winkeltje te halen hier in de buurt. Mag best Zolang het maar bij 1 x in de week blijft en geen 3 x p.w.

10. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Mijn dochter van 10 krijgt 7,50 per maand. Storten we elke maand op haar rekening.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toen onze oudste naar het VO ging kreeg die een pinpas en zijn weekgeld is 10 euro, hij is nu bijna 15 jaar en het bedrag is nog steeds hetzelfde maar hij werkt en verdient 100 euro per mnd met zijn bijbaantjes, consequenties van het weekgeld zijn wel dat ik geen ene cent bij leg, hij doet er alles van, kadootjes, feestjes en hij spaart ook nog flink.
    Dochter zit nu in de brugklas en bij haar doen we hetzelfde. Mijn man en ik hebben het er ook over om hem vanaf zijn vijftiende ook kleedgeld te geven. Dan is hij daar zelf verantwoordelijk voor, ik hoor het veel om me heen van andere ouders en werkt doorgaans erg goed.
    10 euro lijkt veel maar daarvoor was ik veel meer aan hem kwijt, ijsjeof een patatje halen op het dorp, kadootjes etc etc, ik vind het prima werken,

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Dan is het idd wel anders

Zelf naar de bios/zwemmen o.i.d. doet ze nog niet.
    En geven verder weinig uit aan dingen.
    Alleen dingen voor sport krijgt ze gewoon zo.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Dan vind ik 10 euro wel goed bedrag denk ik. Hier krijgt hij ook elke zaterdag nog wat geld mee voor iets lekkers na voetbal en zwemmen etc. Hij mag alleen van mij niks meer uitgeven aan fortnite. Daar ben ik wel goed klaar mee.

14. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Onze kids zijn 9 en 12 en krijgen beide nu al 2 a 3 jaar 10 euro per mnd op de rekening. De oudste krijgt nu 12.50 .
    Ook hun geld van verjaardag storten ze erop.
    Als ze wat willen dan kopen ze dat. Maar wel in overleg, vooral de jongste, hij heeft een redelijk gat in zijn hand

Oudste past ook op ,waar ze dus zelf nog mee verdient.
    Uitjes als bios en zwemmen met vrienden betalen ze zelf. Oudste zegt dus ook wel eens nee tegen vriendinnen. Als ze wat anders wil. Of als het de zoveelste keer per mnd is.

Zo leren ze goed met geld om te gaan is mijn idee. De prepaid kaart en kleren betaal ik wel. Net als kadootje voor vrienden.

15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik vind 10 euro per week voor een 10 jarige erg veel. Mijn dochter van 14 krijgt 20 euro per maand :roflmao:.
    Ik denk dat het grotendeels ook ligt aan wat je zelf te besteden hebt en hoe je tegen geld aankijkt. Over het algemeen reageer jij in topics over boodschappenbudget/kant en klaar eten, restaurants, etc/ cadeau's voor familie/vrienden/ sint budget en dergelijke altijd met, in mijn ogen, enorme bedragen. Ik denk dat jullie inkomsten en uitgaven sowieso dus een stuk hoger liggen dan gemiddeld :).
    Het grootste deel van de zp'ers zegt denk ik dus dat ze veel minder geven.
    En als je veel te besteden hebt denk je veel makkelijker over geld en zijn dingen niet gauw duur of teveel.
    Ik vond het absoluut niet nodig dat mijn 10 jarige zomaar snoep koopt elke dag, of geld aan online games uitgeeft. Een keertje naar de bioscoop prima, maar niet 2 keer en ook nog 2 keer naar t zwembad in een week vakantie :oops:. Wij maken dan een keuze wat wel en wat niet, gewoon omdat ik dat binnen ons budget beter vind passen.
    Wat dat betreft ligt het natuurlijk een groot deel aan je eigen inkomsten en denkwijze over geld.:)

Athina en DastyQueen vinden dit leuk.
  16. DastyQueen

Ik word ook een beetje naar van het hele fortnite gebeuren. Ik overweeg nog of ik daarvoor een limiet per week in moet stellen maar misschien leert hij meer als hij een keer echt zijn geld daaraan opmaakt en daarna dus gewoon niets meer heeft.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ja die van mij niet haha. Wij hebben dus die grens maar voor hem gesteld. Hij vroeg daarom wel een fortnite kaartje in zijn schoen en dat is prima, maar al die stomme skins kopen, zo zonde.
    Maar het maakt mijn zoontje ook gewoon niks uit als alles op is.

18. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Onze 10 jarige zoon krijgt 10 euro per maand

19. DastyQueen

Dit vind ik echt top om te lezen, ik vroeg me af of er nog wel motivatie voor bijbaantjes zou zijn als ze "te veel" zalgeld krijgen. Maar jouw oudste verdient aardig bij.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  20. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter van 9 (en een half) krijgt €1.50 per week. Dat wordt verdeeld over drie potjes: eentje om te sparen, eentje om uit te geven en eentje voor cadeautjes. Dat lijkt weinig op deze manier, maar ze krijgt ook vaak zakgeld van de opa's en oma's. Ook het geld van het verkochte speelgoed gaat naar haar.

Wat betreft de cadeautjespot. Ze hoeft alleen een cadeautje voor ons te kopen met onze verjaardagen en Moederdag/Vaderdag. Dat vindt ze erg leuk om te doen (vooral het stiekeme gedoe eromheen). Ze mag een cadeautje van maximaal €10 uitkiezen. Zij betaalt dan de helft en de andere helft wordt door de ander ouder (man of ik) meebetaald. Nu wil ze ook heel graag sinterklaascadeautjes voor ons kopen, dus ik moet nog een lijstje maken voor haar.

Over enkele maanden wordt ze 10 jaar. Dan gaan we haar zakgeld verhogen.

Deel Deze Pagina