zakgeld 10 jarige

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DastyQueen, 19 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik denk dat het bedrag afhankelijk is van wat je ze ervan gaat laten doen.

2. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dochter van 9 krijgt 2 euro per week. Daarvan mag ze geen snoep of gevaarlijk spul kopen, maar verder is het helemaal van haar.

Ze koopt regelmatig iets kleine & onzinnigs zoals van die gekleurde touwtjes of putty. Soms doet ze ook een grotere uitgave, vorige maand nog een grote uitklapbare make-up koffer gekocht van 25,-.

Ijsjes, zwembad, kadootjes, oid betaal ik gewoon.

DastyQueen vindt dit leuk.
  3. DastyQueen

Misschien is dit bedrag met de dingen die hij moet gaan betalen wel te groot samen met de verantwoordelijkheid om keuzes te maken voor een kind van 10 en kan ik inderdaad beter een kleiner bedrag geven en daarnaast nog alle andere dingen dan zelf betalen. Hij wilde alleen graag zelf deze verantwoordelijkheid omdat hij denkt dat hij dit dus wel kan.
    Ook denk ik nu dat we veel eerder met zakgeld hadden moeten beginnen ket kleine bedragen zodat hij leerde sparen voor grote uitgaven maar ja die tijd kan ik nu helaas niet meer terug draaien.
    Ik denk dat we nu gewoon een aantal weken moeten gaan aankijken hoe alles loopt, het kan altijd nog aangepast worden.
    Ik moet door hem een beetje aan mezelf denken toen ik 13 was en graag mijn kinderbijslag zelf wilde om zelf kleding te kopen. De eerste keer was in september en toen ik zag wat een winterjas koste heb ik een dag later die kinderbijslag terug gegeven en gevraagt of we toch maar konden doen wat we altijd deden, en dat was winkelen met moeders als ik iets nodig had of graag wilde hebben :roflmao:

4. Deliana

Deliana Niet meer actief

Het idee is inderdaad best goed, ik denk alleen dat het niet zo makkelijk uitvoerbaar is ;) Zal ook vast niet liggen aan de verantwoordelijkheid icm zijn leeftijd, maar meer aan de omgeving waarin hij opgroeit.

Laatste vakantie was al 2x zwembad en 2x bios zeg je. Ik neem aan dat er dan ook wat lekkers gehaald wordt, zit je zo op 10,- euro per uitje. Dat is een maand zakgeld voor je zoon. De kerstvakantie duurt een keer zo lang, om over de zomervakantie maar niet te zwijgen... Ik denk dus dat je dan alsnog steeds aan het bijleggen bent en je zoon alsnog niet kan sparen voor grote uitgaven, omdat er toch best veel uitjes op zijn pad komen.

Laatste stuk is trouwens best herkenbaar.... dochter zat steeds te mopperen omdat AL haar vriendinnen meer zakgeld krijgen als haar. Hartstikke oneerlijk! Dus wij vonden het prima om haar zakgeld ook te verhogen, maar dat betekende dan wel dat ze alles verder hetzelfde zou zijn. Dus zelf lijm & glitter betalen als ze weer eens slijm gaat maken en ook het pak cake mix als ze met haar vriendinnen muffins wil maken. Ze vond het extra zakgeld ineens toch. Iet meer nodig en hield het toch maar liever zo :D

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze kinderen krijgen 1 euro per week. Oudste is bijna 11 maar die weet toch niet wat ze wil kopen, dus ik houd het nog maar zo. Als ze over 1,5 jaar naar de middelbare school gaat zal het wel hoger worden. Dan mag ze daar ook zelf uitjes van betalen. Zal misschien rond de 5 euro per week worden?
    Zoveel geld uitgeven aan spelletjes als fortnite vind ik echt niet nodig. Net als bioscoop bezoek, dat gebeurt hier maar een paar keer per jaar en dan meestal als gezin. En geld mee met buiten spelen is toch ook niet nodig? Je kan thuis toch iets te eten en drinken halen? Zal ook een gedeelte levenstijl zijn (want die van jullie is heel duidelijk anders dan die van ons ;)) en dat is op zich prima, maar niet voor een jong kind vind ik, dat moet ook leren dat ze niet alles zomaar onbeperkt kunnen krijgen wat ze willen. En dan vind ik 10 euro per week dus wel veel.

Marchella vindt dit leuk.
  6. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Haha ja slim van je. Maar heb ik het goed onthouden dat jouw zoon een winterjas kreeg van 600 euro, dat dat geen probleem was? (omdat hij hetzelfde merk wilde als papa) Ik weet niet of het exacte bedrag klopt hoor, maar iets wat lijkt op een bodemloze put geld beschikbaar (lijkt me heerlijk ;)) Is hij zich dan bewust van die prijs, dat je voor dat geld ook 600 broden kan kopen zegmaar (of wat dan ook), of heeft hij uberhaupt geen idee wat er op de prijskaartjes staat? Want dat is ook 1 van de doelen van zakgeld vind ik, je kinderen bewust te laten worden wat alles in het leven ongeveer kost. En dat hoeft niet eens in principe met hun eigen zakgeld te gebeuren, misschien dat je in het dagelijks leven wat vaker kan benoemen of bespreken wat iets kost (als je dat nog niet deed, weet ik niet, of/hoe je het uitgeeft is natuurlijk helemaal je eigen keuze!).

Ik vind begin groep 3 een mooi moment voor zakgeld trouwens, leren ze ook gelijk rekenen.

7. DastyQueen

Klopt dat ben ik van die jas haha. Nee hij heeft totaal geen benul wat die jas kost en eigenlijk wil ik geen kind die zich daar bewust van is. Straks gaat hij zich daar naar gedragen en dat wil ik absoluut weer niet! Ik vind dat de prijs van een jas voor een kind niets uit mag maken. Je hebt een jas die je graag hebben wilt en mooi vind dat moet genoeg zijn. En nu is hij zich wel bewust van merken (wil dolgraag een gucci riem hebben) dus hij zal wel ergens in kunnen schatten wat zo een jas kost denk ik, maar hij zal zeker niet het besef hebben dat andere gezinnen daar bij wijze van spreken een maand van kunnen eten of dat je daar een heel jaar elke dag brood van kan eten.

8. DastyQueen

ik snap je en ben het deels met je eens, maar dit is er in de jaren ingeslopen, het kan en ik heb tot nu toe geen reden om hem daarin terug te fluiten. Hij is thuis lief en behulpzaam, is lief voor zijn zusje, doet het ontzettend goed op school. Al die extratjes die hij nu toegestopt krijgt ineens stoppen voelt als straffen en daar heb ik geen reden toe. Vandaar dat dit wekelijkse zakgeld bedrag hem moet leren omgaan met geld, die 10 euro is in ieder geval al minder als wat er tot nu toe werd uitgegeven. Man riep meteen 10 euro, ik had zelf eerder aan 5 euro gedacht en dan de uitjes voor mijn kosten houden. Ik ben het trouwens ook met je eens dat geld aan online spelletjed uitgeven echt dood en dood zonde is. Maar nu is het zijn geld waar hij andere dingen voor moet laten en misschien gaat hij hierdoor zelf ook inzien dat dat zonde is (hoop ik van harte in ieder geval). Wat mij nog het meeste steekt aan 10 euro op 10 jarige leeftijd is, wat moet het dan worden als hij straks 14 of 15 is!? Maar gelukkig is dat nog van latere zorg.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Oudste van 12 krijgt 2,50 per week, gaan ik binnenkort ophogen naar 3 euro pw
    Middelste van bijna 9 krijgt vanaf 1 januari 1,50 per week

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar waarom geef je nu dan geld voor die online spelletjes als je dat zo zonde vindt?
    Ik vind het wel heel goed dat je er nu wel bij stilstaat, zie het in meerdere topics dat je wat bewuster wordt wat betreft geld enzo :thumup:
    En ik denk dat zakgeld zeker wel kan helpen. Zou wel eerst met bv 5 euro beginnen, omhoog kan altijd, omlaag is toch een beetje sneu ;)

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Gewoon die verantwoordelijkheid geven, misschien af en toe sturen van goh de vakantie komt er volgende maand aan, als je dan naar het zwembad en de bios wil moet je daar nu vast rekening mee houden en wat geld van deze maand sparen.
    En dan gaat hij misschien plat op de bek, en dan kan die misschien een keer niet mee met zijn vriendjes, dat is heel jammer en zielig maar dan heeft hij wel geleerd .

Hij is nu 10 prima leeftijd om te leren en jong genoeg om te accepteren dat papa en mama zich er nog enigszins mee bemoeien. En het gaat dan nog om kleine bedragen.
    Als ze 18 zijn en dit nog moeten leren zullen de gevolgen (en bedragen) vele malen hoger zijn

huggybird en DastyQueen vinden dit leuk.
  12. PeAn

PeAn Niet meer actief

Als mijn 10 jarige 10 euro per week zou krijgen dan zou ze een gat in de lucht springen hahaha.

Helaas, ze mag het doen met een euro per week.

Vanaf 7 krijgen ze hier zakgeld omdat ze dan ook leren rekenen. En we beginnen met 0.50 cent.
    Het zakgeld is vrij besteedbaar hoewel we soms wel een opmerking maken of de aanschaf van bepaalde dingen nu wel echt nodig is hihi.

Vanaf dat ze naar de middelbare school gaan openen we een bankrekening en krijgen ze maandelijks 15 euro. Dit is in de basis 10 euro zakgeld en 5 euro schoolgeld maar mogen ze zelf beslissen of ze dan ook zo doen.

Gevolg tot nu toe is dat ze 15 euro zakgeld hebben en hun eten en drinken mooi van thuis meenemen ;)

De oudste kreeg vanaf 15 jaar 20 euro per maand en vanaf 16 kleedgeld, 30 euro per maand. Hier moet ze in principe alles qua kleding zelf van halen. En ja dat is niet veel. Toch red ze het er prima mee en maakt weloverwogen keuzes.
    En soms betaal ik echt wel kleding voor haar en ik zal haar natuurlijk niet laten jou lijden als haar winterjas vervangen moet worden en ze het geld niet (helemaal) heeft oid maar op = op vind ik belangrijk om te leren. Ook al is dat niet altijd even leuk.

Ze werkt vanaf 13 jaar en inmiddels verdient ze rond de 200 euro per maand met werk en stage.

Een na oudste is bijna 13 en wil graag beginnen aan een krantenwijk om zo wat extra geld te verdienen. Ze wilt gaan sparen voor een nieuwe telefoon.

Vanaf 10 jaar (1 euro zakgeld) moeten ze een kleinigheidje geven op de verjaardagen van de gezinsleden. Ze zijn dan zo in staat om voor 5 euro iets te kopen. Dit hoeft helemaal niet uiteraard en ik ga dan ook met ze om tafel om een budget te bespreken wat in verhouding staat met hun zakgeld. Vaak komen ze dan op een euro tot 1.50 euro.

Inmiddels willen ze nog wel eens hun hoofden bij elkaar brengen en gezamenlijk een cadeau aan schaffen (3 van de 5 zijn 10 of ouder)

We geven aan dat we het belangrijk vinden dat ze rekening houden met verjaardagen en dat het dan niet om de waarde van het cadeau gaat maar het feit dat je er aan denkt om een cadeautje te geven en dat je hier dus geld voor apart moet houden.

We zien bij de oudste 2 via hun bankrekening een mooi budgetteringssysteem ontstaan. Keurig maken ze spaardoelen aan waar ze trouw iedere maand in sparen en daar ook vanaf blijven.

belize en DastyQueen vinden dit leuk.
  13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier krijgen de meiden vanaf de 7de verjaardag 1 euro, elke verjaardag daarna 50 cent verhoging. Dus kom ik uit op 2.50 euro.
    Nog wel contant, maar in de toekomst op de pinpas. Het geld is voor iets extra's.
    Zakgeld staat wel tegenover klusjes doen in huis. Niet meehelpen=geen zakgeld.

14. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Mijn dochter van 10 krijgt 2 euro. Iedere verjaardag 50 cent verhoging, en wanneer ze naar het voortgezet onderwijs gaat opnieuw evalueren.
    Daar hoeft ze niks van te doen, dat is aan haar om te besteden hoe ze wil, wat neerkomt op een beeny boo per maand ;)

tuc vindt dit leuk.
  15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Misschien als je het uitlegt, dat hij nu groot genoeg is voor een pinpas en niet telkens iets kleins krijgt, dat hij zich ook groter voelt. Ik zou het gesprek gewoon aangaan en aangeven dat jullie gaan kijken of hij het redt en als hij het niet red, dat hij dan aan de bel trekt (en natuurlijk hou jij de rekening in de gaten).
    Natuurlijk zal er een moment zijn dat hij geen geld heeft, omdat hij bv spelletjes gekocht heeft. Dat is een zure les maar wel een noodzakelijke les. Hij zou wellicht spellen die hij niet meer speelt kunnen verkopen, zodat hij toch mee kan met vrienden (ik noem maar iets hoor).

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Lijkt me heel simpel, die pot weghalen van zn kamer...

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar waarom vind je niet dat hij zich daar bewust van kan zijn?

Je leert hem nu deze ‘standaard’ te hebben...

Kind schrikt zich dood als hij straks zelf werkt oid en nietsvermoedend zo’n winkel in loopt om ‘ff’ een jas te halen...

Caithy, Marchella, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze 12 jarige krijgt €6,- per maand zakgeld. Daarnaast verdient hij wat extra’s door op zijn kleine zusjes te passen. (Als ik late dienst heb past hij 15 minuutjes op tot papa thuis is) daar verdient hij €1,- per keer mee. Gemiddeld €5,- per maand. Als hij straks naar de middelbare school gaat krijgt hij €20,- zakgeld per maand.

spruitje80 vindt dit leuk.
  19. DastyQueen

Ik wil niet dat hij zich daar bewust van is omdat ik niet wil dat hij tegen anderen gaat vertellen wat zijn jas kost. Ik wil niet dat hij met prijskaartjes te koop gaat lopen en dat hij dingen dan misschien gaat kiezen op prijs ipv wat hij mooi vind. En daarnaast wil ik dat hij gewoon kind is en niet in paniek raakt als er een gat in zijn jas zit omdat hij weet wat die jas kost. Ik vind het voor een 10 jarige geen toegevoegde waarde om te weten wat zijn kledingstukken kosten. Dat kan altijd nog als hij wat ouder is.

edit. Toen hij deze jas uitkoos hebben we wel gevraagt of hij het zeker wist want de jas is "duur" en daar moet papa heel hard voor werken.

20. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Onze zoon van net 10 krijgt 3,50 per week. Maar daarnaast krijgt hij vaak genoeg geld mee voor snoep enzo als hij buiten gaat spelen met vrienden. Eigenlijk hoeft hij niks van zijn zakgeld te kopen want hij krijgt overal wel geld voor mee. Bios en andere dingen betalen wij gewoon.
    Dus ja dat zakgeld heeft niet zoveel meerwaarde eigenlijk :eek::D:rolleyes:

Deel Deze Pagina