Zakgeld 7 jarige?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rizzoli, 31 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Mee eens. Ik vind het opzich wel gek om te zeggen "vrij te besteden" en er vervolgens allemaal restricties aan te hangen.

Ik liep er zelf echter ook tegenaan met de jongste. Ik ben heel erg voor het principe van vrij te besteden, want ik denk dat ze daar het meeste van leren. Werkte iig bij mijn oudste, die vond het op een gegeven moment zonde dat haar geld op was en ging steeds beter nadenken of ze iets het waard vond.

De jongste tot nu toe nog niet, die koopt vooral heel graag knuffels, maar heeft er al een stuk of 800.
    Het past gewoon echt niet meer in haar kamer.
    We hebben nu de afspraak dat ze alleen een nieuwe knuffel mag, als het in haar 2 lades onder het bed past.
    Ze staat echter ook heel makkelijk "oude" knuffels af en koopt dan weer een nieuwe.
    Ik vind die mate van consumeren ook maar niks, dus ik probeer er nu maar heel veel over te praten met haar.
    Het helpt tot nu toe nog weinig moet ik zeggen :$

meisjemetdeparel vindt dit leuk.
  2. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

16 feb 2023
    594
    1.550
    93
    Bij mijn dochter gaat dat nu heel goed. Die heeft ook echt een aantal keer spijt gehad van aankopen, dikke tranen van verdriet. Heeft ze veel van geleerd, en nu gaat het prima.
    Als dat niet was gelukt, had ik al wel bedacht om het zakgeld in tweeën te delen; deel om te sparen en een deel om uit te geven. Ik vind het belangrijk dat ze (in ieder geval over een gedeelte) volledig zelf regie heeft waar ze het aan uitgeeft. Ook al vind ik het onzin uitgaven, voor haar zijn ze blijkbaar belangrijk. Ze vind het waarschijnlijk ook onzin dat ik verse bloemen koop voor op de eettafel, maar ik word er blij van. Dat is natuurlijk met robux of iets dergelijks net zo, maar dat maakt mijn uitgaven natuurlijk niet zinniger. Van alles alleen maar oppotten in je spaarpot leer je ook geen fluit. Je moet er vooral ook leuke dingen van doen. Ze heeft nu 20 euro uitgegeven en de spaarpot is weer leeg. Moest ze 10 weken voor sparen, maar ze is helemaal gelukkig met haar aankoop.

Overigens zijn drugs, alcohol en sigaretten de uitzondering op vrij te besteden. Maar ze is pas 7 dus dat is nog niet aan de orde :roflmao:

Rizzoli en Sylver vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina